شهریه های پرداخت شده و بلاتکلیفی سال تحصیلی


شهریه های پرداخت شده و بلاتکلیفی سال تحصیلی

با شروع آخرین ماه سال تحصیلی و نزدیک شدن به امتحانات خرداد ماه، خواسته بسیاری از والدین، تصمیم گیری درباره شهریه های است که پیش از شیوع ویروس کرونا برای تحصیل فرزندانشان پرداخت کرده اند و حالا با بلاتکلیفی سال تحصیلی، تکلیف این شهریه ها نیز مشخص نیست.

پیش از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از والدین شهریه های چند میلیونی برای تحصیل فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی و یا هزینه هایی برای لوازم التحریر، اردو، عکس یادگاری، چاپ و تکثیر جزوه های آموزشی و ... در مدارس دولتی و مهدکودک ها پرداخت کردند، اما تصمیم گیری درباره هزینه های پرداخت شده نیز در بلاتکلیفی سال تحصیلی گم شده است.

آقای رحیمی که برای ثبت نام در دبستان دخترانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شهریه پرداخت کرده است، می گوید: از اسفند تا به حال، دو ماه است که مدرسه تعطیل بوده و خودمان در خانه با بچه ها کار می کنیم، پس باید مدرسه دست کم شهریه این چند ماه را پس بدهند، اما هرچه با مدرسه تماس می گیریم تا درباره تکلیف سال تحصیلی سوال کنیم، تلفن را جواب نمی دهند.

خانم جهان بخش نیز با اشاره به زمزمه هایی که برای تعطیل ماندن مدارس تا پایان سال تحصیلی و برگزاری غیرحضوری امتحانات پایان سال به گوش می رسد، می گوید: مگر چند ماه بچه ها مدرسه رفتند که مدارس بخواهند شهریه های همیشگی شان را بگیرند؟ چند هفته ای که آلودگی هوا و ...، مدرسه ها را تعطیل کرد و حالا که به خاطر کرونا حاضر نیستیم سلامتی فرزندمان را به خطر بیندازیم و باید در خانه بمانند. اما شهریه مدرسه را همان زمان ثبت نام در چند فقره چک که تا پایان سال ۹۸ تعیین شده بود پرداخت کردیم و اکنون هم مدارس حاضر به بازگرداندن آن نیستند و می گویند مبلغ را به عنوان بخشی از شهریه سال آینده در نظر می گیرند.

توصیه ما، درک متقابل و رعایت حال طرفین است

وحید محمودی، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به این خواسته والدین، اظهار کرد: با توجه به سخنان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، مدارس غیردولتی در شرایط بحران کرونا موظف به ارائه خدمات آموزشی به صورت آنلاین و آفلاین هستند و بالطبع شهریه ثابت توسط اولیاء باید پرداخت شود. درخصوص شهریه فوق برنامه غیر درسی، این موضوع منوط به تصمیم گیری کمیته ای در شورای نظارت مرکزی استان است که متعاقبا اعلام می شود.

وی با اشاره به پیگیری های لازم در وزارتخانه برای اختصاص تسهیلات ویژه به مدارس و مراکز پیش دبستانی غیر دولتی، افزود: توصیه ما به اولیا و مدارس در خصوص شهریه، درک متقابل از شرایط همدیگر و رعایت حال طرفین است.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تعداد مدارس غیردولتی و پیش دبستانی مستقل و ضمیمه در استان را ۲ هزار و ۷۳۰ مدرسه اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۲۰ هزار دانش آموز و نزدیک به ۱۶ هزار معلم و شاغل در مدارس غیردولتی استان فعال هستند.

برگشت شهریه در صورت استفاده نشدن از خدمات

مجتبی ناجی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایسنا، درباره درخواست خانواده ها برای باز پسگیری شهریه مهدهای کودک، اظهار کرد: این درخواست نیاز به توضیح دارد، همانگونه که می دانید در اول مهر قراردادی بین والدین و مهدهای کودک بسته شده به نام قرارداد رشد و تکامل کودک که در آن بندهای مختلفی وجود دارد. بر مبنای این قرارداد، خانواده و مهد توافق و تفاهم کرده اند که شهریه را ماهانه، سه ماهه، در قالب چک یا یک جا و نقدی بدهند، نه بهزیستی و نه هیچ ارگان دیگری نمی تواند در این قرارداد ورود پیداکند، چون تفاهم بین دو نفر است.

وی با اشاره به فعالیت چند روزه مهدهای کودک در اسفند ماه، افزود: در آخرین ماه سال بچه ها، دو سه روز بچه ها به مهد رفتند و از خدمات مهدکودک استفاده کردند، پس طبعا شهریه اسفند باید پرداخت شود، از سوی دیگر بسیاری از مهدها هم آموزش های از راه دور را از طریق فضای مجازی به خانواده ها ارائه دادند و همچنان در حال ارائه هستند. فقط فروردین باقی می ماند که بچه ها هیچ روزی از خدمات مهد استفاده نکردند. در این صورت، اگر خانواده ای شهریه ماه فروردین را قبلا پرداخت کرده، طبق توافقی که صورت گرفته، باید درصورتی که از خدمات استفاده نشود، شهریه برگشت داده شود، اما این چیزی نیست که سازمان بهزیستی بگوید بلکه توافقی است که بین خانواده با مهد صورت گرفته و ما برای روشن شدن افکار عمومی آن را اعلام می کنیم.

خدمات مهدهای کودک شامل آموزش آنلاین هم می شود

ناجی با اشاره به اینکه خدمات مهدهای کودک شامل آموزش های آنلاین هم می شود، گفت: خدمات آنلاین که جزو خدمات مصوب نیست، اما شرایط را درک کنید، ما در شرایط عادی نیستیم. اگر خانواده ها هر گزینه عملی دیگری مدنظر داشته باشند می توانند پیشنهاد دهند، آموزش های آنلاین هم ابتکاری است و ما بخشنامه ای درباره کیفیت خدمات آنلاین وضع نکرده ایم.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان یادآور می شود: خدمات مهد کودک آموزش نیست که بتوان از راه دور آن را ارائه داد. به عبارت دیگر مهدکودک، دانشگاه نیست که بگوییم از طریق فضای مجازی دنبال می شود، بلکه خدمات این بخش، یک جنبه نگهداری بازی تعامل بین فردی و حرکتی دارد، بنابراین اگر خانواده ها این را مورد انتقاد قرار داده اند درست گفته اند، چرا که باید مادر درگیر انتقال آموزش به فرزندش شود، اما در این شرایط مگر امکان دیگری وجود دارد؟ مثلا اگر قرار شود مربی به خانه برود و بچه ها را آموزش دهد نقض غرض می شود، چون ما می خواهیم تعاملات و فاصله گذاری های اجتماعی محقق شود پس باید این را متوقف کنیم این را باید در نظر بگیریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر