هفت‌ونیم کیلومتر از حاشیه رودخانه مرزی آستارا ساماندهی شد


هفت‌ونیم کیلومتر از حاشیه رودخانه مرزی آستارا ساماندهی شد

آستارا - ایرنا - مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گیلان گفت: ساماندهی 12 و نیم کیلومتر از حاشیه رودخانه آستارا چای در نوار مرزی جمهوری آذربایجان در دستور کار است و تاکنون هفت و نیم کیلومتر آن به صورت دیواره بتنی و خاکی با پوشش سنگی انجام شده‌است.

گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای استان گیلان حاکی است، وحید خرمی روز پنجشنبه در بازدید از رودخانه مرزی شهرستان آستارا اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، اصلاح و تثبیت مسیر رودخانه بر اساس پروتکل مرزی سال ۱۳۳۶، حفاظت ساحل رودخانه از فرسایش و جابجایی مرز و کنترل سیلاب و حفاظت از مناطق شهری و روستایی است.

وی ادامه داد: طول رودخانه مرزی آستارا چای ۳۶ کیلومتر است و ۳۰ کیلومتر آن با کشور جمهوری آذربایجان مشترک است.

وی در بازدید از سد لاستیکی در حال ساخت در خانه های آسیاب آستارا نیز گفت: این طرح به فاصله هشت کیلومتر با شهر آستارا بر روی رودخانه ملا هادی با هدف توسعه و بهبود آبیاری ۱۰۰ هکتار شالیزار، تأمین آب روستاهای محدوده سد و فراهم کردن جاذبه های گردشگری در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود: سد لاستیکی آستارا حدود ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حجم مخزن آن ۷۲۰ هزار متر مکعب و حجم تنظیم سالانه آن بیش از هفت میلیون متر مکعب خواهد بود.

او همچنین در بازدید از بند بتونی دمیرلیک آستارا که در اثر بارش های اخیر و لغزش زمین های مجاور صدمه دیده است، با نحوه ترمیم و بازسازی آن آشنا شد و با حضور در اداره منابع آستارا در جریان مشکلات تامین آب کشاورزی این شهرستان قرار گرفت.

آرش سیف اللهیان رئیس اداره منابع آب آستارا نیز گفت: این شهرستان در فروردین ماه بارش های خوبی را تجربه کرد و رودخانه ویرمونی بخصوص در رودهای بارانی طغیانی می شود و با لاشه چینی و ایجاد موانع به وسیله بیل های مکانیکی، از ورود خسارت به تاسیسات دکل فشار قوی جلوگیری کردیم.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و هفت رشته رودخانه در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!