ویروس کرونا؛ شایعات تغذیه‌ای که دامن گیر افراد می‌شود/ارتباط ویروس کرونا با ژنتیک بدن میزبان


برای تقویت سیستم ایمنی بدن در استفاده از سیر، زنجبیل و مکمل‌ها شواهد علمی اثبات شده‌ای وجود ندارد.از طرفی یک ایمونولوژیست عامل اصلی بیماری کووید-19 که باعث شکل شدید بیماری در بین افراد می‌شود را شناسایی کرد.

به گزارش سایت طلا ،عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: اگر تغذیه مناسب باشد و تنوع و تعادل رعایت شود، سیستم ایمنی بدن در مقابل تمام بیماری‌ها نه فقط کرونا حفظ خواهد شد و این مورد از نظر علمی بسیار اثبات شده است.

او افزود: اینکه مصرف سیرو زنجبیل برای مقابله با کرونا اعلام می‌شود، هیچ شواهد علمی اثبات شده برای تاثیر این موارد نداریم.

عبداللی تصریح کرد: اگر تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی یا سبزیجات و میوه جات در برنامه روزانه رعایت شوند؛ چرا که سبزی میوه منبع ویتامین C هستند و به تقوین سیستم ایمنی کمک می‌کند دیگر نیازی به مصرف مکمل برای این مورد نیست.

ویروس کرونا؛ شایعات تغذیه‌ای که دامن گیر افراد می‌شود/ارتباط ویروس کرونا با ژنتیک بدن میزبان

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: همه انواع مواد غذایی که حاوی بتاکاراتن یا ویتامین A مانند هویج، کدو حلوایی، شیر، لبنیات و هر سبزی و میوه که زرد، قرمز، نارنجی رنگ و سبز تیره است، منبع خوبی برای بتاکاراتن هستند که همانند موادغذایی ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

عبداللهی در پایان گفت: مصرف هیچ مکملی توصیه نمی‌شود و تبلیغ دارو‌های گیاهی هیچ کدام مستند علمی وجود نداردو فقط از طریق رعایت برنامه غذایی درست یعنی مصرف بیشتر سبزیجات، میوه جات و مصرف کافی مایعات مانند سوپ و غذای گرم برای مقابله با کرونا منبع خوبی هستند که برای مصرف توصیه می‌شوند.

متخصصان تغذیه اعتقاد دارند که مصرف بیش از حد ویتامین‌ها نه تنها سیستم ایمنی در مقابل ویروس کرونا را تقویت نمی‌کنند، بلکه ممکن است در ریسک ابتلا به ویروس‌ها را بالا ببرند؛ بنابراین در مصرف هر نوع ماده غذایی یا خوراکی تعادل را رعایت کنید و هر چیزی را به اندازه مصرف کنید.

ویروس کرونا؛ شایعات تغذیه‌ای که دامن گیر افراد می‌شود/ارتباط ویروس کرونا با ژنتیک بدن میزبان

به علت ویروس کرونا توصیه می‌شود تا حد امکان از میوه جات و سبزیجات بدون پوست استفاده شود و آن سبزیجاتی مانند کاهو، سبزی خوردن، انواع کلم و ... که نمی‌توان پوست آن‌ها را کند حتما تمیز شسته شوند تا اگر به آلودگی ناقل بودند باعث انتقال ویروس نشوند.

نکته دیگری که باید رعایت شود نقش صبحانه در این روزهاست که اگر هر وعده را سر ساعت مخصوص به خود مصرف کنیم سیستم ایمنی قوی تری در مقابل ویروس کرونا خواهیم داشت، اما به علت خانه نشینی زمان خواب بسیاری از افراد به هم ریخته و در تایمی از خواب بیدار می‌شوند که وقت ناهار است و به همین علت اصلی‌ترین وعده غذایی خود که همان صبحانه است را از دست می‌دهند.

ویروس کرونا؛ شایعات تغذیه‌ای که دامن گیر افراد می‌شود/ارتباط ویروس کرونا با ژنتیک بدن میزبان

به گزارش سایت طلا به نقل از Science and Technology، ایمونولوژیست و استاد فرانسوی ژان لورن کازانووا عامل اصلی بیماری کووید_۱۹ را که منجر به شکل شدید پنومونی این بیماری می‌شود را شناسایی کرد، این نوشته در Le Monde منتشر شده است.

به گفته این متخصص امروز هدف پژوهشگران شناسایی تغییرات ژنومی ویروس کرونا است که می‌تواند باعث بروز اشکال شدید در بیماران مبتلا به این ویروس شود.

کازانووا افزود: صرف نظر از سن بیمار و وجود بیماری‌های مزمن، موارد نادری از شکل شدید این بیماری وجود دارد، این موارد نادر نشانگر این است که وجود عوامل ژنتیکی در واکنش ویروس در بدن تأثیرگذار است.

پیش از این، متخصصان بنیاد آموزش پزشکی و تحقیقات علمی مایو (ایالات متحده) تأثیر سیگار کشیدن را بر احتمال ابتلا به ویروسک کرونا را بررسی کردند، به گفته پزشکان، استعمال سیگار خطر ابتلا به بیماری کووید_۱۹ را افزایش می‌دهد و ترک این عادت بد موجب افزایش مقاومت بدن در برابر این ویروس می‌شود، طبق تحقیقات، استعمال دخانیات برای دفاع طبیعی بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های خاص مضر است.

ویروس کرونا؛ شایعات تغذیه‌ای که دامن گیر افراد می‌شود/ارتباط ویروس کرونا با ژنتیک بدن میزبان

تأثیر ژنتیک بر ویروس کرونا

همچنین تیم محققان دانشگاه لهستان به این نتیجه رسیدند که میان ابتلای یک فرد به ویروس کرونا و ژنتیک افراد ارتباط وجود دارد، به گفته این تیم بعضی ویژگی‌های ژنتیکی می‌تواند بر نحوه واکنش مردم به ویروس کرونا و دارو تاثیر بگذارد.

مطالعات نشان داده است که تغییرات در ژنی به نام ACE۲ باعث می‌شود که افراد نسبت به ویروس سارس و کرونا حساس‌تر باشند، همچنین مطالعات تغییر در این ژن را با مشکلات قلبی نیز مرتبط دانستند و این نشان می‌دهد که افراد ممکن است از عوارض هم خوانی مثل دیابت و فشار خون بالا نیز به این ویروس مبتلا شوند یعنی ابتلا ویروس به شرایط ژنتیک و شیوه زندگی بستگی دارد.

ویروس کرونا؛ شایعات تغذیه‌ای که دامن گیر افراد می‌شود/ارتباط ویروس کرونا با ژنتیک بدن میزبان

ویروس کرونا قابل تغییر است؟

از آغاز شیوع بیماری ناشی از کرونا ویروس در چین، تا کنون حدود ۱۵۰ تغییر در شکل این ویروس رخ داده است.

دانشمندان ۱۰۳ ژنوم قابل دسترس در ویروس کو,ید_۱۹ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و حدود ۱۴۹ جهش ژنتیکی را در آن پیدا کردند که اکثر این تغییرات در همین اواخر رخ داده است.

به گفته دانشمندان چینی، مداخله انسان فشار‌های شدیدی بر این گروه از ویروس‌ها وارد کرده، با این حال ممکن است اکنون این ویروس سریعتر و تهاجمی‌تر از گذشته گسترش یابد.

محققان، در عین حال متذکر می‌شوند که داده‌های مورد بررسی آن‌ها هنوز بسیار محدود است، بنابراین برای تجزیه و تحلیل بیشتر و درک بهتر، به داده‌های ژنومی و اپیدمیولوژیک بیشتر و همچنین اطلاعات موجود در مورد علائم بالینی بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیاز دارند.

شیوع ویروس کرونا ناشی اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین گزارش شد. در ۱۱ مارس، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که این وضعیت می‌تواند همه‌گیر شود و از آن زمان تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور جهان سرایت کرده و شیوع آن هنوز متوقف نشده است.

سایر خبر های مفید در 1 روز گذشته

در بازار طلا، سکه و ارز چه خبر است؟ | 0.9 هزار شطرنج باز مهاجرت کرده ایرانی چطور دنیا را مبهوت کرد؟ | 0.9 هزار قیمت دلار در بازار دوم دو کانال بالا رفت | 0.6 هزار استفاده از طلای دست دوم باعث انتقال بیماری های پوستی می شود / تعطیلی کارگاههای تولیدی با خرید طلای بی اجرت | 4.9 هزار چه کسانی وام یارانه ۲ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد؟ | 0.8 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در