سقوط بهای نفت خام آمریکا به 1 دلار و 4 سنت


سقوط بهای نفت خام آمریکا به 1 دلار و 4 سنت

بهای هر بشکه نفت پایه آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت) روز دوشنبه، به حدود یک دلار در هر بشکه سقوط کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز؛ قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل در ماه مه، در جریان معاملات روز دوشنبه بازار‌های جهانی، بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود را تجربه کرد و با ۹۴ درصد کاهش به ۱ دلار و ۴ سنت رسید که رقمی بی‌سابقه از زمان شروع ثبت معاملات آن در مارس ۱۹۸۳ به شمار می‌رود.
سقوط بهای نفت خام آمریکا به 1 دلار و 4 سنت
با وجود توافق بی‌سابقه کشور‌های تولیدکننده عضو اوپک پلاس برای کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت، بازار جهانی همچنان تحت تاثیر افت تقاضای ناشی از رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا و پر شدن پی در پی ظرفیت ذخیره‌سازی کشور‌ها به سقوط خود ادامه می‌دهد.
بهای نفت در بازار طی چند هفته اخیر به پایین‌ترین سطح خود طی بیست سال گذشته رسیده و این در حالی است که محدودیت‌های تردد در سراسر جهان و فلج شدن اقتصاد‌های بسیاری به علت بحران کرونا، موجب کاهش شدید تقاضا شده است.
به لحاظ عرضه، پس از آنکه عربستان سعودی، عضور سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) جنگ قیمت‌ها با روسیه را به منظور افزایش سهم روسیه در کاهش سطح تولید آغاز کرد؛ بازار مملو از نفت ارزان شد. دو کشور اوایل این ماه به اختلافاتشان خاتمه دادند و در کنار دیگر کشور‌های شریک پذیرفتند به منظور تحریک بازار‌ها که تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است، سطح تولید خود را تا حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
اما پس از آنکه روشن شد که این کاهش وعده داده شده، برای جبران کاهش شدید تقاضا کافی نیست، کاهش قیمت نفت همچنان ادامه یافت. قرارداد نفت وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل ماه مه شامگاه سه شنبه منقضی می‌شود و کسانی که این نفت را در اختیار دارند، باید هر چه سریعتر خریداران فیزیکی پیدا کنند. اما ذخایر نفت خام آمریکا طی چند هفته اخیر به شدت افزایش یافته است و آن‌ها مجبور شده اند نفت خود را به قیمت بسیار پایین به فروش برسانند.
مایکل مک کارتی، مسئول راهبردی در موسسه «سی. ام. سی. مارکتس» می‌گوید: «سقوط بهای وست تگزاس اینترمدییت نشان دهنده «ذخایر بیش از حد نفت خام» در ترمینال کوشینگ (اوکلاهما) است. اکنون فاصله بین قیمت نفت خام پایه آمریکا و نفت پایه اروپا به بالاترین سطح در یک دهه گذشته رسیده است.»
آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور که بزرگترین اقتصاد جهان محسوب می‌شود، در هفته قبل، ۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه افزایش داشته است. اعلام این خبر نگرانی‌ها در مورد عرضه بیش از حد نفت را تشدید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش