اصناف فارس و استقبال از نام نویسی در سامانه وزارت بهداشت


اصناف فارس و استقبال از نام نویسی در سامانه وزارت بهداشت

شیراز - ایرنا- ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، فعالیت اصناف و صنایع را با اولویت صیانت از سلامت کارکنان و مشتریان و همچنین جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری کرونا منوط به نام نویسی در سامانه وزارت بهداشت کرد ، این موضوع هر چند ابتدا با ابهاماتی همراه بود اما به مرور مورد استقبال اصناف قرار گرفت.

مدیران، متصدیان، مالکان و کارفرمایان صنفی موظف شدند به منظور شروع فعالیت با رعایت نکات بهداشتی اعلام شده در راهنماهای گام دوم مبارزه با کرونا و فاصله گذاری اجتماعی ؛ در این سامانه ثبت نام کنند و اطلاعات مربوط به واحد کاری، نوع فعالیت و اطلاعات تماس را ثبت نمایند تا مجوز شروع فعالیت صنف و یا صنعت مربوطه برابر مقررات برای آنان صادر گردد.

تاکید سامانه وزارت بهداشت بر این بود که عدم ثبت نام در این سامانه منجر به عدم صدور مجوز فعالیت می شود و یا در صورت فعالیت موجب توقف فعالیت واحدکاری مربوطه خواهد شد. از این رو همه صاحبان مشاغل شامل اصناف ، کارگاه، صنعت و واحدهای خدماتی تولیدی ، آموزشی ، بهداشتی ، درمانی و نظایر آن می بایست در سامانه salamat.gov.ir وزارت بهداشت ثبت نام نمایند.

مشاغل پرخطر در شیراز و سایر شهرستان‌های فارس تا اطلاع ثانوی تعطیل است و همه صاحبان مشاغل پرخطر و کم خطر خصوصی، دولتی، خیریه شامل صنف، کارگاه، صنعت و واحدهای خدماتی تولیدی باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی ، سینماها ، جشنواره‌ها و نمایشگاهای هنری و فرهنگی مراکزی هستند که ضمن ثبت نام در سامانه، همچنان منتظر اعلام ستاد بازگشایی مانده اند.

استقبال اصناف فارس از نام نویسی در سامانه

سید محمود هاشمی رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس با بیان اینکه در اوایل اعلام سامانه سلامت متعلق به وزارت بهداشت جهت ثبت نام صنوف کمتر و بعد از آن تمامی صنوف دل نگرانی هایی به دلیل تعهدی که متصدی واحد صنفی بعنوان کارفرما نه تنها نسبت به تضمین سلامت کارگر خود حتی در مقابل مشتریان نیز می بایست در خصوص ابتلا به ویروس کرونا از اوگرفته می شد داشتند از این رو ثبت نام در سامانه با این دل نگرانی ها همراه بود .

رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همین امر با توجه به فراگیر شدن ویروس کرونا و عدم امکان تشخیص فرد ناقل باعث شد در همان روزهای ابتدایی معرفی سامانه ، مکاتبه ای از سوی اتاق اصناف مرکز استان فارس با ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت رفع ابهام در برخی موارد انجام گیرد .

هاشمی ادامه داد: البته همزمان با این مکاتبه متوجه شدیم این موضوع دغدغه بسیاری از همکاران صنفی در شیراز و شهرستان ها و حتی در دیگر استان ها نیز است و بر خود وظیفه دانستیم در جهت حفظ سلامت همشهریان ، همکاران و ترغیب کسبه و بازاریان در اجرای این مصوبه ستاد ملی پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا حتی با دستگاه قضایی نیز صحبت ها و مشورت هایی بدلیل بار حقوقی موضوع انجام گرفت.

رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و پاسخ های مسئولین دستگاه قضایی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و در سطح کلان وزارتخانه متبوع ، ابهامات پیش آمده مرتفع شد و دیگر همکاران نیز که در این خصوص نگرانی هایی داشتند اقدام به ثبت نام در سامانه مذکور کردند و تا این لحظه بر اساس گزارش های دریافتی ثبت نام لازم از سوی اصناف شیراز به خوبی انجام شده است و واحد نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان فارس در بازرسی های خود در سطح بازار ثبت نام واحدهای صنفی در سامانه سلامت و نصب بارکد در محل دید مغازه ها را مد نظر دارند که الزاما می بایست علاوه بر ثبت نام در سامانه مذکور پرینت بارکد دریافتی نیز در واحدهای محترم صنفی نصب شده باشد.

این مقام مسوول همچنین گفت: همانطور که اعلام شده اتاق اصناف مرکز استان فارس در راستای قطع زنجیره شیوع کرونا و شکست این ویروس خطرناک خود را تابع تصمیمات ستادهای ملی و استانی پیشگیری و مقابله با کرونا می داند.

هاشمی ادامه داد: اصناف شیراز با محوریت اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز با تعطیلی زودهنگام صنوف پرخطر حتی پیش از اعلام ستادهای گفته شده بر اساس پروتکل های بهداشتی به خوبی نشان دادند که علیرغم مشکلات شدید معیشتی و اقتصادی حفظ سلامت همشهریان را ارجح می دانند و با وجود تحت تاثیر قرار گرفتن کسب درآمد بسیاری از اصناف به صورت داوطلبانه اقدام به تعطیلی محل کسب کردند .

رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس افزود: به سهم خود از تمامی اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز و اعضای تحت پوشش به همراه بازاریان و مدیران پاساژها و مجتمع های تجاری این شهرستان که با صبوری و دلسوزانه در طرح فاصله گذاری اجتماعی شرکت کردند ، تقدیر و تشکر می کنم هر چند پیگیری برخی دغدغه ها و نگرانی های عزیزان را ناشی از تعطیلی واحدهای صنفی خود به خوبی واقفیم و پیگیری مشکلات آنان را وظیفه اصلی خود تا حصول نتیجه می دانیم .

دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سکوت خبری

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از آمار و ارقام ثبت نام صنوف در سامانه salamat.gov.ir موضوع را با رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در میان گذاشت و به رغم وعده مثبت داده شده تا کنون اطلاعاتی دراین زمینه در اختیار ایرنا قرار نگرفته است.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر شنبه ششم اردیبهشت‌ ۹۹، تعداد ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و شمار جانباختگان این ویروس در کشور به پنج هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟