فرماندار: نیروی انسانی کافی برای حفاظت از جنگل‌های سردشت وجود ندارد


فرماندار: نیروی انسانی کافی برای حفاظت از جنگل‌های سردشت وجود ندارد

مهاباد- ایرنا- فرماندار سردشت گفت: کمبود نیروی انسانی در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به هیچ عنوان جوابگوی حفاظت از 90 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی این شهرستان نیست.

اقصی نخشی‌پور روز پنجشنبه در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی این شهرستان اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی در اداره منابع طبیعی این شهرستان موجب شده تا این اداره حتی از انجام ماموریت و وظایف عادی خود نیز با مشکل مواجه شود.

وی با بیان اینکه مهمترین نواحی جنگلی آذربایجان‌غربی با ۹۰ هزار هکتار در سردشت واقع شده است گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت به جهت وسعت قلمرو، توپوگرافی ناهموار و کمبود نیروی انسانی باید بیشتر مورد توجه اداره‌کل استان قرار گرفته و به معاونت ویژه تبدیل شود.

وی بیان کرد: طرح ممیزی جنگل‌های سردشت باید بر مبنای نقشه هوایی که در سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۶ تهیه شده است مورد حفاظت و رسیدگی قرار گیرد زیرا با این نقشه‌ها مستثنیات و عرصه‌های جنگلی بخوبی مشخص شده است.

فرماندار سردشت در خصوص وقوع آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی این شهرستان نیز گفت: به لحاظ دسترسی نداشتن نیروهای مردمی و یگان حفاظت به بخش زیادی از عرصه‌های طبیعی، اطفای حریق در این مناطق مشکل‌ساز بوده و این کار به سختی انجام می‌شود از ایرنو اداره کل باید امکانات مورد نیاز برای جبران این خلا را جبران کند.

«نخشی‌پور»، با اشاره به اینکه پیشگیری از تصرفات در اراضی ملی، اولویت شورای حفاظت است گفت: اعضای این شورا باید با اجرای دقیق مصوبات و پیشگیری از هرگونه تصرفات در اراضی ملی و تعدی به آنها تلاش و با عزم جدی و بدون اغماض با زمین‌خواران مقابله کند.

وی وجود برخی مشکلات و کمبودها را دلیلی برای شانه خالی کردن از زیر بار این مسوولیت ندانست و گفت: همواره پیشگیری کردن در مراحل اولیه بسیار کم هزینه‌تر است از اینرو با هرگونه زمین‌خواری در این شهرستان به شدت و با تمام قدرت برخورد خواهد شد.

شهرستان مرزی سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را در خود جای داده است؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از صد گونه دیگر است.

سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با اقلیم کردستان عراق قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟