آیا ادغام دانشگاه هنر شیراز، منجر به حذف آن می‌شود؟


آیا ادغام دانشگاه هنر شیراز، منجر به حذف آن می‌شود؟

شیراز-ایرنا- برخی افراد، ادغام دانشگاه هنر شیراز با مراکز دیگر آموزش عالی را به منزله حذف این دانشگاه دانستند و معتقدند که تحقق آن تاثیر منفی بر هنر و گردشگری استان تاریخی و کهن فارس خواهد گذاشت.

شواهد و گفته‌های کارشناسان امر از احتمال ادغام دانشگاه هنر شیراز در پی اجرای طرح آمایش مراکز آموزش عالی حکایت دارد.
منتقدان می گویند: در حالی این موضوع در شیراز دنبال می‌شود که دانشگاه هنر کلانشهرهای دیگر کشور از جمله اصفهان، تبریز و تهران شامل ادغام نشده اند و همچنان با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند.

تاریخچه دانشگاه هنر شیراز
دانشگاه هنر شیراز در پی مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به فارس در اردیبهشت ۸۷ و سفر ریاست جمهوری وقت به شیراز در این شهر تاسیس شد.
این دانشگاه از سال ۸۸ فعالیت خود را در شیراز آغاز کرد و تاکنون با هشت رشته و ۲۲ عضو هیات علمی کار خود را ادامه داده است.
ایجاد دانشگاه هنر در شیراز با این هدف در این شهر تاریخی دنبال شد که شیراز و فارس همواره از نظر تخصصی در بخش هنر دارای ظرفیتی ویژه از جمله ابنیه تاریخی بسیاری برای مرمت،صنایع دستی غنی و مقصد گردشگری ممتازی بوده است.
به استناد اینکه استان فارس بیشترین آثار تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده و بیش از سه هزار اثر ثبت ملی شده و بیشترین آثار ثبت جهانی کشور در این استان قرار دارد، منتقدان ادغام دانشگاه هنر با دیگر دانشگاه ها، خواستار ابقای این دانشگاه در شیراز هستند.
دیدگاه دیگر مخالفان ادغام دانشگاه هنر شیراز این است که مراکز صنایع دستی ملی و جهانی در شهرهای آباده و شیراز و سایر نقاط دیگر این استان واقع شده و موسیقی، سینما، نمایش و فرش بافی نیز ریشه‌ای دیرینه در این خطه دارند و بر همین اساس نمی‌توان این استان را از ظرفیت دانشگاه هنر محروم کرد.
جنبه اقتصادی قضیه نیز از دید مخالفان ادغام دانشگاه هنر شیراز دور نمانده و این افراد وجود این دانشگاه را از نظر جذب اعتبارات ملی نیز حائز اهمیت می دانند زیرا به گفته آنان از اعتبار دولتی مجزا برای کسب دانش و هنرآموزی جوانان و همچنین اشاعه و مدیریت هنر در این استان بهره مند خواهد شد.

دانشگاه هنر در محل اجاره ای
به گفته متخصصین امر،طرح حذف دانشگاه هنر شیراز از دو سال پیش در قالب اجرای طرح آمایش مراکز آموزش عالی مطرح و کماکان نیز دنبال می‌شود و عدم حمایت مسوولان استانی طی ۱۰ سال اخیر در زمینه تامین فضای آموزشی و خوابگاهی مورد نیاز، اجرای این طرح را شتاب بخشیده است.
رییس دانشگاه هنر شیراز گفت که اکثر کلاس‌های آموزشی این مرکز در حال حاضر در ساختمان های استیجاری برگزار می‌شود که مهلت تمدید آن روبه اتمام است و فضاهای آموزشی باید تخلیه و تحویل مالک شود.
محمدرضا مغاره در گفت و گو با ایرنا افزود: حذف دانشگاه هنر شیراز در حالی دنبال می‌شود که استان‌های دیگری از جمله یزد که تاکنون از وجود این دانشگاه محروم بوده اند اکنون به دنبال ارتقای دانشکده هنر خود به دانشگاه هنر و تاسیس این مرکز هستند.
وی بیان کرد:وجود دانشگاه هنر به عنوان راهبر و هدایت کننده هنر استان فارس می‌تواند ظرفیتی ویژه در حوزه مرمت هزاران بنای تاریخی ثبت ملی و جهانی شده و نشده این استان بشمار آید.

دهها نامه بی جواب
رییس دانشگاه هنر شیراز گفت: حدود ۱۰ سال پیش،تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه شیراز،سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری فارس منعقد شده که براساس آن باید حمایت‌هایی از دانشگاه هنر شیراز انجام می‌شده که به این موارد بی توجهی شده است و شخصا برای پیگیری این مسائل ۳۰ نامه به مسوولان نوشته‌ام.
مغاره با بیان اینکه براساس تعهدات داده شده باید فضای فیزیکی دانشگاه هنر شیراز تامین می‌شده که این کار تاکنون طی ۱۰ سال گذشته انجام نشده است،گفت: این دانشگاه کماکان در فضای استیجاری در حال فعالیت است.
وی افزود: تاکنون هیچ اقدامی برای حمایت و جلوگیری از حذف دانشگاه هنر شیراز توسط دستگاه‌هایی که تعهد به انجام اقدامات لازم برای تاسیس و حفظ این مرکز داده بودند انجام نشده است.

فضای آموزشی،مهمترین نیاز امروز دانشگاه هنر
رییس دانشگاه هنر شیراز موضوع تامین فضای فیزیکی را مهمترین مساله برای حفظ این مرکز دانست و گفت: حدود چهار ماه پیش در جلسه‌ای با معاون عمرانی استانداری فارس موارد مورد نیاز برای تامین فضای فیزیکی دانشگاه هنر شیراز مطرح شد و حتی درخواستی‌هایی مبنی بر اختصاص زمین‌هایی بیان شد اما تاکنون هیچ اقدامی در این باره نشده است.
رییس دانشگاه هنر شیراز،اضافه کرد: مشکل کنونی این دانشگاه نداشتن فضای آموزشی ملکی است و اگر این مشکل حل نشود حذف و ادغام دانشگاه هنر شیراز دور از ذهن نیست.
وی اظهار داشت: دانشگاه هنر شیراز در حال حاضر ۶۷۰ دانشجو و ۸ رشته تحصیلی و ۲۲ عضو هیات علمی دارد.
مغاره عنوان کرد: البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی طرح ساخت ساختمان دانشکده باستان شناسی و مرمت دانشگاه هنر شیراز را مصوب کرده و برای این منظور اعتباری نیز تخصیص داده ولی این موارد برای آینده است اما در وضعیت فعلی اگر حمایتی در استان شکل گیرد و زمین و فضای فیزیکی این دانشگاه تامین شود می‌توان امید به حفظ این دانشگاه داشت.

آیا ادغام دانشگاه هنر شیراز، منجر به حذف آن می‌شود؟آخرین امید برای حفظ هنر

وی بیان کرد: اگر حمایت عملی برای حفظ دانشگاه هنر شیراز انجام نشود طبیعی است که در طرح آمایش وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری بحث ادغام این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها کلید بخورد مگر اینکه مسؤولان استان فارس برای حفظ این دانشگاه کاری انجام دهند و این مرکز علمی دولتی که ظرفیتی برای جوانان و آینده سازان این خطه است را حفظ کنند.
وی اولویت دوم این دانشگاه را بعد از تامین فضای فیزیکی آموزش،محیط خوابگاهی عنوان کرد و افزود: ایجاد دانشگاه‌های هنر در سایر نقاط کشور از جمله تهران،تبریز و اصفهان با استقبال گسترده مسؤولان آن استان‌ها مواجه شده که فضای‌های مناسب آموزشی، خوابگاهی و ... این مراکز بیانگر این موضوع است.
مغاره اضافه کرد: برای تامین ساختمان دانشگاه هنر شیراز مکان‌هایی از جمله در چهارراه ادبیات و .... پیشنهاد شده است اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

مستاجرین دانشگاهی
رییس دانشگاه هنر شیراز اضافه کرد: بخشی از فضاهای آموزشی و کلاس‌های دانشگاه هنر شیراز در حال حاضر در چهارراه ادبیات و چهارراه خیرات شیراز برگزار می‌شود که مهلت قرارداد مکان دوم تا تابستان ۹۹ است که مالک آن اعلام کرده که تابستان باید این مکان تخلیه و تحویل داده شود.
وی بیان کرد: اگر در استان فارس، اشتیاقی به حفظ این مرکز آموزش عالی وجود ندارد، از مسؤولان تقاضا داریم که این موضوع را علنی اعلام کنند که ما نیز دیگر برای حفظ آن تلاش نکنیم ولی اگر مبنا بر حفظ دانشگاه هنر شیراز است باید سریعا حداقل زمینی مناسب برای فضای آموزشی این مرکز درنظر گرفته شود.

حذف دو رشته تحصیلی شروع پروژه ادغام دانشگاه بود
عضوهیات علمی دانشگاه هنر شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به همراه تعدادی از استادان دیگر این دانشگاه در چندماه اخیر متوجه شدیم که حذف دانشگاه هنر شیراز کلید خورده و این کار گام به گام در حال انجام است.
عبدالرضا اثنی عشری ادامه داد: از مهر سال ۹۸ دو رشته هنری شامل ادبیات نمایشی و ارتباط تصویری دانشگاه هنر شیراز حذف شد که بعد از این ماجرا موضوع حذف این مرکز قوت گرفت.
او اضافه کرد: دانشجویان دانشگاه هنر شیراز در آبان ماه ۹۸ به دلیل حذف این دو رشته تحصیلی و احتمال حذف دانشگاه تحصن کردند و به همراه چند نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه، شکایت خود را با رفتن به وزارت علوم در پایتخت پیگیری کردند که گویا یکی از مسؤولان این وزارتخانه در پاسخ به آنها عنوان کرده که در واقع براساس طرح آمایش مراکز آموزش عالی کشور،دانشگاه هنر شیراز با دانشگاه شیراز ادغام و به عنوان یکی از پردیس‌های این دانشگاه محسوب خواهد شد.

ادغام در دانشگاه شیراز دستاوردی ندارد
عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز اعلام کرد: اگر دانشگاه هنر شیراز مستقل نباشد هرگز نمی‌تواند با استقلال در حوزه هنر هیچ دوره‌ای اعم از دوره باستان، اسلامی و معاصر اظهار نظر کند و یا دستاوردی در این زمینه داشته باشد.
اثنی عشری، شیراز را خاستگاه هنر دانست و افزود: شیراز و استان فارس از تمدنی کهن برخوردار است و بیش از سه هزار اثر ثبت ملی و ۱۱ اثر ثبت جهانی در این خطه جای گرفته و وجود دانشگاه هنر مستقل در مرکز این استان یکی از اصلی ترین نیازهای این استان است.

مردم شیراز و فارس را از اعتبارات علمی ملی محروم نکنید
این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه سخنان خود وجود دانشگاه هنر شیراز را ظرفیتی برای جذب اعتبارات ملی عنوان کرد و اظهار داشت: این دانشگاه دارای ردیف بودجه سالانه است و در سالهای گذشته بارها به واسطه وجود این دانشگاه اعتبارات ملی برای ساماندهی و مرمت بناها و بافت تاریخی شیراز جذب شده است و وجود این مرکز می تواند به استان فارس در بسیاری از حوزه های مرمتی،هنری،احیای بافت تاریخی و گردشگری کمک کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه هنر شیراز دارای ردیف بودجه ای ملی و اعتبارات جداگانه و مجزایی است که می تواند به رونق هنر،مرمت و گردشگری فارس کمک کند اما اگر این مرکز علمی با دانشگاه شیراز ادغام شود قطعا بودجه علمی استان فارس کاهش خواهد یافت و این به زیان جوانان هنرمند این خطه و هنر و تمدن‌های باستانی و اسلامی استان تمام خواهد شد.
اثنی عشری با بیان اینکه رشته موزه در سالیان گذشته در دانشگاه هنر شیراز ایجاد شده است،گفت: ایجاد این رشته با هدف مهیا کردن زیرساخت تاسیس یک موزه جامع در استان فارس انجام شد تا بتوان میراث غنی این خطه را ساماندهی و ظرفیت جدید گردشگری در این استان ایجاد کرد.
او اضافه کرد: دانشگاه هنر شیراز این جامعیت علمی را دارد که رشته های مختلف هنری و مرمتی این استان را هدایت کند و مسیرهای درست علمی را پیش روی هنرمندان و فعالان این عرصه قرار دهد.
اثنی عشری اظهار داشت: در زمان مدیریت قبلی دانشگاه هنر شیراز دو خانه تاریخی شفیعی و توحیدی از میراث فرهنگی گرفته شد تا این خانه ها در اختیار دانشکده‌های هنر زیرمجموعه دانشگاه قرار گیرد که هم بافت تاریخی این مناطق شیراز احیا و هم کلاس درس دانشجویان در آن برگزار شود.
او که در گذشته در هیات رییسه دانشگاه هنر شیراز فعالیت داشت، گفت: مکان هایی در سالیان گذشته از جمله ساختمان فروزان در نزدیکی منطقه باستان شناسی پوستچی شیراز و زمین ۱۴۷ هکتاری در شهرک انجیره برای این مرکز گرفته شد اما این مکان‌ها در دوره مدیریت فعلی دانشگاه پس داده شده است.
اثنی عشری عنوان کرد: اگر ظرفیت دانشگاه هنر شیراز از این شهر و استان گرفته شود در افکار عمومی کشور و شهرهایی مانند تهران ،تبریز و اصفهان این پرسش مطرح خواهد شد که چگونه ظرفیت علمی مهمی در این شهر تاریخی و فرهنگی حفظ نشده است.

اجازه حذف دانشگاه هنر شیراز را نمی‌دهیم
منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی،گفت: در مجلس هشتم و نهم شورای اسلامی تلاش‌های زیادی برای تاسیس و شروع فعالیت دانشگاه هنر شیراز انجام شد.
جعفر قادری افزود: طی دو ماه گذشته از طرح حذف و ادغام دانشگاه هنر شیراز مطلع شدم و این موضوع را با استاندار فارس نیز در میان گذاشتم و مخالفت خود را نیز اعلام کردم و قطعا این اقدام با مخالفت نمایندگان فعلی این استان در مجلس و سایر منتخبان مجلس یازدهم نیز مواجه خواهد شد.

دلیلی ندارد فارس برای همه طرح‌های ملی پیشقدم باشد
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: طی تماسی که با استاندار فارس داشتم،وی قول پیگیری موضوع و جلوگیری از حذف و ادغام دانشگاه هنر شیراز را داده است.
منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم با تاکید بر مخالفت جدی با حذف و ادغام دانشگاه هنر شیراز،گفت: معنی ندارد در حالی که در استان هایی مانند اصفهان،تبریز و تهران ساختار مجزای دانشگاه هنر وجود دارد،این مرکز در شیراز تعطیل و با دانشگاهی دیگر ادغام شود.
وی بروز چنین اشتباهاتی را در گذشته ،عامل عقب ماندگی رشد کمی و کیفی دانشگاهای این استان دانست و افزود: انتظار است همه مسؤولان فارس دست به دست هم دهند و زیرساخت های مورد نیاز ادامه فعالیت دانشگاه هنر شیراز از جمله فضای آموزشی و ... را مهیا و تامین کنند زیرا هیچ دلیل منطقی برای حذف این مرکز آموزش عالی وجود ندارد.
قادری بیان کرد: مجلس یازدهم شورای اسلامی از هرگونه کمک و حمایتی برای رشد و توسعه دانشگاه هنر شیراز دریغ نخواهد کرد.
وی عنوان کرد: دلیلی ندارد که شیراز و استان فارس برای اجرای همه طرح های ملی از جمله طرح آمایش مراکز آموزش عالی پیشقدم باشد و قطعا حذف دانشگاه هنر کار غیرمنطقی است و این اقدام هرگز نباید صورت پذیرد.

طرح حفظ به جای حذف، پیگیری شود
منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم خطاب به ریاست فعلی دانشگاه هنر شیراز،گفت: رییس این مرکز آموزش عالی هرگز نباید طرح حذف دانشگاه هنر شیراز را پیگیری کند و اگر هم امکان آن را ندارد به افراد دیگری که توانایی جلوگیری از این اقدام و تامین نیازهای ضروری ادامه فعالیت این مرکز را دارند اجازه فعالیت دهد.
وی حذف دانشگاه هنر شیراز را ضربه ای غیرقابل جبران به فضای دانشگاهی ،فرهنگ و هنر استان فارس دانست و گفت: طرح حذف دانشگاه هنر شیراز اگر اجرا شود قطعا موجب تفرقه،اختلاف و دودستگی خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر