حدود 32 درصد جمعیت مراغه در بافت ناکارآمد سکونت دارند


حدود 32 درصد جمعیت مراغه در بافت ناکارآمد سکونت دارند

مراغه - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه با اشاره به اینکه 31.71 درصد جمعیت شهر مراغه در بافت ناکارآمد سکونت دارند، گفت: از نظر فضای زیستی، بهداشتی، فرهنگی و بسیاری دیگر از موارد در این مناطق کمبود وجود دارد که ستاد هماهنگی بازآفرینی پایدار شهری موظف به رسیدگی و رفع کمبودهاست.

حمید شکری روز یکشنبه در جلسه هماهنگی ستاد بازآفرینی پایدار شهری مراغه اظهار داشت: مساحت شهر مراغه سه هزار و ۱۲۰ هکتار است که از این مقدار نزدیک به ۴۰۰ هکتار بافت ناکارآمد است.
وی ادامه داد: میکاییل آباد، یوسف آباد، عشرت آباد، انزاب، پهرآباد، زغال آباد، قره برقع، زینال آباد، گللر، اکبرآباد و جهانگیر از مناطق بافت ناکارآمد مراغه هستند که نزدیک به ۵۸ هزار نفر جمعیت در آن ها سکونت دارند.

حدود 32 درصد جمعیت مراغه در بافت ناکارآمد سکونت دارند
وی اضافه کرد: طرح های مطالعاتی و اجرایی ستاد بازآفرینی پایدار شهری مراغه شمال طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده میانی و تاریخی و طرح توانمندسازی و ساماندهی سکونت گاه های غیررسمی است که در این خصوص در چند سال گذشته اقدامات خوب و اساسی انجام شده است.
فرماندار مراغه افزود: احداث بوستان نیایش در منطقه عشرت آباد مراغه یکی از شاخص ترین پروژه های شهرستان در مناطق ناکارآمد و کمتر توسعه یافته شهری بود که در ۶ ماه با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان در سال گذشته به بهره برداری رسید.
شکری اضافه کرد: در حالی که اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۹۰۰ میلیون تومان بود که شهرداری مراغه، سه میلیارد تومان اعتبار و دستگاه های دیگر متولی چهار میلیارد تومان در نظر گرفته و با هم افزایی و همکاری این پروژه تکمیل و بهره برداری رسید.
وی به دیگر اقدامات انجام گرفته در محلات هدف و نیازمند بازآفرینی شهری در این مناطق اشاره کرد و گفت: در چندسال گذشته بیش از ۳۵ مورد اقدامات زیرساختی در این مناطق انجام گرفته که احداث پارک بانوان، پارک مسافر، ایستگاه آتش نشانی، پل فلزکاران، خیابان شهید دوستان، ترمینال بزرگ مراغه و فرهنگسراهای پنج گانه از جمله این اقدامات است.
شکری افزود: مجموعه اقداماتی که در ارتباط با موضوعات بازآفرینی بافت فرسوده شهری انجام گرفته است نیازمند اطلاع رسانی عمومی و معرفی و شناساندن ظرفیت های مناطق برای اهالی شهر است.
وی گفت: همکاری و همسویی ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان در اجرای پروژه های ستاد ضروری و نیاز بوده و در این خصوص خوشبختانه در دو سال اخیر مراغه خوب عمل کرده است.
وی اضافه کرد: برای سالجاری ادارات اقدامات و پروژه های مورد نیاز و تعریف شده را هر چه سریعتر به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.
وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات ستاد در راستای آبادانی شهر به خصوص مناطق کم برخوردار انجام می شود، گفت: مسائل زیرساختی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و توانمندسازی های اجتماعی از خواسته های این مناطق است که باید در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸، در محلات کمتر توسعه یافته شهر طرح توانمندسازی ۷۵۰ نفر در ۸۰۰ رشته مختلف با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان اجرا شد که خوشبختانه شاهد خروجی های مثبت این طرح از جمله اشتغالزایی برای منطقه هستیم.

حدود 32 درصد جمعیت مراغه در بافت ناکارآمد سکونت دارند
۵.۷میلیارد تومان از مطالبات شهرداری صرف بازآفرینی شهری مراغه می شود
شهردار مراغه نیز در این جلسه گفت: مبلغ ۵ میلیارد و هفتصد میلیون تومان از مطالبات شهرداری و سایر ادارات در راستای مصوبات استانی در انجام امورات عمرانی محلات هدف از ستاد بازآفرینی استان است.
محمدرضا احمدی گفت: جدول بندی معابر خاکی و آسفالت، ساماندهی دره عشرت آباد، دیوار کشی خط راه آهن در مسیر محله و بازسازی معابر پروژه های شهرداری از این مطالبات است.
وی گفت: پرداخت تخفیف ها برای یکهزار و ۲۳ مورد پروانه احداث ساختمان در بافت های فرسوده در چند سال اخیر با توجه به آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری، بیش از سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان بوده است.
احمدی به شاخص های شناسایی سکونتگاه های غیررسمی شهر مراغه اشاره کرد و گفت: شاخص های زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی از جمله این شاخص ها آست.
وی گفت: از یازده محله ناکارآمد، محلات میکاییل آباد، انزاب، یوسف آباد، پهرآباد و زغال آباد محلات دارای اولویت مداخله در طرح است.
وی با اشاره به اقدامات کالبدی صورت گرفته در محله مکاییل آباد اشاره کرد و گفت: اصلاح آسفالت و پوشش معابر، رسیدگی به جوی ها و بهسازی آن ها، جمع آوری زباله، پوشش کانال، جدول گذاری کانال و ساماندهی میدان مجلس و ایمن سازی فضای مقابل دانشگاه پیام نور مراغه از جمله این اقدامات است.
شهردار مراغه با تاکید بر اهمیت برنامه ها و اقدامات فرهنگی اجتماعی در این مناطق گفت: برگزاری کلاس های مختلف و مشاوره های خانوادگی، آسیب های فضای مجازی و اینترنت و کلاس های مهارت آموزی در رشته های مختلف از جمله اقداماتی است که شهرداری مراغه در این مناطق انجام داده است.
احمدی پروژه بلوار ۴۵ متری شهید سلیمانی را یکی از مهمترین پروژه های مجموعه مدیریت شهری در مراغه عنوان کرد و گفت: توسعه و بهبود زیرساخت های شهری، کاهش حجم ترافیک میدان جهاد، سهولت در دسترسی به شهرک ها و گسترش مسیرها و شریان های اصلی شهر جهت کنترل و هدایت ترافیک از اهداف این پروژه است.

حدود 32 درصد جمعیت مراغه در بافت ناکارآمد سکونت دارند

ترافیک هسته مرکزی مراغه برطرف می شود

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مراغه نیز در این جلسه گفت: مجموعه مدیریت شهری جابه جایی هسته مرکزی شهر را در برنامه های خود قرار داده که در صورت تحقق این امر شاهد حل بسیاری از مشکلات ترافیکی در شهر خواهیم بود.
احمد ملکی گفت: پروژه بلوار ۴۵ متری شهید سلیمانی از جمله پروژه هایی است که با ورود به موقع مجموعه مدیریت شهری مانع گسترش بافت ناکارآمد در این مناطق شده و تحولی بزرگ در توسعه شهری محسوب خواهد شد.
وی افزود: این پروژه به طول یکهزار و ۴۲۰ متر میاین مادر و سهند را به هم متصل می کند که برای اجرای آن ۴۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
ملکی اضافه کرد: تاکنون از ۷۸ ملک واقع در مسیر، ۷۴ ملک مصالحه و ۲۱ ملک تخریب شده و شهرداری در مصالحه املاک این پروژه ریالی بدهی ندارد و به صورت کامل پرداخت کرده است.
وی ادامه داد: این اقدامات در راستای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و برخی تبعات دیگر اجتماعی انجام شده است.
وی افزود: مدیریت شهری نیازمند همکاری دستگاه های متولی در موضوع تاسیسات این پروژه است.

حدود 32 درصد جمعیت مراغه در بافت ناکارآمد سکونت دارند
نقش انکارپذیر همکاری دستگاه های اجرایی در عمران شهری
نایب رییس شورای اسلامی شهر مراغه نیز در این جلسه گفت: همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی شهرستان با مدیریت شهری می توانند در عمران و آبادانی مراغه نقش بسزایی داشته باشد.
علی عباسی گفت: تمامی اقدامات مجموعه مدیریت شهری به خصوص در مناطق کم برخوردار در این راستا بوده و دستگاه های اجرایی شهرستان می توانند با همکاری های لازم و به موقع روند پیشرفت پروژه های اجرایی را سرعت بخشند.
وی افزود: در سالجاری شهرداری و شورای اسلامی شهر مراغه با تمام توان در مناطق حاشیه شهر فعالیت خواهد کرد و امسال را می توان سال اوج گیری و جهش اقدامات مجموعه مدیریت شهری نامگذاری کرد.

به گزارش ایرنا، بافت فرسوده به محدوده‌ای از شهر اطلاق می‌شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم دسترسی به سواره و نداشتن خدمات زیربنایی و زیرساختی، آسیب‌پذیر است و دسترسی ساکنان این بافت‌ها به خدمات ایمنی، سلامتی، فرهنگی و آموزشی محدود می‌باشد.
به عبارت دیگر بافت های ناکارآمد شهری پهنه هایی از شهر هستند که در مقایسه با سایر پهنه های شهر از جریان توسعه عقب افتاده، از چرخه تکاملی حیات جدا شده و به کانون مشکلات و نارسایی ها درآمده اند. با این وجود این بافتها درصد بالایی از جمعیت شهری را در خود جای داده و در عین حال از ظرفیت ها و قابلیت های نهفته بسیاری برای توسعه های آتی درون شهری برخوردار هستند.

در سال های اخیر و با هماهنگی بیشتر دستگاه ها و جدیت مسوولان شهرستان شاهد رشد و توسعه و تسریع در روند اجرای پروژه ها و برنامه های مختلف در این مناطق هستیم که امیدواریم این روند با جذب و تامین اعتبارات استانی و کشوری ادامه داشته باشد.
مراغه به عنوان بزرگترین شهر آذربایجان‌شرقی بعد از تبریز با بیش از ۱۸۶ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز مرکز استان قرار گرفته و در ابتدای دوران فرمانروایی ایلخانان مغول، پایتخت این سلسله بوده است.
گزارش از سجاد عبدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار