هرمزگان در هفته‌ای که گذشت


هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- تایید صحت انتخابات حوزه مرکزی ، تعطیلی بازار ماهی فروشان بندرعباس، آغاز طرح نظارت بر بازار ویژه ماه مبارک رمضان، ارسال کمک های مومنانه نیروهای مسلح، مرگ دختر هفت ساله بر اثر نیش عقرب، تحقق ایجاد 30 هزار شغل، پرآب شدن سد استقلال میناب پس از 10 سال و مرگ مشکوک شترها در جاسک از جمله اخبار مهم هرمزگان در هفته گذشته است.

هرمزگان در هفته گذشته (۳۰ فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه) شاهد رخدادها و اخباری در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی، آموزشی ، فرهنگی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش مهمترین این رخدادها مرور می شود.

سیاسی

استاندارهرمزگان تایید صحت انتخابات حوزه مرکزی این استان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شور دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

فریدون همتی عصر شنبه گذشته ضمن اعلام این خبر به رسانه‌ها از مشارکت مردم و دست اندرکاران برگزاری یازدهمین دوره انتحابات مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد.

وی ادامه داد: در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، احمد مرادی، محمد آشوری و منصور آرامی به ترتیب بیش‌ترین آرا را کسب کرده بودند.

اقتصادی

استاندار هرمزگان گفت: عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا به ویژه کالاهای اساسی و بهداشتی مورد نیاز به صورت شبانه روزی در بندر شهید رجایی در دست انجام بوده و از ابتدای امسال تاکنون سه کشتی حامل گندم در این بندر تخلیه شده است.

فریدون همتی روز سه شنبه گذشته در نشست ویدئو کنفرانس با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری که از محل بندر شهید رجایی انجام شد، ضمن ارایه گزارشی از اقدام های در دست انجام در حوزه بنادر و راه هرمزگان، اظهار داشت: هماهنگی بین بنادر و گمرک و استانداری برای تخلیه و بارگیری کالاها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وجود دارد و از بخش خصوصی در این راستا حمایت می کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته این سازمان ویرویس کووید ۱۹ یک هزارو ۲۲۰میلیارد ریال در ماه‌های اسفند تا اول اردیبهشت به حوزه گردشگری استان وارد کرد.

رضا برومند هفته گذشته در همین زمینه اظهار داشت: بحران ناشی از انتشار ویروس کرونا تاثیر مخربی بر فعالیت‌های بخش گردشگری این استان داشته که با توجه به تعطیلی تاسیسات گردشگری، حوزه گردشگری خسارت مالی شدیدی متحمل شده است.

استاندار هرمزگان گفت: در مدت سه روز اخیر بازار ماهی فروشان بندرعباس کانون ابتلا به یروس کرونا بوده و از همین رو این بازار به مدت دو هفته تعطیل می شود.

فریدون همتی عصر جمعه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: این تعطیلی به منظور ضدعفونی محیط بازار و گندزدایی تعطیل شده است.

ناظر گمرکات هرمزگان گفت: از میان کالاهای وارداتی فقط کالاهای حساس ایکس‌ری می‌شود و در سال ۹۸ نزدیک به ۴۰ درصد فعالیت‌های گمرکی استان ایکس‌ری شدند.

ابوالفضل اکبرپور عصرپنجشنبه گذشته در نشست تخصصی با دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس و تعدادی از مدیران کل ارگان های مرتبط با ناظر گمرکات استان که در سالن کنفرانس حوزه نظارت گمرکات برگزار شد،‌اظهار داشت: تمامی کالاهای ترانزیت داخلی و خارجی ایکس‌ری می‌شوند.

زمین‌های قطعه‌بندی ایزوایکو و صنایع کشتی سازی ایران برای واگذاری به دانشگاه‌ها برای ایجاد شهرک نوآوری‌های دریایی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با صنایع دریایی و کشتی‌سازی آماده شده است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران روز چهارشنبه گذشته در دیدار با معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان اظهار داشت: این مراکز می‌توانند با انجام مراحل اداری و قانونی نسبت به دریافت زمین در این مجموعه اقدام کنند.

حمید رضائیان‌اصل ادامه داد: همچنین برای همکاری در حوزه صنایع دریایی و کشتی‌سازی با مراکز رشد دانشگاه‌های هرمزگان آمادگی لازم وجود دارد و از پیشنهاد این طرح‌ها نیز استقبال می‌شود.

اتاق بازرگانی بندرعباس در راستای مبارزه با کرونا، ۲۰۰ میلیون ریال به قرارگاه مرکزی مواسات وهمدلی هرمزگان کمک کرد.

محمدرضا صفا رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس هفته گذشته با اعلام این خبر، گفت: مسوولیت کمیته خیران و تاجران قرارگاه مرکزی مواسات وهمدلی هرمزگان به اتاق بازرگانی بندرعباس واگذار شده که تاکنون فعالان اقتصادی استان ۲۰۰ میلیون ریال به این مرکز کمک کرده اند.

سه شنبه گذشته طی مراسمی مرحله اول توزیع کمک مومنانه نیروهای مسلح مستقر هرمزگان در بندرعباس آغاز شد.

فرمانه سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان در این مراسم گفت: پیرو فرمان مقام معظم رهبری درخصوص همدلی، مواسات و کمک‌های مومنانه امروز مرحله اول توزیع کمک‌های نیروهای مسلح در این استان آغاز شده و مردم نیز کمک‌های خود را برای توزیع تقدیم خادمان خود کرده‌اند.

سردار اباذر سالاری در این آیین افزود: توزیع این کمک‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه می‌یابد که امید می‌رود بتوان در چند مرحله این اقدام را انجام داد و اندکی از مشکل‌های افراد دچار آسیب شده در کرونا کاست.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: امروز ۱۰۰ هزار بسته حمایتی بین خانواده‌های آسیب دیده از بیماری کرونا در استان هرمزگان توزیع می‌شود.

سردار عباس غلامشاهی اظهار داشت: عملیات اجرایی این رزمایش از نیمه شعبان با شناسایی افراد و خانوارهای آسیب دیده بر اثر بیماری کرونا، ایجاد آمادگی‌ها و هماهنگی‌های و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و نهادهای انقلابی و خیراندیشان در هرمزگان آغاز شده است.

طرح نظارت بر بازار ویژه ایام ماه مبارک رمضان شنبه گذشته طی مراسمی با حضور استاندار هرمزگان آغاز شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این مراسم گفت: ۱۰۰ بازرس و ناظر در طرح ضیافت رمضان، تنظیم و نظارت بر عرضه موادغذایی را در این ماه برعهده دارند.

خلیل قاسمی افزود: طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان که از امروز ۳۰ فروردین ماه آغاز شده تا ۳خردادماه سالجاری ادامه خواهد داشت.

فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: بازرسی‌ها باید در راستای حفظ حقوق مردم، برخورد قانونی با گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار انجام گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: با برنامه ریزی های انجام شده ۳۰هزار شغلی که در حوزه های مختلف هدف گذاری شده بود پارسال در استان به نتیجه رسید.

هادی ابراهیمی روز یکشنبه گذشته در نشست گروه کاری اشتغال هرمزگان افزود: سامانه رصد این موضوع را تایید می‌کند و برای سال جاری نیز ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی جدید در این استان هدف گذاری شده است.

سد استقلال میناب در حال حاضر ۲۳۵ میلیون مترمکعب آب دارد که این سد پس از گذشت ۱۰ سال پرآب شده است.

هوشنگ ملایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان روز یکشنبه گذشته در همین رابطه اظهار داشت: در بارش های سال آبی جاری (مهرماه ۹۸ تاکنون) افزون بر ۳۰۵ میلیون مترمکعب آب وارد سد استقلال میناب شده است.

وی ادامه داد: از این میزان ۱۵۰ میلیون مترمکعب آن در ۶ ماهه اول سال آبی (اول مهرماه تا پایان اسفند ماه) و ۱۵۵ میلیون مترمکعب آن در فروردین ماه سال جاری به این سد وارد شده است.

استان هرمزگان از جمله استان های درگیر با حمله ملخ های صحرایی بوده و تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد ریال برای مبارزه با این آفت هزینه کرده است.

علی باقرزاده همایی روز شنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق اعلام سازمان حفظ نباتات کشور تا ۱۰ روز آینده شاهد ریزش ملخ های صحرایی در چند استان جنوبی از جمله هرمزگان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای مبارزه با این آفت انجام شده، افزود: در همین راستا ۵۴ تن از از انواع سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور تامین و تجهیزات عملیاتی مبارزه شامل ماسک، لباس ضد شیمیایی، کلاه و دستکش برای مبارزه با این آفت تهیه شده است.

هفت میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۸۳ مسافر و گردشگر در سال ۱۳۹۸ از گمرک قشم در اسکله شهید ذاکری، اسکله بهمن، اسکله لافت، اسکله پُهل و فرودگاه قشم تردد کردند.

مدیرکل گمرک قشم روز شنبه گذشته به خبرنگار ایرنا گفت:سال گذشته همچنین یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۸۱۳ دستگاه وسیله نقلیه شامل کامیون، اتوبوس، وانت و سواری از طریق اسکله های لافت و پُهل تردد کردند.

حسین سعیدی افزود: در سال ۱۳۹۸ همچنین ۴۴۱ تُن کالا به ارزش افزون بر پنج میلیون و ۲۹۰ هزار دلار به عنوان ورود موقت وارد سرزمین اصلی شد.

رییس انجمن واحدهای پذیرایی بین‌راهی و مجتمع‌های گردشگری و سفره خانه‌های هرمزگان گفت: با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در راستای کنترل بیماری کرونا و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، رستوران‌های بین راهی این استان در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند.

ژاله نیک رو روز دوشنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این رستوران‌ها تامین کننده غذای رانندگان کامیون‌های حمل کالاها و مسافران هستند که اغلب این رانندگان تقاضا دارند ساعتی را پیاده شده و در رستوران غذا بخورند.

افزون بر یک هزار تن نهاده طیور در نیمه اول اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بین مرغداریهای هرمزگان توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان روز دوشنبه گذشته گفت: تا کنون هیچگونه معدوم سازی جوجه یکروزه در این استان صورت نگرفته است و به زودی شاهد کاهش قیمت کمتر از نرخ مصوب تعیین خواهیم بود.

طهماسب غلام‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در نیمه دوم فروردین ماه سال جاری یک هزار و ۳۵۰ تن ذرت و ۴۰۰ تن کنجاله سویا از طریق سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی بین ۶۰ مرغدار هرمزگان توزیع شده است.

۴۰ میلیارد ریال از محل منابع تسهیلات کم بهره سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جهت پیشبرد فعالیت های عمرانی شهرداری های درگهان و بستک اختصاص یافت.

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان روز دوشنبه گذشته با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: در راستای پایدارسازی منابع درآمدی شهرداری ها جهت حصول منابع مالی پایدار و پس از معرفی شهرداری های درگهان و بستک به سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور موفق به دریافت تسهیلات کم بهره ماشین آلات مورد نیاز جهت افزایش خدمات رسانی مطلوب به شهروندان و تامین منابع پایدار این دو شهرداری شدیم.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان گفت: تاکنون ۹۰۰ تن گندم و کلزا توسط ۱۱ مرکز خرید تضمینی در استان خریداری شده است.

سیروس اسدپور روز سه شنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان محصولات کشاورزی شامل ۷۰۰ تن گندم و ۲۰۰ تن کلزا می باشد.

یکی از ظرفیت ها و فرصت های بسیار ارزشمند برای رشد اقتصادی بدون اتکای به درآمدهای نفتی، معادن است و امسال ۵۴ معدن غیرفعال در هرمزگان با حمایت دستگاه های مربوطه وارد مدار تولید می شوند.

معاون امور معادن صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان روز دوشنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: رقم تخصیص یافته برای احیا این معادن غیرفعال حدود یک هزار میلیارد ریال است.

ابراهیم سعدینی بیان داشت: با آغاز به کار این معادن برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغالزایی می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان ۲۹ آشپزخانه اطعام مهدوی به منظور اطعام نیازمندان اقدام به طبخ غذای گرم می کنند.

علی اللهیاری روز دوشنبه گذشته افزود: این طرح در راستای لبیک به ندای رهبرمعظم انقلاب در خصوص راه‌اندازی رزمایش گسترده مواسات وهمدلی و پویش ملی بخشش ایرانیان و طرح همسفره برپا می شود.

اجتماعی

هفته گذشته در یک اتفاق تلخ ، یک دختر هفت ساله بشاگردی که دچار عقرب گزیدگی شده بود، به دلیل تاخیر در رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

حسین هاشمی معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشاگرد روز دوشنبه گذشته ضمن تایید این خبر اظهار داشت: این دختر بچه ساکن روستایی در شهر گافر بود که به دلیل تاخیر بسیار در انتقال وی به بیمارستان، پزشکان موفق به نجات وی نشدند.

یکشنبه گذشته با اهدای عضو یک جوان هرمزگانی که دچار مرگ مغزی شده بود، به سه بیمار نیازمند پیوند عضو، زندگی دوباره بخشیده شد.

رییس واحد اهدای عضو هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: ابراهیم کهورزاده ۲۶ فروردین ماه امسال در چهل و یکمین بهار عمرش به دلیل تصادف دچار مرگ مغزی شده بود .

دکتر محمود حسین پور افزود: با گذشت خانواده این شهروند هرمزگانی اعضا بدن وی شامل دو کلیه و کبد بعد از برداشت، به منظور انجام عمل پیوند به بیمارستان ابن سینای شیراز مرکز استان فارس منتقل شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۷۰۰ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن الزام ها و پروتکلهای بهداشتی بیماری کرونا در استان تعطیل شد.

دکتر حسین فرشیدی روز شنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اصناف بدون ثبت نام در سامانه سلامت ( salamat.gov.ir ) اجازه فعالیت ندارند و در صورت عدم ثبت نام از ادامه کار آنها جلوگیری خواهد شد.

استاندار هرمزگان گفت: هم اکنون در زمینه تولید و تامین ماسک در استان به مرحله خوبی رسیده و روزانه ۱۰۰ هزار عدد ماسک در هرمزگان تولید می شود.

فریدون همتی یکشنبه شب گذشته در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان اظهار داشت: از یکصد هزار عدد ماسک تولیدی در استان، ۶۰ هزار عدد توسط واحد تولیدی پدرام طب در شهرک صنعتی بندرعباس و مابقی نیز توسط گروه های مردمی، جهادی و بسیج در حال تولید است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: چهار نفر شتر در روزهای اخیر در منطقه جاسک این استان تلف شدند که علت آن در دست بررسی است.

محمد جانباز روز سه شنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: طبق گزارش های ارسالی پنج نفر شتر در جاسک دچار مشکل شده بودند که چهار نفر آنها تلف شده و یک مورد با درمان های صورت گرفته، بهبود یافته است.

وی متولی بررسی موضوع مرگ و میر دام را سازمان دامپزشکی کشور دانست و بیان داشت: به نظر می رسد علت تلفات چهار نفر شتر در اثر مسمومیت باشد و بیماری نیست.

فرهنگی

مسابقه مجازی کتابخوانی«باچشم‌هایم جنگیدم» وِیژه هفته هنر انقلاب اسلامی در هرمزگان برگزار می‌شود.

رییس حوزه هنری هرمزگان با بیان اینکه علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند کتاب «با چشم‌هایم جنگیدم» را از حوزه هنری استان هرمزگان و انتشارات سوره مهر تهیه کنند.

انوشیروان پیش‌دار روز شنبه گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه کتاب‌خوانی می‌توانند از یکم تا ۳۱ اردیبهشت کتاب معرفی شده را مطالعه و در مسابقه شرکت کنند.

هفته گذشته به همت جمعیت هلال احمر هرمزگان اجرای پویش دست یار با هدف تهیه سبدهای مواد غذایی با همت و مشارکت داوطلبان و خیران برای کمک به افراد کم برخوردار و آسیب‌دیدگان متاثر از شیوع ویروس کرونا در هرمزگان آغاز شد.

هفته گذشته اعلام شد: آثار تولید شده از فراخوان‌های فرهنگی،‌هنری و ادبی توسط کودکان و نوجوانان هرمزگان از ابتدای تعطیلات شیوع کرونا تا ۳۱ فروردین امسال به ۴۶۹ مورد رسید.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان پس از شیوع ویروس کرونا با رعایت دستورالعمل های ابلاغی از سوی کانون کشور و ستاد مقابله با ویروس کرونا، خدمات فرهنگی خود را در قالب «پیک امید مجازی» با هدف ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان به ماندن در خانه و غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

آموزش

رییس دانشگاه هرمزگان گفت: با توجه به تعطیلی دانشگاه به صورت حضوری ناشی از ویروس کرونا، هزینه دیتا کلاس‌های آموزشی برخط این دانشگاه برای استفاده دانشجویان رایگان است.

علی اکبر شیخی فینی روز یکشنبه گذشته در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و آسیاتک پایگاه اینترنتی دانشگاه هرمزگان را بدون داشتن بسته اینترنتی و اعتبار بارگذاری می‌کنند.

استاندار هرمزگان اعلام کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال ۶۰۰ کلاس درس جدید در استان به بهره بردارری می رسد که از این شمار ۳۵۰ کلاس در مهرماه بهره برداری می شود.

فریدون همتی عصر شنبه گذشته در نشست گروه کاری ویژه پیگیری ساخت مدارس جدید در استان هرمزگان اظهار داشت: سال گذشته در مجموع انشعاب آب و برق ۲۷۰ مدرسه جدید در هرمزگان وصل شد که از این تعداد ۱۵۰ مدرسه جدید در شهرستان بشاگرد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: بیش از ۷۵ درصد دانش آموزان این استان تا پایان فروردین ماه ۹۹ به برنامه شبکه آموزش دانش آموزی «شاد» متصل شدند.

موسی دادی زاده عصر دوشنبه گذشته درنشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران افزود: ۴۰ راهبر آموزشی نیز تدریس دانش آموزان برخی از مناطق محروم و روستایی هرمزگان که به دلیل نداشتن زیرساخت لازم نمی توانند مسائل آموزشی را از طریق اینترنت دنبال کنند، پیگیری می کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس هرمزگان گفت: ۲۲۳ فضای آموزشی در قالب هزار و ۱۴۲ کلاس درس امسال در استان احداث می شود

فخرالدین هاشمی روز پنجشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: برای این تعداد فضای آموزشی هزار میلیارد ریال اعتبار درنظرگرفته شده است.

نظامی، انتظامی، قضایی

هفته گذشته مرزبانان هرمزگان با تلاش شبانه روزی موفق به شناسایی و متلاشی سازی یک باند قاچاق مواد مخدر در جزیره هنگام شدند و همچنین سه شنبه گذشته با همکاری مشترک پلیس هرمزگان و اداره اطلاعات این استان و در یک عملیات مسلحانه، ۷۰۵ کیلوگرم تریاک کشف شد.

محیط زیست

هشت نقطه از نوار ساحلی بندرعباس برای آلودگی میکروبی نمونه برداری شده که بر اساس نتایج آزمایش ها فقط دو نقطه در تمام طول سال بدون آلودگی میکروبی بوده و برای شنا مناسب هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان روز دوشنبه گذشته در نشست خبری به مناسبت روز زمین پاک (۲۲آوریل مطابق با دوم اردیبهشت) افزود: این ۲نقطه بوستان های ساحلی غدیر و دولت است.

حبیب مسیحی تازیانی توضیح داد: ۲نقطه دیگر نیز به صورت مقطعی آلودگی های میکروبی دارند و سه نقطه دیگر شامل ساحل سورو، خور کَپِشکَن و خور گورسوزان همیشه آلوده هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟