رییس‌جمهوری: برجام زمینه‌ساز تحول در صنعت شد


رییس‌جمهوری: برجام زمینه‌ساز تحول در صنعت شد

شیراز-ایرنا- رییس جمهوری گفت: تحولاتی که از سال 94 در صنایع بالادستی و پایین دستی شاهد هستیم، رهاورد شرایطی است که برجام زمینه‌ساز آن شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج شنبه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی صنعتی، زیربنایی، ورزشی، درمانی و فرودگاهی جنوب استان فارس واقع در شهرستان لامرد که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به آثار برجام در صنایع بالادستی و پایین دستی گفت: گاهی مردم ما، همه آثار برجام را نمی دانند، خیلی مهم است که مردم بدانند در نفت، گاز و صنایع معدنی چه اتفاقاتی افتاده است.
رییس قوه مجریه افزود: تحولاتی که از سال ۹۴ در این صنایع می بینیم، شرایطی است که برجام به وجود آورده است؛ یکی از این صنایع، کارخانه آلومینیوم جنوب لامرد است که توافق برجام باعث شد در پایان سال ۹۴ این پروژه فعال شود.
روحانی با تشکر از زحمات و تلاش های وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: صنایع معدنی ما بعد از تحریم شدید در سال ۹۷ با مشکلاتی مواجه شد که شخص وزیر و وزارت صنعت، معدن و تجارت کار بزرگی را در این زمینه انجام دادند برای اینکه فعالیت واحدهای تولیدی کشور متوقف نشود.
وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در این آیین ادامه داد: این واحد صنعتی در یک زمان نسبتا کوتاهی به تولید رسیده و این سرمشق بسیار خوبی است، تلاش بخش خصوصی، شرکت غدیر، ایمیدرو و کنسرسیوم بانک‌ها در این زمینه مهم بوده است.
رییس قوه مجریه گفت: البته چون لامرد شهر زادگاه وزیر اطلاعات است، ایشان نیز در سریعتر به نتیجه رسیدن این پروژه کمک کرده است.
روحانی افزود: در مجموع کار بزرگی در اجرای این پروژه صورت گرفته است، در این دولت در سال ۹۴ این پروژه کلنگ زنی شده و امروز بعد از چهار سال افتتاح می شود.

افزایش دو برابری تولید آلومینیوم کشور در دولت تدبیر و امید
رییس جمهوری با اشاره به گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین از رشد شاخص‌های حوزه صنعت کشور ادامه داد: با بهره‌برداری کامل از این مجتمع که امیدواریم تا پایان امسال محقق شود، تولید آلومینیوم کشور به دو برابر افزایش می‌یابد و این موضوع مهم، یکی از افتخارهای دولت تدبیر و امید است که تولید آلومینیوم را ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، ۷۲ درصد افزایش تولید در این صنعت مربوط به کارخانه آلومینیوم جنوب لامرد است که امروز فاز نخست آن افتتاح شد.
وی ادامه داد: این طرح، یک پروژه یک میلیارد دلاری است که امروز فاز نخست آن افتتاح می شود؛‌ امیدوارم قدم های بعدی در این پروژه برداشته شود و تا پایان امسال بتوانیم به تولید کامل برسیم.
رییس قوه مجریه همچنین از همه مهندسان و کارگرانی که در مجتمع بزرگ و عظیم آلومینیوم جنوب فعالیت می‌کنند، تشکر کرد و گفت: این افراد با وجود کرونا با درنظر گرفتن همه پروتکل های بهداشتی به کار خود مشغول هستند.
روحانی با بیان اینکه امیدواریم روز به روز شاهد تحولات بزرگ در صنایع معدنی باشیم، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت آمار بسیار امیدوارکننده ای را ارایه کرد که در فولاد دهمین کشور تولید کننده و در مس پانزدهمین کشور و در آلومینیوم رتبه چهاردهم هستیم که این بسیار حائز اهمیت است.

یک سفر به استان فارس، بدهکار هستیم
رییس جمهوری همچنین به پیش بینی و برنامه‌ریزی قبلی برای سفر به استان فارس در ماه‌های پایانی سال ۹۸ گفت: قرار بود دی‌ماه پارسال سفری به استان فارس داشته باشیم و در لامرد خدمت مردم برسیم و از نزدیک با مردم دیدار کنیم که به دلایلی به بهمن ماه و سپس به اسفند تغییر یافت که از اسفند گرفتار کرونا شدیم.
روحانی با بیان این که یک سفر به استان فارس بدهکار هستیم، افزود: امیدوارم در فرصت های آینده بتوانیم خدمت این مردم باشیم و با آن‌ها دیدار داشته باشیم.

ارتقای دو برابری زیرساخت‌های ورزشی فارس، افتخار است
رییس جمهوری همچنین پس از ارائه گزارش وزیر ورزش و جوانان در زمان افتتاح ویدیوکنفرانس مجتمع ورزشی سردار دلاور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در لامردگفت: اقدام بسیار ارزشمندی انجام گرفته است و برای مردم ما خوشحال کننده است که خادمنان مردم در طول هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید، فضای ورزشی را در فارس به بیش از دو برابر توسعه داده‌اند.
روحانی افزود: یک میلیون و ۳۹۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی استان فارس اضافه شده و این افتخاری برای دولت است که این خدمت برزگ را برای همه ورزشکاران، مردم و جوانان انجام داده است.
وی با اشاره به بهره‌برداری از ورزشگاه پارس شیراز به عنوان یکی از انتظارات دیرین مردم استان در سه سال گذشته، گفت: در آستانه افتتاح قرار گرفتن سالن سرپوشیده ۶ هزار نفره شیراز نیز حائز اهمیت دارد و قدم مهمی است.
رییس قوه مجریه با تشکر از فعالیت‌های وزارت نفت در حوزه اجتماعی گفت: همواره به وزارت نفت تاکید کرده بودیم که در اطراف جاهایی که فعال است خدمات اجتماعی را نیز انجام دهد که پروژه امروز یکی از خدمات اجتماعی این وزارتخانه است.

سردار سلیمانی، قهرمان بزرگ کشور و تاریخ است
روحانی همچنین با اشاره به نامگذاری مجتمع ورزشی لامرد به نام شهید سلیمانی افزود: خوشحالم این مجتمع ورزشی به نام شهید سلیمانی نامگذاری شده است، این شهید قهرمان بزرگ کشور و تاریخ ما بوده و هرکجا که قهرمان پرور است مناسب است نامی از قهرمانان بزرگ تاریخی ما داشته باشد.
وی ادامه داد: شهید سلیمانی از قهرمانان بزرگ تاریخ دفاع کشور ما است که در این آیین به روح او درود می فرستیم، با نامگذاری این مجتمع به نام شهید سلیمانی، یاد و نام آن شهید بزرگ داشته می شود.

تبریک موفقیت سپاه در پرتاب ماهواره
رییس شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین به اقدامات اخیر سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره اشاره کرد و گفت: تلاش اخیر سپاه پاسداران برای پرتاب ماهواره برای مردم عزیز ما مبارک است و نشان ارزشمند بودن همه تلاش های پیگیر در این شرایط سخت است.
روحانی افزود: ما به دنیا نشان داده‌ایم که با وجود کرونا و به رغم سختی و مشکلات اقتصادی که مردم دارند، فعالیت های تولیدی و سازندگی در کشور ادامه پیدا می کند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید امسال در عمل به سال جهش تولید در عمل بدیل شود.

بهره‌برداری از هشت هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال
رییس جمهوری همچنین در زمان صدور دستور افتتاح بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی حاج محمود حاج حیدر لامرد با تشکر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مردم بسیار خوب استان فارس و منطقه لامرد گفت:‌ افتتاح این بیمارستان از چند نظر مهم است، یکی اینکه این بیمارستان با کمک دولت و خیرین ساخته شده و بسیار حائر اهمیت است که خیرین عزیز در این پروژه های بسیار مهم که برای سلامت و زندگی مردم مهم است حضور داشته باشند.
روحانی با قدردانی از "حاج حیدر" نیک اندیش مشارکت کننده در ساخت این بیمارستان گفت: برای همه خیرین آرزوی موفقیت می کنیم.
وی با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این ارتباط ویدیوکنفرانس ادامه داد: خوشحال هستیم که هشت هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان سال در کشور به بهره برداری خواهد رسید.

حوزه سلامت، کار بزرگی انجام داد
رییس قوه مجریه همچنین از تلاش های صورت گرفته در مبارزه با کرونا تشکر کرد و گفت: برای همه مردم ما خوشحال کننده است که شبکه درمانی به خصوص شبکه بهداشت سراسر کشور که در این دولت حمایت جدی از آن صورت گرفته است نقش ارزشمندی داشته است.
روحانی از همه پزشکان و پرستاران و کادر درمانی و مدافعان سلامت سراسر کشور به خصوص استان فارس و شهرستان لامرد تشکر کرد و افزود: آنها کار بسیار بزرگی در این ایام انجام دادند.

نوید افتتاح ۲۰ طرح مهم فرودگاهی دیگر در سال ۹۹
رییس‌جمهوری در ادامه ضمن افتتاح ترمینال جدید فرودگاه لامرد از وزیر راه و شهرسازی خواست آزادراه لامرد به پارسیان در دستور کار قرار گیرد چرا که این آزادراه هم برای این پروژه(کارخانه آلومینیوم جنوب) و هم برای مردم منطقه مهم است، البته شاید در آینده به راه آهن نیز نیاز داشته باشد.
روحانی پس از ارائه گزارش وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ اینکه اعلام شد تا پایان سال ۲۰ پروژه مهم دیگر در زمینه فرودگاه ها افتتاح خواهد شد خبر خوبی بود.
وی همچنین گفت: وزیر راه و شهرسازی قول داد که عملیات اجرایی آزادراه لامرد به پارسیان در ماه های آینده آغاز شود تشکر می کنم که این پروژه تحولات خوبی برای استان فارس، منطقه پارسیان و لامرد به دنبال خواهد داشت.
روحانی افزود: با توجه به اینکه لامرد در سه راهی اتصال بین استان های فارس، هرمزگان و بوشهر قرار دارد پروژه هایی که امروز در این شهرستان افتتاح می شود متعلق به این سه استان است.
وی ادامه داد: استان فارس، هرمزگان و بوشهر از استان های استراتژیک هستند که امیدواریم پروژه هایی که امروز افتتاح شد برای مردم مبارک باشد.
روحانی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری افزود: دولت،سایر ارگان ها، نیروهای مسلح و بخش خصوصی برای اجرای این کلام تلاش می کنند که امیدوارم به طور متناوب بتوانیم امسال طرح هایی که به مرحله نهایی می رسد را افتتاح کنیم و با یکدیگر سال خوبی را برای کشور بسازیم.
رییس جمهوری گفت: مردم ایران مطمئن باشند دولت در کنار مقابله و مبارزه با کرونا دست از تولید، تلاش و زمینه سازی برای اشتغال بر نمی دارد و برای کاهش مشکلات تلاش می کند.


فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با تولید ۱۲۰تن شمش آلومینیوم در روز، بیمارستان ۱۲۴ تختخوابی حاج محمود حاج حیدر لامرد، ترمینال جدید فرودگاه لامرد و مجتمع ورزشی سردار دلاور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی چهار پروژه ای بود که روز پنجشنبه به صورت ویدیوکنفرانس توسط رییس جمهوری افتتاح شد.
وزیران صنعت،‌معدن و تجارت و ورزش و جوانان به نمایندگی از رییس‌جمهوری و همچنین استاندار فارس و جمعی از معاونان وزارتخانه‌های مرتبط طرح‌ها در آیین‌های افتتاح این طرح‌ها در شهرستان لامرد حضور داشتند و وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه و شهرسازی نیز از تهران و در ارتباط ویدیوکنفرانس گزارشی از روند اجرای طرح‌ها و چشم‌انداز فعالیت این وزارتخانه‌ها در سال جهش تولید ارائه کردند.
در این آیین، فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید روزانه ۱۲۰ تن شمش آلومینیوم در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار به بهره‌برداری رسید و زمینه‌ساز اشتغال برای ۵۰۰ نفر در گام نخست شد.
برای اجرای این طرح ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی یا معادل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است.
مجتمع ورزشی سردار دلاور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در شهرستان لامرد در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و دربرگیرنده استخر سرپوشیده استاندارد، سالن سرپوشیده چند منظوره ورزشی، ۲ سالن اختصاصی بدنسازی و سالن تنیس روی میز است که با صرف۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سایر منابع وزارت نفت به بهره‌ّبرداری رسید.
بیمارستان حاج محمود حاج حیدر نیز با زیربنای تقریبی ۱۱ هزار مترمربع به بهره برداری رسید. این بیمارستان شامل بخش‌های بستری، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی، اورژانس و اتفاقات است. تاکنون اعتباری حدود ۸۵۰ میلیارد ریال از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ۳۵۰میلیارد ریال از سوی حاج محمود حاج حیدر نیک اندیش اهل استان فارس جهت تکمیل بیمارستان هزینه شده است.
پایانه مسافری فرودگاه لامرد شامل دو سالن پروازهای داخلی و خارجی و دو سالن ترانزیت داخلی و خارجی در زیربنای پنج هزار متر مربع نیز روز پنجشنبه با دستور رییس‌جمهوری به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این پروژه با صرف ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد