پنج سد رسوبگیر در روستاهای سقز احداث شد


پنج سد رسوبگیر در روستاهای سقز احداث شد

سنندج - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: پنج سد رسوبگیر به منظور کنترل سیل و جلوگیری از خسارت به طبیعت و عرصه‌های ملی در اطراف پنج روستای این شهرستان احداث شد.

سهراب احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سدهای رسوبگیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۸ به منظور کنترل رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش نفوذپذیری خاک، جلوگیری از ایجاد سیل‌ و غنی کردن سفره‌های آب زیر زمینی احداث شدند.

وی با بیان اینکه این سدها در ۲ حوزه خورخوره و چراخ ویس احداث شده است، افزود: سدهای رسوبگیر در آبراهه‌هایی که خطر وقوع سیل در آنها بیشتر بوده و در معرض خطر فرسایش خاک نیز قرار دارند، احداث می‌شوند و برای همین منظور در مناطقی از شهرستان سقز کاربرد ویژه دارد.

وی تاکید کرد: سدهای رسوبگر در روستاهای درە هوان، مولان آباد، کرویان، پیرعمران و قبغلوجە احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

احمدی یادآور شد: در هنگام بارندگی‌های شدید و ایجاد سیلاب بیشترین رسوبات را رودخانه به سوی سد حمل کرده که با ایجاد این سدها، رسوبات سیلی وارد آب سد نخواهد شد و در پایین دست سد شاهد خسارت کمتری به تاسیسات سد و زمین های کشاورزی خواهیم بود.

وی گفت: قطع و برداشت بی‌رویه درختان در بستر رودخانه‌ها و برداشت ماسه باعث سرعت گرفتن آب و از بین رفتن صافی خاک می‌شود که با ساخت این سدها از ورود رسوب‌ و مواد مختلف به داخل سدهای بزرگ سقز جلوگیری می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز افزود: ۶۵ سد رسوبگیر در سقز دارای سازه سنگی، ملاتی و گابیونی است که با بازده زمانی ۲۵ ساله قادر است رسوبات جمع شده رودخانه را در پشت خود ته‌نشین و کنترل کرده تا وارد آب‌های جمع شده در دریاچه پشت سدها نشود.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی