خروج آمریکا از منطقه خواست مشترک مردم است


خروج آمریکا از منطقه خواست مشترک مردم است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری طرح ابتکار صلح هرمز ، حضور ارتش آمریکا در منطقه را ریشه اصلی مشکلات دانست و گفت خروج این نیروها، خواست مشترک مردم منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مجید تخت روانچی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با تارنمای آسیا تایمز، این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که «آیا ایران آماده متوقف کردن تنش‌ها با آمریکا و متحدانش در منطقه است؟»

وی افزود: بسیاری از مشکلات منطقه ما ریشه در حضور ارتش آمریکا در این منطقه دارد. علاوه بر این، خروج یک جانبه ترامپ از توافق هسته ای ایران تنش در منطقه را تشدید کرده است. ما مسئول وضعیت تنش‌زا نیستیم. ایالات متحده از هزاران مایل دورتر از سواحل خود به خلیج فارس آمده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: آنها در حال فروش سلاح های مرگبار به ارزش میلیاردها دلار به برخی از کشورهای این منطقه هستند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا اختلاف بین کشورهای منطقه ایجاد شود. بهترین کاری که می‌تواند در منطقه اتفاق بیفتد، خروج آمریکا از این بخش حساس جهان است. این مساله به صراحت توسط پارلمان عراق فراخوانده شده است و این موضع‌ مشترک مردم در کل منطقه است.

روانچی اضافه کرد: قطعا ایالات متحده علاقه‌ای به بهبود روابط ایران و همسایگان ندارد. ما همیشه گفته‌ایم که می‌خواهیم با همسایگان خود در صلح زندگی کنیم. ما خواستار بهترین روابط با آنها هستیم. سال گذشته، رئیس جمهوری [حسن] روحانی ابتکاری را برای ایجاد یک برنامه امنیتی منطقه‌ای در خلیج فارس به نام صلح هرمز (امید) معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که از طریق جاذبه به جای دافعه، همکاری [به جای] رقابت، همسایگی خوب [به جای] مداخله در امور داخلی دیگران و آشتی [به جای] ایجاد تنش، کشورهای منطقه می‌توانند منطقه‌ای بهتر و امن‌تر ایجاد کنند.

سیاست خارجی ایران در همه‌گیری کرونا

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که تاثیر همه‌گیری کرونا بر اولویت‌های سیاست خارجی ایران چه بوده است، گفت: هیچ تردیدی وجود ندارد که این همه‌گیری جهان را تغییر داده است.

تخت روانچی افزود: علاوه بر مشقاتی که این امر برای اکثریت کشورها به بار آورده است، به ویژه جان‌های گرانبهایی که در نتیجه آن از دست رفته است، اقتصاد جهان هم تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه «ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست»، ادامه داد: ما به سختی مورد هجوم همه‌گیری قرار گرفته‌ایم و تلاش داریم آن را مهار کنیم و به زودی آن را شکست خواهیم داد. ما یکی از بهترین کادر درمانی را در دنیا داریم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: آنها با وجود اینکه تحریم‌های غیرانسانی باعث ایجاد سختی‌هایی برای مردم ما از جمله در زمینه پزشکی می‌شود، در نجات جان افراد بسیار عالی عمل کرده‌اند.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: امروزه سیاست خارجی ایران همکاری همه‌جانبه با دیگر کشورها برای از بین بردن کلی این بیماری همه‌گیر است. شماری از کشورها همچون برخی از همسایگان و سازمان‌های بین‌المللی به ایران کمک کرده‌اند.

وی یادآور شد: در همین زمان، ایالات متحده همچنان به اعمال تحریم‌های غیرقانونی خود علیه کشور ما ادامه می‌دهد.به عنوان آخرین نمونه، هفته گذشته کره جنوبی از فروش کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا به ایران جلوگیری کرد. در این مقطع حساس، مردم ایران هرگز کسانی که کمک می‌کنند و کسانی که به آنها آسیب می‌رسانند را فراموش نخواهند کرد.

آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا/اینستکس

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره چشم‌انداز سازوکار ویژه مالی (اینستکس) هم گفت: اینستکس از زمان خروج آمریکا از برجام ایجاد شده بود و بیش از یکسال طول کشید تا عملیاتی شود.

تخت روانچی افزود: موفقیت آن هنوز مشخص نیست و به توانایی کشورهای اروپایی در فراهم کردن نقدینگی مورد نیاز آن بستگی دارد. ما همواره بر حقوق خود تحت برجام تاکید کرده‌ایم تا از طریق فرایندهای موجود، تحقق یابد.

وی ادامه داد: اگر اینستکس کارایی داشته باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم. اگر فرایندهای دیگر هم این کار را انجام دهند، باز هم خوب است. مساله مهم این است که ایران باید از مزایای مندرج در توافق بهره‌مند شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: تاکنون، یک مورد تجارت در اینستکس ثبت شده و کار خوبی است. آنچه باید انجام شود گسترش دامنه این سازوکار است که شامل تجارت غیر از موارد بشردوستانه و همچنین منابع مالی در دسترس اینستکس باشد تا بتواند مقادیر زیادی از تجارت را تسهیل کند.

تخت روانچی تاکید کرد: اینستکس باید از طریق پول دریافت شده از فروش نفت ایران به اروپا یا از طریق تامین مالی مستقیم توسط کشورهای اروپایی تامین مالی شود. نفت ایران تحت تحریم اتحادیه اروپا نیست. بنابراین اروپا می‌تواند نفت را از ایران برای استفاده فوری یا آتی خریداری کند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران، از جمله در حوزه تجارت و دادوستد، به ویژه هنگامی که سیاست ننگین فشار حداکثری آمریکا سخت‌تر می‌شود، عاملی تعیین کننده برای آینده روابط بلندمدت ایران و اتحادیه اروپا خواهد بود.

راز آشکار آمریکا در صندوق بین‌المللی پول

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی درباره تصمیم نهایی صندوق بین‌المللی پول برای حمایت از ایران در برابر فشارهای آمریکا چیست، گفت: بسیاری از کشورها تحت تاثیر کووید-19 قرار گرفته‌اند و برای مقابله با جنبه‌های مختلف این بیماری همه‌گیر به ویژه پیامد اقتصادی آن، به کمک خارج از کشور نیاز دارند. برخی از کشورهای آسیب دیده از صندوق بین المللی پول خواسته‌اند به آنها کمک مالی ارائه دهد.

تخت روانچی افزود: صندوق بین المللی پول، روش‌های مختلفی برای رسیدگی به این درخواست‌ها دارد و یکی از آنها "ابزار سریع تأمین مالی" (RFI) است. همانطور که از نام آن پیداست، برای ارائه کمک‌های سریع به کشورهای نیازمند طراحی شده است.

وی ادامه داد: ایران از صندوق بین المللی پول خواسته است که از طریق این سازوکار وام پنج میلیارد دلاری اعطا کند زیرا ما از این ویروس، ضربه خورده‌ایم و یکی از واجد شرایط‌ترین کشورها برای دریافت چنین کمکی هستیم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: این یک راز آشکار است که ایالات متحده تمام تلاش ممکن را برای به تاخیر انداختن تصمیم صندوق بین‌المللی پول در مورد درخواست ایران به کار گرفته است با این امید که اعضای هیات مدیره صندوق بین المللی پول را برای رد آن ترغیب کند.

تخت روانچی اظهار کرد: از نظر ایرانیان، دشمنی ایالات متحده نسبت به آنها معلوم است. اکنون اعتبار صندوق بین‌المللی پول در میان است. مذاکرات ما با صندوق بین‌المللی پول هنوز ادامه دارد و امیدواریم این صندوق به زودی تصمیم صحیحی برای اعطای وام به ایران بگیرد.

تحریم؛ تضعیف مبارزه با کرونا

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره واکنش ایران به درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد برای آتش بس جهانی در روند رو به رشد همه‌گیری کرونا هم گفت:این درخواست باید توسط جامعه جهانی جدی گرفته شود زیرا می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با کووید-19 ایفا کند.

تخت روانچی افزود: علاوه بر دبیرکل سازمان ملل متحد و شماری از مقامات عالی این سازمان، دولت‌ها، نمایندگان مجلس از جمله ایالات متحده و سازمان‌های غیردولتی (سازمان‌های مردم‌نهاد) هم خواستار رفع تحریم‌ها شده‌اند تا کشورهای متاثر از آن، بتوانند با ویروس کرونا بهتر مبارزه کنند.

وی با یادآوری اینکه ایران یکی از کشورهایی است که مورد آسیب کووید-19 قرار گرفته است، تصریح کرد: ادامه تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و غیرانسانی ایالات متحده علیه ایران، تلاش‌های ما را برای شکست این تهدید خطرناک، تضعیف می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از اینکه «آمریکا به خواست جامعه بین‌الملل برای لغو تحریم‌ها توجه نمی‌کند»، گفت: آمریکا بار دیگر دشمنی خود را با مردم ایران نشان می‌دهد که برای مبارزه با ویروس کرونا سخت تلاش می‌کنند. به نظر می‌رسد ایالات متحده شدت این مشکل را تشخیص نمی‌دهد.

تخت روانچی افزود: این بیماری مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ کشوری از تهدیدهای آن در امان نیست. همه دنیا در یک قایق نشسته‌اند. یا با هم برنده خواهیم شد یا خواهیم باخت.

به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: این بیماری همه‌گیر تحت کنترل درنمی‌آید مگر اینکه همه ظرفیت‌ها در سطح بین‌المللی به کار گرفته شود و یک برنامه هماهنگ و منسجم برای شکست این همه‌گیری توسط همه کشورها اجرا شود.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: بنابراین، منابع مورد نیاز باید در دسترس همه کشورهایی باشد که از این ویروس متاثر شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا