سعودی‌ها 233 میلیارد دلار صرف جنگ یمن کرده‌اند


سعودی‌ها 233 میلیارد دلار صرف جنگ یمن کرده‌اند

تهران- ایرنا - کارشناسان می‌گویند ؛ مبلغ 233 میلیارد دلاری که بر اساس اطلاعات صندوق بین‌المللی پول از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد عربستان در سال 2015 از خزانه سعودی‌ها گم شده صرف جنگ با مردم یمن شده است .

پایگاه خبری عربی ۲۱ براساس بیانیه های صندوق بین المللی پول گزارش داد که عربستان در زمان سلمان بن عبد العزیز پادشاه کنونی عربستان ۲۳۳ میلیارد دلار (۸۷۳ میلیارد ریال عربستانی) از ذخایر مالی خود را بدون آنکه مشخص باشد صرف چه چیز شده از دست داده است.

این پایگاه خبری نوشت که دیوید هرست روزنامه نگار انگلیسی و کارشناس در امور خاورمیانه در روز های گذشته در مقاله خود در ارتباط با تحولات اقتصادی عربستان و چالش های آن در سایه سقوط قیمت نفت، اشاره می کند که عربستان از زمانی که سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ روی کار آمد ۲۳۳ میلیارد دلار از ذخایر مالی خود را از دست داده است.

پایگاه خبری عربی ۲۱ به گزارش سازمان بین المللی پول اشاره می کند که نشان می دهند از سال ۲۰۱۵ یعنی مرگ عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق تاکنون با اینکه ذخایر مالی عربستان بسیار بالا بوده اما مبالغ نجومی نزدیک به یک تریلیون ریال عربستانی از آن صرف شده است.

طبق این گزارش ها به طور اجمالی ذخیره مالی سعودی ها در نزد بانک مرکزی این کشور در دسامبر ۲۰۱۴ ، ۲ هزار و ۷۴۶ میلیارد ریال (۷۳۲ میلیارد دلار) بود اما این رقم رفته رفته در زمان ملک سلمان کاهش یافته بطوری که در دسامبر ۲۰۱۹ به یک هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال (۴۹۹ میلیارد دلار) رسید و این به این معنی است که خزانه عربستان در این مدت ۲۳۳ میلیارد دلار از دست داده و هر ساله ۴۶ میلیارد و۶۰۰ میلیون دلار از خزانه آب شده است.

براساس این گزارش سعودی ها هیچ وقت مشخص نکردند که این اموال چه شده و صرف چه چیزهایی شده است اما تحلیلگران معتقدند که این هزینه کلان در جنگ عربستان علیه یمن صرف شده است.

این قابل توجه است که این مبلغ کلان در واقع بودجه اداره برخی کشورهای عربی همانند اردن و تونس برای بیش از ۱۸ سال است.

سلمان بن عبدالعزیز روز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ روی کار آمد و پس از سه ماه از پادشاهی علیه یمن اعلام جنگ کرد تا دولت منصور هادی را به صنعاء باز گرداند. او فرزندش یعنی محمد بن سلمان را وزیر دفاع برای هدایت این جنگ قرار داد اما تاکنون عربستان نتوانسته به اهداف خود نیل پیدا کند و نیروهای وابسته به او نتوانسته اند صنعاء را باز پس گیرند و منصور هادی نیز هنوز در ریاض به سر می برد و نمی تواند به یمن باز گردد.

در گزارش اشاره سده که این مبلغ مربوط به پیش از سقوط قیمت نفت است که از ماه مارس شروع شده و این مبالغ در حالی از خزانه سعودی ها غیب شده که قیمت های نفت هنوز بالا بوده است. قیمت های نفت از هفته او ماه مارس شروع به افت و در نیمه آوریل حدود ده دلار سقوط کرد. همچنین درآمد های سعودی ها از حج و عمره نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده و از زمان شیوع این ویروس یک مسافر نیز وارد خاک عربستان نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق