بررسی سیستم لانچ کنترل در موتوجی ‌پی


موتوجی‌پی ایران – امروزه در رقابت های موتوجی ‌پی، موتورها به منظور شروع بهتر مسابقه به سیستمی با نام لانچ کنترل مجهز شده اند. در ادامه قصد داریم به توضیح درباره این سیستم پرداخته و عملکرد آن را بررسی نماییم. امروزه در موتوجی ‌پی پیشی گرفتن در ساخت موتورها به امری سخت تبدیل شده و کمپانی ها پیوسته در تلاش هستند تا مشخصه های موتور خود را با به...

موتوجی‌پی ایران – امروزه در رقابت های موتوجی ‌پی، موتورها به منظور شروع بهتر مسابقه به سیستمی با نام لانچ کنترل مجهز شده اند. در ادامه قصد داریم به توضیح درباره این سیستم پرداخته و عملکرد آن را بررسی نماییم.

امروزه در موتوجی ‌پی پیشی گرفتن در ساخت موتورها به امری سخت تبدیل شده و کمپانی ها پیوسته در تلاش هستند تا مشخصه های موتور خود را با به روزترین تکنولوژی ها ارتقا دهند. از تقویت سیستم ترمز گرفته تا پایداری موتور در پیچ ها. اما واقعیت این است که اکنون اکثر موتورها عملکرد مشابهی داشته و در سطحی نزدیک به هم قرار دارند. در این موقعیت، شروع یک مسابقه می‌تواند یکی از مهم ترین بخش های آن باشد و این دلیلی بود برای ساخت سیستم شروع به حرکت یا همان لانچ کنترل.

سیستم لانچ کنترل طراحی شد تا موتورسوار در زمان رهایی کلاچ، قدرتی در حدود 260 اسب بخار را طوری به چرخ منتقل کند تا بیشترین شتاب برای موتور حاصل شود. در واقع این سیستم به موتورسوار این اجازه را می‌دهد تا در لحظه حرکت از حداکثر دور موتور استفاده کرده و در زمان رهایی کلاچ، از هرز گردی چرخ عقب جلوگیری شود و حداکثر شتاب برای موتور حاصل شود.

اکنون دورنا قوانین مربوط به طراحی این سیستم را کمی محدود کرده است. در واقع استدلال دورنا از این اقدام، تمرکز این سیستم برای افزایش ایمنی موتورسوار می‌باشد، نه پرداختن به جنبه رقابتی مسابقه.

ساختار و عملکرد این سیستم در اکثر کمپانی ها در یک رده می‌باشد و این قضیه باعث شده تا کیفیت شروع به حرکت این موتورها تا حدودی در یک سطح قرار گیرد. بنابراین تعداد زیادی از موتورسواران همزمان با هم به پیچ اول رسیده و احتمال تصادف بین آن ها افزایش می‌یابد.

سیستم لانچ کنترل بر چهار اصل استوار است

1-کنترل کشش یا چسبندگی 2-جلوگیری از هرز گردی 3-کنترل موتور 4-ثبات دوران چرخ

نموداری که در قسمت پایین مشاهده می‌کنید، داده های بدست آمده از موتور ضمن استفاده از سیستم لانچ کنترل می‌باشد.

بررسی سیستم لانچ کنترل در موتوجی ‌پیبررسی سیستم لانچ کنترل در موتوجی ‌پی داده های بدست آمده از موتور ضمن استفاده از سیستم لانچ کنترل

در ادامه به بررسی نمودار بالا، معرفی بخش های مرتبط و نکات فنی مربوط به این سیستم پرداخته ایم.

1- مستطیل سفید رنگ لانچ کنترل

بخش شماره 1 نشانگر این است که سیستم لانچ کنترل با فشار دادن دکمه ای که در سمت چپ دسته موتور قرار دارد، فعال می‌شود.

سیستم لانچ کنترل از زمان شروع حرکت فعال شده و تا رسیدن به پیچ اول و کم شدن سرعت موتور خاموش می‌شود. این سیستم باعث شده تا موتورسوار در لحظه حرکت، دریچه گاز را تا انتها باز کرده و تنها بر روی هماهنگی آن با رهایی کلاچ تمرکز کند.

بررسی سیستم لانچ کنترل در موتوجی ‌پیبررسی سیستم لانچ کنترل در موتوجی ‌پی دکمه سیستم لانچ کنترل

2- نشانگر قرمز دریچه گاز

بسیاری از موتورسواران قبل از شروع به حرکت، با گاز دادن و باز کردن بیش از حد دریچه گاز باعث روشن شدن این نشانگر می‌شوند. اما در واقع این عمل توجیه خاصی نداشته و می‌توان گفت عملی برای تمرکز و تخلیه روحی یا جنگ روانی با سایر موتورسواران می‌باشد.

بررسی سیستم لانچ کنترل در موتوجی ‌پیبررسی سیستم لانچ کنترل در موتوجی ‌پی داشبورد موتوجی‌ پی

3- مقایسه سرعت موتور در مقایسه با سرعت چرخ ها

فرض کنید موتور سوار مسابقه را با شروع خوبی آغاز کرده و به واسطه سیستم های کمکی، ارتفاع قسمت جلویی موتور را در محدوده استاندارد نگه داشته است. اما در ادامه با افزایش شتاب و سرعت توسط موتورسوار، امکان بالا آمدن قسمت جلویی موتور وجود دارد. با این اتفاق سرعت آن از سرعت چرخ عقب کمتر شده و با پایین آمدن آن مجدادا چسبندگی لازم برای آن فراهم می‌شود و این تغییرات سرعت بر عملکرد کلی موتور تاثیر می‌گذارد.

از این رو می‌توان دریافت که سیستم لانچ کنترل در شروع مسابقه به کمک موتورسواران آمده اما در ادامه مسابقه تاثیری بر عملکرد موتورسوار نمی‌گذارد، پس این مهارت موتورسوار می‌باشد که در قسمت های دیگر مسابقه، سرنوشت آن را تعیین می‌کند.

4- افت گشتاور

با توجه به نمودار روند گشتاور درخواستی از موتورسوار و گشتاور تولیدی از سوی موتور در ابتدا بر هم منطبق بوده اما در هر بار تعویض دنده شاهد افت گشتاور می‌باشیم. در نمودار بالا می‌توان این افت را در تعویض دنده های دو و سه و چهار مشاهده کرد.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید