چه کسانی در خونه مادربزرگه صداپیشه بودند؟ +عکس


چه کسانی در خونه مادربزرگه صداپیشه بودند؟ +عکس

خیلی از عروسک های مشهور سینما و تلویزیون، بخش عمده ای از محبوبیت خود را مرهون بازیگران شناخته شده ای هستند که با صدای خود به آنها جان بخشیدند صدا بخشی از هویت و شناسنامه عروسک هاست.

خیلی از عروسک های مشهور سینما و تلویزیون، بخش عمده ای از محبوبیت خود را مرهون بازیگران شناخته شده ای هستند که با صدای خود به آنها جان بخشیدند صدا بخشی از هویت و شناسنامه عروسک هاست.
عروسک هایی که در عرصه سینما و تلویزیون محبوب شدند بخش عمده ای از محبوبیت خود را مدیون صداپیشه ها هستند. صداپیشه هایی که اتفاقا الان آدم های خیلی معروفی هستند.

چه کسانی در خونه مادربزرگه صداپیشه بودند؟ +عکس



فاطمه معتمد آریا
ستاره سینمای ایران در 25-20 سال اخیر، روزگاری کار اصلی اش صداپیشگی و عروسک گردانی بود. عروسک «نارنجی» در سریال «مدرسه موش ها» با آن سبک و سیاق حرف زدنش و ایش ایش کردن هایش با صدای معتمد آریا بود که به کاراکتری ماندگار تبدیل شد. او چند سال بعد در دیگر سریال عروسی برومند، «خونه مادربزرگه» با صدای خود به عروسک «گل باقالی خانم» جان داد و او را هم در ذهن ها ماندگار کرد.

حمید جبلی
سلطان بلامنازع صداپیشگی کاراکترهای عروسکی. به جرأت اگر صدای جادویی حمید جبلی نبود، خیلی از عروسک هایی که امروز قامت سوپر استاری به تن کرده اند اصلا به چشم نمی آمدند و همان سال ها تاریخ مصرف شان به سر می آمد.

«کپل» شهر موش ها و بعد پدیده «کلاه قرمزی» و «پسرخاله» بخش عمده ای از محبوبیت خودشان را مدیون صدای حمید جبلی هستند. او در مجموعه کلاه قرمزی البته به جای عروسک هایی چون گیگیلی، آقای معلم و ... هم حرف زده.

ایرج طهماسب
آقای مجری دوست داشتنی بچه ها هم زمانی خودش صداپیشه و عروسک گردان بود. او به مانند جبلی، معتمد آریا، محمدرضا عقیلی و مسعود کرامتی و خیلی های دیگر جزو تیم مرضیه برومند بودند و با همکاری هم مدرسه موش ها و بعد شهر موش ها را ساختند. طهماسب در این دو پروژه صداپیشه عروسک «دم باریک» بود. صدای خاص این عروسک و شل و ول حرف زدن هایش با گویندگی طهماسب در ذهن ها به یاد مانده و خاطره انگیز شده است.بهمن مفید

همان کاکا رستم معروف داش آکل و آدم لاف زن در قهوه خانه فیلم قیصر که در سینمای قبل از انقلاب کلی نقش ریز و درشت بازی کرد. او بعد از پیروزی انقلاب به آمریکا رفت و اواخر دهه 70 به ایران برگشت که در صورت امکان فعالیت بازیگری اش را از سر بگیرد اما مجوز این کار را پیدا نکرد و مجبور شد به کار صداپیشگی عروسک رو بیاورد و در فیلم «یکی بود یکی نبود» به جای عروسک «گاو» حرف زد و در فیلم «در به درها» هم صداپیشه بود.

رضا بابک
بازیگر مطرح تلویزیون که هنوز هم با نقش «اسد» سریال «آرایشگاه زیبا» در ذهن خیلی ها مانده، در دهه 60 صداپیشه آقا حنایی یا همان خروس محبوب مجموعه «خونه مادربزرگه» بود. همان خروسی که با زن و بچه هایش به خانه مادربزرگه پناه آورده بود و بلای جان مخمل بود. صدای بابک آنقدر به کاراکتر خروس نزدیک بود که چند سال بعد در برنامه عروسکی «روباه و خروس» یک بار دیگر برای صداپیشگی خروس از او دعوت شد.

بهرام شاه محمدلو

شاید خیلی ها یادشان نمی آید اما آقای حکایتی معروف برنامه بچه های دهه 60 که در این سال ها بارها در نقش های مختلف ظاهر شده، بارها و بارها صداپیشگی عروسک هم در تئاتر و تلویزیون انجام داده. مرضیه برومند موقع ساخت «خونه مادربزرگه»، صداپیشگی عروسک معروف «مخمل» را به شاه محمدلو داد و او از آن زمان تا به حال، غیر از آقای حکایتی، با صدای مخمل هم در ذهن ما مانده است.

راضیه برومند
راضیه برومند که با بازی در نقش خواهر اسد و زن بلوک باشی در «آرایشگاه زیبا» معروف شد و چندین سال بعد در «خودروی تهران یازده»، «کتابخانه هدهد»، «همه بچه های من» و ... بازی کرد، سابقه دیرینه ای در صداپیشگی دارد. صدای کاراکتر «دم باریک» در «مدرسه موش ها» و «شهر موش ها» و صداپیشگی شخصیت مراد در «خونه مادربزرگه» از جمله فعالیت های مهم او در این زمینه بود. برومند در تمام این سال ها بیشتر به عنوان نویسنده کنار خواهرش مرضیه برومند قرار گرفت.

امیرحسین صدیق

همچنان «آقای پدر» است. در همه این سال ها هم نقش های متفاوت بازی کرد و هم کارهای دیگری غیر از بازیگری انجام داد اما باز هم همچنان «آقای پدر» است. او که در کنار بازیگری، کارگردانی و دستیاری در سینما را هم تجربه کرده، حالا در شهر موش ها، صداپیشگی را هم به دیگر کارهای کارنامه هنری اش اضافه کرده است.

او در این فیلم صداپیشه یک موش کور دنیا دیده به نام «عمو کورول موش» بود. صدیق لحن و گویش خاصی برای این کاراکتر انتخاب کرده بود که وجهه دنیادیدگی او را کاملا عیان می کرد.

محمدرضا هدایتی

با نقش «طغرل» به مخاطبان شناخته شد و بعد از آن در «قهوه تلخ» با نقش جهانگیر شاه، شهرت پیدا کرد اما با تمام این اوصاف، هیچ کدام از کارهایش نتوانست با موفقیتی که به خاطر صداپیشگی عروسک «پسر عمه زا» به دست آورد برابری کند.

او سال 88 با کاراکتر پسرعمه زا به جمع عروسک های کلاه قرمزی آمد و توانست به یکی از مهره های ثابت این گروه تبدیل شود. حتی در «کلاه قرمزی و بچه ننه» هم کنار کلاه قرمزی و پسرخاله قرار گرفت.

مجید صالحی
از بازیگری تا صداپیشه گی اش زمان زیادی نبود. او سال 76 برای اولین بار با مجموعه «سیب خنده» جلوی دوربین رفت و در کنار بهراد خرازی، آیتم معروفی را اجرا کرد. در این آیتم مجید صالحی همه چیز را اشتباه می شنید و مدام کلمات مشابه را به جای کلمه اصلی ادا می کرد و بهراد با لفظ «مجید، دلبندم این اشتباهه» سعی می کرد آن را اصلاح کند.

همین آیتم زمینه ساخته شدن عروسکی به نام مجید دلبندم شد. مجید صالحی در مجید دلبندم، برای اولین و آخرین بار صداپیشگی را تجربه کرد.

عصر ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهره‌های هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟