نفوذ یک میلیون مترمکعب رواناب به سفره های آب زیر زمینی کاشمر


نفوذ یک میلیون مترمکعب رواناب به سفره های آب زیر زمینی کاشمر

مشهد- ایرنا- مدیر اداره منابع آب کاشمر گفت: بیش از یک میلیون مترمکعب آب از بندهای تغذیه مصنوعی سیدمرتضی در کاشمر به سفره های آب زیرزمینی نفوذ کرده است.

حسین حکمتی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حجم آب معادل آبدهی سالانه سه حلقه چاه کشاورزی با دبی حدود ۲۳ لیتر در ثانیه است که تنها با مهار رواناب ناشی از بارندگی اوایل امسال توسط بندهای تغذیه مصنوعی امامزاده سید مرتضی(ع) حاصل شده است.

وی اظهار داشت: بارندگی اوایل فروردین در شهرستان کاشمر موجب وقوع سیلاب در اکثر مسیلها و رودخانه های این شهرستان شد و گروه های گشت و بازرسی امور منابع آب کاشمر برای بررسی موانع و مشکلات عبور سیلاب در منطقه به حالت آماده باش درآمده و اقدامات تکمیلی به طور ضربتی انجام شد.

او ادامه داد: با وجود حجم قابل ملاحظه بارش در منطقه خوشبختانه خسارات قابل توجهی به مردم و منطقه وارد نشد.

مدیر امور منابع آب کاشمر گفت: در مسیل غربی شهر کاشمر سیلاب در رودخانه سنگ نصوح بدون هیچ خسارتی وارد مسیل جنگا شد و از آنجا که برای آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی سیدمرتضی رسوب پشت دریچه تخلیه شده به محض ورود سیلاب، به طور کامل توسط بندهای تغذیه مصنوعی مهار شد.

حکمتی فر افزود:با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی در منطقه ترشیز، توسعه طرحهای آبخیزداری و تغذیه مصنوعی می تواند نقش بسیار مؤثری در تغذیه سفره های آب زیرزمینی و جبران بخشی از کسری مخزن موجود ایفا کند.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی های فروردین ماه، برای جلوگیری از تکرار وقایع سال قبل، خاکریزها در مسیلهای اصلی تقویت و انسدادها برطرف شد.

مدیر امور منابع آب کاشمر گفت: در شهرستان کاشمر سه بند تغذیه مصنوعی تحت کنترل و مدیریت آب منطقه ای خراسان رضوی وجود دارد که سال قبل به دلیل حجم سیلاب و براساس تصمیم مدیریت شهری و مدیران شهرستان بندها به طور کامل آبگیری نشد و بند انحرافیرا برای عبور اضطراری سیلاب شکستند و جریان سیلاب به پائین دست هدایت شد.

حکمتی فر افزود: در پائین دست هم مشکلاتی در روستای حسین آباد خلیل آباد به وجود آمد، خاکریز بسیار قدیمی و فرسوده با مشکل مواجه و با دستور دادستانی و هماهنگی فرمانداری و بخشداری این شهرستان خاکریز تقویت گردید.

وی عنوان کرد: برای بندها هزینه زیادی صرف شده و هدف از اجرای آنها تغذیه آبخوان دشت کاشمر و روستاهای مجاور شهر است به همین جهت اجازه ندادیم امسال سیلاب از کنترل خارج و به پائین دست برود.

مدیر امور منابع آب کاشمر گفت: با توجه به بارندگی ها و سیلاب فروردین ماه، همچنان آب پشت سد جریان دارد و تاکنون دبی پایه ای حداقلی ۶۰۰ تا ۷۰۰ لیتر در ثانیه را پشت بند تغذیه مصنوعی داریم.

حکمتی فر افزود: بندهای اول و دوم ۱۰۰ درصد و و بند سوم ۴۰ درصد پر شده اند و در مجموع بندها بیش از یک میلیون متر مکعب ذخیره آب دارند که پس از چند روز فروکش کرده و جذب آبخوان می شود.

کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان