روزهای خوب در انتظار کشاورزان خراسانی


روزهای خوب در انتظار کشاورزان خراسانی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بارندگی های فروردین ماه امسال بیشتر سازه‌های آبخیزداری و بندهای خاکی استان را پر کرده و موجب خوشحالی کشاورزان و دامداران شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بارندگی های فروردین ماه امسال بیشتر سازه‌های آبخیزداری و بندهای خاکی استان را پر کرده و موجب خوشحالی کشاورزان و دامداران شده است.

محمد فرامرز گفت: براساس مستنداتی که از حوزه های آبخیزداری اسفراین به دست ما رسیده طرح پخش سیلاب حوزه جهان این شهرستان پس از بارندگی های ۲۳ فروردین به طور کامل آبگیری شده است.

فرامرز از جمله اهداف اجرایی این طرح را کنترل سیل و رسوب، بهره وری بهینه از سیلاب، افزایش آبدهی قنات ها، چشمه ها و چاه های آب زراعی و پیشگیری از خسارت سیل به اراضی کشاورزی و باغ ها و تاسیسات عمرانی و نیز توسعه کشاورزی و اشتغال زایی عنوان کرد.

وی مجموع عملیات اجرا شده در طرح آبخیزداری پخش سیلاب جهان اسفراین را شامل ۱۱۱ هزار مترمکعب اعلام کرد.

او افزود: علاوه بر این، بند خاکی گزی شهرستان جاجرم در جنوب استان هم پس از مدت ها در پی بارندگی های هفته گذشته آبگیری شد.

وی با بیان این که بند خاکی گزی جاجرم با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد ریال ساخته شده است اظهار داشت: این بند با هدف کنترل روان آب های حاصل از بارندگی و جلوگیری از ورود به مناطق بیابانی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی در بخش شمالی شهر جاجرم ساخته شده است.

وی در مورد فواید آبگیری این بند گفت: آبگیری این بند خاکی منجر به افزایش آب چاه هایی می شود که در پایین دست آن وجود دارد.

فرامرز افزود: این بند خاکی در گستره هشت هزار و ۲۲۷ هکتار و در فاصله ۱۷۳کیلومتری جنوب غربی بجنورد و ۲۵ کیلومتری شمال شرقی جاجرم واقع شده است.

وی گفت: مستندات ما در مورد سایر نقاط استان کامل نیست اما وضعیت طرح های پخش سیلاب و سازه های آبخیزداری ما در کل استان با وجود بارندگی های امسال خوب و همه آن ها آبگیری شده است.

وی به دریافت کامل اعتبارات صندوق توسعه ملی در بخش آبخیزداری و منابع طبیعی هم اشاره کرد و افزود: علاوه بر این که ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبارات این صندوق دریافت شد، ۱۰ میلیارد ریال هم افزون بر آن دریافت کرده ایم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: تاکنون مطالعات آبخیزداری در سطح ۷۸۷ هزار هکتار و عملیات آبخیزداری در سطح ۵۰۸ هزار هکتار از عرصه ها اجرایی شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!