استفاده از پودر واجبی در بارداری ضرر دارد!؟


استفاده از پودر واجبی در بارداری ضرر دارد!؟

دلیل اثبات شده ای وجود ندارد که بگوییم لزوما پودر واجبی یا کرم موبر به جنین آسیب بزند.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: آیا استفاده از پودر واجبی برای بارداری مضر هست؟

پاسخ دکتر پروین منصوری، متخصص پوست و مو:
هر چند دلیل اثبات شده ای وجود ندارد که بگوییم لزوما پودر واجبی یا کرم موبر به جنین آسیب بزند ولی از آنجاییکه این ترکیبات حاوی یک سری مواد شیمیایی هستند که می توانند مضر باشند، برای رعایت جوانب احتیاط به مادران توصیه می شود در بارداری برای نظافت بدن و موزدایی از ترشیدن با تیغ یا روش اپیلاسیون استفاده کنند که راه های مطمئن تری برای موزدایی در بارداری هستند.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
اگر یک بار حاملگی را تجربه کرده باشید می دانید که این دوران علاوه بر شیرینی هایی که دارد، دارای سختی هایی هم هست، حذف موهای زائد یکی از این سختی ها به شمار می رود.
در زمان بارداری هورمون ها باعث به وجود آمدن تغییراتی در موها و ناخن های شما می شوند و چرخه رشد فعال شما طولانی تر می شود. بعد از این 9 ماه، تغییر سطح هورمون ها می تواند باعث به وجود آمدن چیزهایی غیر عادی شود.
موهای سر ممکن است ضخیم تر رشد کنند و ریزش موها در حمام یا هنگام شانه زدن کمتر می شود.
اگر چه ضخیم تر شدن موی سر به نظر خوب می رسد، اما متاسفانه تنها موهای سر ضخیم تر نمی شوند. در بسیاری از زنان مو در مکان های ناخواسته مانند زیر بغل، پاها، خط بیکینی و یا در ناحیه گوش شروع به رشد کردن می کند. همچنین احتمال دارد در ناحیه هایی از بدن مو ببینید که قبلا مویی در آنجا نبود. چانه، لب بالا، کمر، خط شکم و اطراف نوک سینه از جمله این نواحی هستند.
نگران نباشید، این الگوی جدید رشد مو برای همیشه ادامه پیدا نمی کند. حدود شش ماه یا بیشتر پس از زایمان، مو و ناخن به حالت عادی باز می گردند. در عین حال، اگر این موهای اضافی برای شما ناخوشایند هستند، اپیلاسیون راهی برای خلاص شدن از آنها است.
برای اپیلاسیون در دوران بارداری به یک مرکز معتبر مراجعه کنید. همچنین باید تمیز بودن امکانات را بررسی کنید و دقت داشته باشید که از موم دو بار استفاده نکنند. انجام این کار شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار می دهد.

استفاده از پودر واجبی در بارداری ضرر دارد!؟
اصول اپیلاسیون در بارداری
تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث می‌شوند که بیشتر بانوان موهای زائد ضخیم‌تر و البته بیشتری داشته باشند. حتی در نقاطی از بدن که پیش از این عاری از هر موی زائدی بوده است، شاهد رویش مو خواهیم بود.
به طور نمونه ممکن است در برخی نواحی شکم خود، شاهد رویش موهای زائد باشید. به حتم نخستین عکس العمل، فکر کردن به رفع موهای زائد خواهد بود؛ اما عجله نکنید و با احتیاط در این مورد پیش بروید.
برای انجام اپیلاسیون در بارداری، محدودیت کلی در بخش شکم و حوزه آن دارید. شما اجازه وارد آوردن هیچ گونه فشاری در بخش شکم، رحم و اطراف آن را نخواهید داشت. به یاد داشته باشید که در این دوران پوست شما حساس‌تر بوده و آستانه تحمل دردتان پایین‌تر خواهد آمد.
از آن گذشته؛ کمترین فشاری به شکم و رحم، موجب آزار جنین شده و به هیچ وجه تائید شده نیست.
البته این موضوع به عدد ماه بارداری نیز بستگی زیادی دارد. بدیهی‌ست که در ماه‌های اول و دوم و حتی سوم، اوضاع معمولی‌تر بوده و هر چه به ماه‌های بالاتر نزدیک شویم، شرایط پیچیده‌تر می‌گردد.
اما به طور کلی در تک تک روزهای این ۹ ماه بارداری، باید تمام نکات احتیاطی را لحاظ کرده و برای سلامت خود و جنین، به آن‌ها پایبند باشید.

ممنوعیت‌های اپیلاسیون در بارداری
اپیلاسیون در دوران بارداری، دارای ممنوعیت‌هایی است.

۱. وکس شکم
وکس در دوران بارداری برای ناحیه شکمی ممنوع است، اما شما می‌توانید در صورت تحمل درد و نبود حساسیت پوستی؛ این کار را در دیگر نقاط بدن چون پاها انجام دهید.
البته از آن جایی که به دلیل بزرگ شدن شکم، خم شدن برایتان مناسب نخواهد بود، بهتر است از شخص دیگری بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

۲. اپیلاسیون ناحیه تناسلی
اپیلاسیون ناحیه تناسلی نیز در این دوران توصیه نمی‌شود. البته منع قطعی پزشکی برای آن وجود ندارد، اما با توجه به ریسک پاره شدن مویرگ‌های ظریف این ناحیه و بروز عفونت‌های مختلف؛ بهتر است در این ۹ ماه قید آن را بزنید.

۳. اپیلاسیون موهای صورت
در خصوص اپیلاسیون موهای زائد صورت نیز توصیه می‌شود که در دوران بارداری از آن گذشته و به روش‌های جایگزینی چون بند انداختن یا به کار بردن موچین، روی بیاورید. اگر چه اپیلاسیون صورت در بارداری، ربطی به جنین نخواهد داشت؛ اما همان حساسیت پوستی در این دوران به عنوان یک عامل بازدارنده مطرح است.

۴. ممنوعیت استفاده از مواد موبر
بهتر است سراغ مواد موبر در بارداری هم نروید. زیرا این مواد ممکن است با جذب از طریق پوست، موجب مشکلاتی گردند. هر چند این مورد به اثبات نرسیده است، اما بدیهی‌ست که باید در این دوران حساس؛ هر موضوع به ظاهر کم اهمیتی را جدی گرفته و در مورد آن با دقت عمل کنیم.

۵. ممنوعیت لیزر
حتی شما اجازه استفاده از لیزر را نیز در ناحیه شکم نخواهید داشت. زیرا لیزر می‌تواند موجب گرم شدن مایع آمنیوتیک رحمی شده و آن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

خطرات اپیلاسیون در بارداری
خطرات اپیلاسیون در بارداری، کاملا بستگی به این دارد که شما کدام ناحیه از بدن را برای انجام اپیلاسیون یا وکس، انتخاب کرده باشید. نواحی مربوط به شکم و رحم، خطر مشترک برای مادر و جنین ایجاد کرده و سایر نواحی تنها وضعیت مادر را تحت ریسک قرار می‌دهند.
بیشترین خطری که اپیلاسیون در دوران بارداری می‌تواند ایجاد کند، تحریکات پوستی و عفونت‌هایی‌ست که بدن بیشتر برای آن‌ها آمادگی دارد. با توجه به تغییرات هورمونی و افزایش مایعات بدن در بارداری، پوست بارها حساس‌تر بوده و احتمال ایجاد عوارض پوستی، پس از اپیلاسیون بیشتر می‌شود. این عوارض می‌توانند کوتاه مدت بوده یا چندین هفته و بیشتر شما را درگیر سازند.
با این حساب اگر تصمیم گرفته‌اید از اپیلاسیون در بخش‌های کم خطرتری چون پاها یا دست‌ها استفاده کنید، بهتر است این کار را با احتیاط زیاد انجام دهید. همچنین حتما از پمادهای تسکین دهنده، پس از انجام اپیلاسیون استفاده نمایید تا ریسک تحریکات پوستی به حداقل برسد.

استفاده از پودر واجبی در بارداری ضرر دارد!؟
اگر پوست شما شرایط زیر را دارد، بیخیال اپیلاسیون در دوران بارداری شوید
- بریدگی های باز
- رگ های واریسی
- بثورات
- بافت اسکار
- خال گوشتی
- جوش
- زگیل
- مناطقی که داروهای ضد آکنه استفاده می کنید

ملاحظات اپیلاسیون
دکتر تیپورا شاینهاوس، متخصص پوست در لس آنجلس کالیفرنیا می گوید: «اپیلاسیون می تواند باعث تورم پوست، بروز آکنه، فولیکولیت و موهای زیرپوستی شود. در زخم های باز احتمال ابتلا به عفونت های موضعی پوستی وجود دارد که معمولا با آنتی بیوتیک موضعی درمان می شود».
کیت های اپیلاسیون در خانه معمولا برای بارداری ایمن هستند. مطمئن شوید موم خیلی داغ نیست و سپس آن را بر روی هر منطقه ای که می خواهید قرار دهید. بررسی این موضوع مانع از سوختن پوست می شود که دردناک است و ممکن است باعث عفونت شود.

موارد منع استفاده از اپیلاتور در دوران بارداری
در دفترچه راهنمای اکثر دستگاه‌های اپیلاتور توصیه شده است که در زمان بارداری، از این دستگاه استفاده نشود. این توصیه بدین دلیل است که افراد از اپیلاتور‌ها برای از بین بردن مو‌های زائد در تمام قسمت‌های بدن استفاده می‌کنند.
اگر چه این امر طبیعی است، اما در زمان بارداری به هیچ عنوان نباید از این دستگاه برای از بین بردن مو‌های شکم، شرمگاه (خط بیکینی) و کمر استفاده کرد. استفاده از اپیلاتور بر روی شکم موجب درد بسیار شده که بر روی جنین تاثیر می‌گذارد. بنابراین، انجام این کار در دوران بارداری ممنوع است.

بهترین جایگزین
بهترین جایگزین اپیلاسیون در بارداری را باید شیو بدانیم. البته برای شیو کردن پاها نیز حتما باید از دیگری کمک گرفته و خودتان خم نشوید.
حتما از ژیلت کاملا نو استفاده کرده و فکر استفاده مجدد از تیغ قبلا استفاده شده (حتی توسط خودتان) را از سر بیرون کنید. از خاطر نبرید که در این دوران، پوست حساسیت بالایی داشته و زمینه برای ایجاد عفونت‌های پوستی مزمن، از هر زمان دیگری بیشتر فراهم است.

جمع بندی
دوران بارداری از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر زن است که باید مراقبت های ویژه در هر زمینه‌ای داشته باشد. در این دوران اگرچه ممکن است موهای زائد بیشتر شود اما برای اپیلاسیون ممنوعیت‌هایی خواهد داشت.
در ناحیه شکم و تناسلی نباید اپیلاسیون انجام داد و استفاده از مواد موبر و لیزر نیز خطرناک خواهد بود. بهترین جایگزین اپیلاسیون در دوران حاملگی شیو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا