مکزیک؛ برنده واقعی نشست اوپک


مکزیک؛ برنده واقعی نشست اوپک

پس از روزها مذاکره، در چهاردهم آوریل توافق شد مکزیک تولید خود را 100 هزار بشکه در روز پایین بیاورد یعنی فقط یک چهارم سهمیه‌ای که در قرارداد کاهش تولید برای آن در نظر گرفته شده بود.

مکزیک؛ برنده واقعی نشست اوپک
به گزارش پول نیوز، مکزیک، دهمین کشور پرجمعیت جهان از پانزدهم آوریل 5847 مورد ابتلا به ویروس کرونا و 449 مرگ در اثر بیماری ناشی از این ویروس را گزارش داده است که بسیار کمتر از آمار همسایه شمالی آن، آمریکاست.

مرز بین این دو کشور همچنان باز است ولی فقط برای رفت و آمد های ضروری. حریم فضایی مکزیک هم برای پروازهای باری و مسافربری باز است در حالی که بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مثل پرو و کلمبیا مرزهای خود را بسته اند.

مکزیک شهرهای خود را کاملاً قرنطینه نکرده ولی برخی دولت های ایالتی در مکزیک اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی را در پیش گرفتند. آندرس مانوئل لوپز، رئیس جمهور مکزیک در کنفرانس خبری روزانه خود در 12 آوریل اعلام کرد امیدوار است اقدامات محدودکننده فعلی از دهم ماه مه به تدریج برداشته شوند.

شیوع ویروس کرونا از اواسط ماه مارس باعث سقوط تقاضا برای نفت و در نتیجه کاهش بی‌سابقه قیمت آن شد. جنگ قیمت بین عربستان و روسیه این شرایط را بدتر کرد و قیمت نفت را در اوایل آوریل تا 25 دلار در هر بشکه پایین آورد.

تولید کنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در تلاش برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت توافق کردند 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید خود را از ماه مه پایین بیاورند که معادل 10 درصد عرضه جهانی نفت است.

پس از روزها مذاکره، در چهاردهم آوریل توافق شد مکزیک تولید خود را 100 هزار بشکه در روز پایین بیاورد یعنی فقط یک چهارم سهمیه‌ای که در قرارداد کاهش تولید برای آن در نظر گرفته شده بود. آمریکا قبول کرده 300 هزار بشکه دیگر را به جای مکزیک از تولید خود کم کند. در حالی که رئیس جمهور مکزیک ادعا کرده این لطف همسایه شمالی خود را جبران خواهد کرد، ولی هیچ بیانیه عمومی در مورد نحوه این کار اعلام نشده است.


لوپز گفت:« شرایط برای ما بسیار خوب پیش رفته است. با مکزیک بسیار خوب رفتار شده است و مورد احترام گروه کشورهای تولید کننده نفت است».

استراتژی رئیس جمهور مکزیک بخشی از تمایل او برای تقویت ظرفیت پالایشگاهی داخلی است که امیدوار است 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد. هدف مکزیک خودکفایی انرژی است. در حال حاضر واردات نفت مکزیک از آمریکا 65 درصد کل تقاضای این کشور است.

تصمیم مکزیک برای قیمت 49 دلار در هر بشکه برای نفت در سال جاری دلیل دیگری برای تلاش دولت در عدم کاهش تولید است.

این اقدامات شک و تردید هایی در مورد حضور مکزیک در قرارداد کاهش تولید به وجود می آورد. رسانه های بین المللی گزارش داده اند تصمیم‌گیری در این مورد طی چند ماه آینده انجام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس