ماجراهای دهه پنجاه تا نود برای روزه داران در قرنطینه


ماجراهای دهه پنجاه تا نود برای روزه داران در قرنطینه

رسانه ملی در حالی در ماه رمضان امسال با چهار سریال میزبان روزه داران است که به دلیل تاثیر کرونا بر تصویربرداری آثار، تا همین چند روز قبل مشخص نبود کدام سریال از کدام شبکه روی آنتن می رود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : در سال های نه چندان دور دهه هشتاد، لذت روزه داری در ماه رمضان و افطار هنگام غروب، قرین با سریال هایی پرمخاطبی بود که تلویزیون برای ساعات شبانه تدارک می دید. بسیاری از ما سریال های طنزی را به یاد داریم که در فاصله کوتاهی از اذان مغرب روی انتن می رفت تا در گردهمایی روزه داران دور سفره، خنده بر لب ها بنشاند. در کنار این کمدی ها که معمولا از سوی شبکه سه یا پنج پخش می شد، سریال هایی با موضوعات اجتماعی هم بودند که در ساعات پس از افطار به ترتیب از شبکه دو و شبکه یک به نمایش درمی آمدند و هر یک طرفداران خاص خود را داشتند.

در آن سال ها هنوز محتوای اینترنتی این گونه در دسترس همه نبود، به همین خاطر مجموعه های مناسبتی تلویزیون به ویژه سریال های نوروز و ماه رمضان از اهمیت ویژه ای برای مردم برخوردار بود و رسانه ملی هم معمولا می کوشید به اشتیاق مردم پاسخی درخور بدهد.

هنوز وقتی خاطره آن سال ها را مرور می کنیم، تکیه کلام های سریال های کمدی رضا عطاران و داستان های عجیب و غریب آثار سیروس مقدم را به یاد می آوریم که تا مدت ها نقل محافل بود.

به هر صورت در سال های پس از آن، مجموعه سریال های نوروز و ماه رمضان، آن گونه که باید محبوبیت پیدا نکرد تا تلویزیون -هر چند وقت یک بار- با تک ستاره هایی مثل پایتخت و کلاه قرمزی مسیر خود را تداوم بخشد.

در سال های اخیر اما به نظر می رسد مدیران رسانه ملی به این فکر افتاده اند که در تولید سریال های مناسبتی، به خصوص آثار مربوط به نوروز و ماه رمضان تجدید نظر کنند. حالا مدتی است که مجموعه های تلویزیونی این ایام با حضور هنرمندان شناخته شده و با تجربه ساخته می شود و بازخوردهای خوبی هم از مردم دریافت کرده است. گرچه در این میان نباید از تولید جنگ های تلویزیونی چون «عصر جدید» با الگوبرداری از نمونه های خارجی نیز به سادگی گذشت؛ مجموعه هایی که اقبال مخاطبان به تلویزیون را بیشتر کرده است.

از همین روست که با مشاهده اقدامات صورت گرفته در ماه های اخیر، می توان به تجربیات پیش روی تلویزیون امیدوار بود که سریال های ماه رمضان 99 هم از این جمله اند. امسال تلویزیون با چهار سریال تازه به استقبال ماه رمضان می رود؛ آثاری که تا همین چند روز قبل، گمانه زنی های متفاوتی درباره آن ها مطرح می شد و به خاطر تاثیر شیوع کرونا بر تصویربرداری آثار، مشخص نبود دقیقا کدام سریال از کدام شبکه پخش خواهد شد. حالا اما در آستانه آغاز ماه رمضان، سریال ها و برنامه پخش آن ها روشن شده است.

چنان که رسانه ملی اعلام کرده است، شبکه یک سیما برای ماه رمضان به طور قطعی «زیر خاکی» را روی آنتن می فرستد؛ سریالی که در ابتدا قرار بود میهمان شبکه سه باشد.

«زیر خاکی» اثری کمدی به کارگردانی «جلیل سامان» است که مخاطبان خود را به سال های پایانی دهه پنجاه می برد؛ جایی که شخصیت اصلی سریال با بازی «پژمان جمشیدی»، مدام در جستجوی زیرخاکی است تا زندگی خود و خانواده اش را زیر و رو کند اما در این میان هربار با ماجرایی متفاوت روبرو می شود.

از نکات جالب توجه این سریال بازیگران اصلی آن هستند. «پژمان جمشیدی» که در این سال ها جایگاه خود را به عنوان بازیگر در سینما، تئاتر و تلویزیون تثبیت کرده، در «زیر خاکی» با چهار گریم نسبتا سنگین حضور دارد؛ گریم هایی که کاراکتر سریال را از دهه پنجاه تا نود به تصویر می کشد.

«هادی حجازی فر» دیگر بازیگر این سریال است که از وقتی در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» بازی کرد، مورد توجه قرار گرفت. چهره با سابقه تئاتر که به بازیگر پرکار این روزهای سینما و تلویزیون بدل شده و تقریبا در همه نقش هایش، ریزه کاری های جالبی را مقابل دیدگان تماشاگران قرار می دهد. «ژاله صامتی» و «گوهر خیراندیش» هم، دیگر بازیگران «زیر خاکی» هستند که با بازی گرم و صمیمی شان میهمان خانه مردم در ماه رمضان خواهند بود.

«بچه مهندس 3» سریال شبکه دو سیما برای ایام رمضان امسال است. مجموعه ای که تاکنون، دو فصل از آن روی آنتن رفته و طرفداران پیگیر خود را دارد. «بچه مهندس» با داستان «جواد» آغاز شد؛ کودکی که در پرورشگاه به همراه دوستانش بزرگ می شد و به خاطر ابتکاراتش به بچه مهندس شهره بود. فصل دوم سریال تصویرگر دوران نوجوانی جواد و دغدغه او برای یافتن خانواده اصلی اش بود و حالا در فصل سوم، ماجرای جواد را در حالی پیگیری می کنیم که او وارد دانشگاه امیرکبیر شده و مشغول تحصیل است. «بچه مهندس 3» از حضور بازیگرانی چون ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، اتابک نادری و کامران تفتی بهره می برد و «روزبه حصاری»، بازیگر دوران جوانی کاراکتر اصلی است.

اما شبکه سه سیما به فاصله کوتاهی پس از اذان مغرب، با «سرباز» یا همان «هشتگ سرباز» میزبان روزه داران است. سریالی که در پنجاه قسمت آماده شده و در لوکیشن های متنوعی از ایران و عراق فیلمبرداری شده است. «سرباز» داستان سربازی «یحیی» و ماجراهایی است که در دوران خدمت با آن ها روبرو می شود. نکته جالب درباره «سرباز»، همکاری مشترک شبکه سه با قرارگاه مهارت آموزی ستاد نیروهای مسلح در تولید سریال است. نکته ای که با در نظر گرفتن کارگردانی «هادی مقدم دوست»، نویدبخش سریالی پرجزئیات و باور پذیر است.

سریالی که شبکه پنج سیما برای رمضان امسال تدارک دیده «پدر پسری» است. مجموعه ای مبتنی بر کمدی موقعیت که فیلمنامه آن بر اساس کتاب «آخرین نشان مردی» مهرداد صدقی به نگارش درآمده است و از این نظر واجد ارزش افزوده است. در دورانی که اقتباس از آثار ادبی در سینما و تلویزیون اندک است، موفقیت «پدر پسری» می تواند سایر نویسندگان و کارگردانان تلویزیونی را به بهره مندی بیشتر از ادبیات ترغیب کند. «پدر پسری» که داستانی اپیزودیک دارد در چهل قست روی آنتن شبکه پنج می رود.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق