موقوفه پرورخانم؛ موقفه‌ای برای آزادی زندانیان


موقوفه پرورخانم؛ موقفه‌ای برای آزادی زندانیان

موقوفه پرورخانوم یکی از ده‌ها موقوفه بزرگ استان البرز است که یکی از نیات اصلی واقف آن آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و با نظر ستاد دیه است.

موقوفه پرورخانم؛ موقفه‌ای برای آزادی زندانیان

محمدرضا شهبازی، مسئول فرهنگی اداره اوقاف کرج در گفت و گو با ایکنا از البرز، اظهارکرد: وقف صدقه جاریه‌ای است که تا ابد آثار و برکات آن به واقف برمی‌گردد و یکی از راهکارهای نهادینه‌کردن فرهنگ وقف جلب اعتماد مردم است که باید در اجرای نیت واقفین دقت عمل انجام شود.
وی افزود: سنت حسنه وقف از صدر اسلام تاکنون بوده و نه فقط به اسلام بلکه دیگر ادیان نیز وقف دارند به طوریکه بعضی از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های بزرگ جهان وقف هستند.
این مسئول در ادامه به موقوفه پرور خانم اشاره کرد و گفت: «پرور خانوم» دختر مرحوم «ملک محمدآقا کارخانه» در دهه محرم سال ۱۲۲۴ هجری قمری املاک خود را وقف با نیات مختلف کرد.
شهبازی بیان کرد: املاک پرور خانوم بالغ بر ۳۵ هکتار در منطقه رجایی شهر کنونی است که حدود سه هزار رقبه اعم از مسکونی، تجاری، فرهنگی، اداری،‌ مسجد و... دارد.
وی گفت: پرور خانوم نیات خود را در وقف املاک، تلاوت قرآن کریم، استیجار نماز و روزه، خیرات و مبرات، رد مظالم، نشر معارف اسلامی و... قرار داده است.
مسئول فرهنگی اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ نیت این واقف در رد مظالم برای آزادسازی زندانیان در حال انجام است که از آن سال تاکنون بیش از ۱۰۰ زندانی آزادسازی شده اند.
شهبازی با بیان اینکه انتخاب زندانیان برای آزادسازی با نظر ستاد دیه استان است، افزود: هزینه برای خیرات و مبرات هم با معرفی که از سوی مراکز و افراد شناخته شده انجام می‌شود و طبق تحقیق از سوی متولی انجام می‌شود.
وی گفت: موقوفه پرور خانوم یک موقوفه غیرمتصرفی بوده و متولی آن هم اکنون «عباس اویسی» است که تولی‌گری این موقوفه نیز به صورت نسلی به وی رسیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند