نگذاریم جاده سلامت به جاده بیماری تبدیل شود


نگذاریم جاده سلامت به جاده بیماری تبدیل شود

جاده سلامت بیرجند که منادی سلامت برای مردم است، این روزها با وجود اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم رعایت مردم شاید منادی بیماری باشد چراکه شاهد حضور قشر زیادی از مردم، از زن و مرد، سالمندان و حتی کودکان در این جاده هستیم و بنا به نظر پزشکان ممکن است این جاده به جاده بیماری متنتهی شود.

در پی مسئله بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، دنیاگیری کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. ۱۴ اسفندماه بود که روحانی، رئیس‌ جمهور گفت، شیوع ویروس جدید کرونا تقریباً تمامی استان‌های کشور را دربرگرفته است.

به گزارش ایسنا، این ویروس نوظهور در هرجایی از دنیا رفتاری متفاوت از خود نشان داد و این رفتارهای متفاوت باعث ایجاد استرس شده، چراکه درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

در میان این استرس‌ها اگر هر فرد و هر خانواده خود اصول بهداشتی را رعایت کند، از شرایط بحران دور خواهیم شد، اما گاهی درک شرایط این بحرانی توسط برخی سخت است و این به بحرانی تر کردن شرایط و به خطر افتادن سلامتی افراد می‌انجامد.

این روزها در پی بارش‌های بهاری و هوای لذت بخش ابتدای سال، مردم در مرکز استان تجمع غیرقابل توصیفی در جاده سلامت و سایر نقاط گردشگری داشتند و توجیهاتی که شاید زیاد منطقی نباشد!.

این تجمعات به افزایش آمار مبتلایان در روزهای اخیر منجر و باعث شد مسئولان تدابیری برای این امر بیندیشند.

چندی قبل یکی از پزشکان متخصص عفونی در برنامه‌ای اظهار کرد که جاده سلامت این روزها به مسئله‌ای بحرانی تبدیل شده چراکه شاهد این امر هستیم که افراد بدون رعایت فاصله استاندارد در آن تردد می‌کنند و حتی شاهد اتراق افراد و حضور و بازی کودکان در آن هستیم.

وقتی خطر بیخ گوش مردم است و توجیه می‌کنند

یک شهروند که با ماسک و دستکش در این جاده در حال پیاده‌روی بود، به ایسنا گفت: چندین هفته است که در خانه مانده‌ام و امشب برای پیاده‌روی به این مسیر آمده‌ام.

وی افزود: فکر می‌کنم اگر با فاصله، با رعایت اصول بهداشتی و با داشتن اقلام بهداشتی مورد نیاز در این مسیر پیاده‌روی کنیم، مشکلی ایجاد نشود.

این شهروند بیان کرد: نمی‌توان از مردم توقع داشت تمام این روزها را در خانه باشند، حضور در این مکان‌ها در ساعت‌هایی که زیاد شلوغ نیست، با رعایت موارد بهداشتی برای روحیه مردم لازم است.

توکلی، یکی دیگر از شهروندان که هرشب برای پیاده‌روی به جاده سلامت بیرجند می‌رود، نیز به ایسنا می‌گوید: با ماسک، دستکس و اسپری ضدعفونی در این محیط حاضر می‌شوم و فکر نمی‌کنم خطری مرا تهدید کند.

وی افزود: اگر همه مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند، احساس می‌کنم برای حضور در اماکن عمومی مشکلی وجود نداشته باشد.

ضرورت خودداری از تجمع در اماکن گردشگری و جاده سلامت بیرجند

علی ناصری، فرماندار بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مردم از تجمع در بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، اماکن گردشگری و جاده سلامت بیرجند خودداری کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به تأکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا در اجرای فاصله گذاری هوشمند و با توجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونای استان مردم از هرگونه تجمع، نصب چادر، اقامت در اماکن گردشگری، تفرجگاه‌ها و پارک‌ها جدا خودداری کنند تا شاهد ریشه کنی ویروس کرونا باشیم.

فرماندار بیرجند افزود: باتوجه به خطر اوج‌گیری مجدد کرونا، هرگونه تجمع در جاده سلامت بیرجند و نقاط گردشگری از جمله بند امیرشاه و بنددره ممنوع شد.

ناصری یادآور شد: لازم است مردم از حضور در این مکان‌ها و ترددهای غیرضرور در سطح شهر جلوگیری کنند تا شاهد کاهش آمار کرونا و شکست آن باشیم.

سرو غذا در اماکن عمومی ممنوع

سردارمجید شجاع، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در ماه رمضان، سرو غذای سرد یا گرم در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی ممنوع است.

وی اظهار کرد: در اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و به منظور قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا و رعایت حرمت ماه رمضان، از سرو غذای سرد یا گرم در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، معابر عمومی و جلوی واحدهای صنفی خودداری خواهد شد.

وی بیان کرد: متصدیان واحدهای صنفی و اماکن عمومی مجاز به فعالیت برابر پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا هستند و در همین راستا به منظور حفظ حرمت ماه رمضان و روزه‌داران، باید همچون گذشته از هرگونه تظاهر به روزه‌خواری خصوصاً در ملاء عام، پوشش نامتعارف و کشف حجاب در واحدهای صنفی و اماکن عمومی که برابر پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مجاز به فعالیت هستند، خودداری کنند.

شجاع افزود: از هم‌استانی‌ها، به ویژه رانندگان وسایل نقلیه عمومی انتظار داریم که با رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن مداوم خودروها، از تظاهر به روزه‌خواری و استعمال دخانیات در داخل خودرو و ایجاد آلودگی صوتی پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: در صورت صدور مجوز فعالیت مراکز اقامتی و پذیرایی و سایر کسب و کارهای پر ریسک(پر خطر) برابر پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، متصدیان مراکز پذیرایی بین راهی، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و بیمارستان‌ها می‌توانند به منظور ارائه خدمات به مسافرین و افرادی که دارای عذر شرعی هستند، با رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و اخذ مجوز از مراجع ذیربط و حفظ شئون اسلامی، ضمن استتار مکان به گونه‌ای که در ملاء عام تظاهر به روزه‌خواری نشود، فعالیت کنند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با بازگشایی مراکز پذیرایی (رستوران، قهوه خانه و سفره خانه و ...)، فعالیت اماکن یاد شده از اذان صبح تا اذان مغرب ممنوع بوده و در صورت مشاهده، برابر مقررات و ضوابط با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی گفت: بدیهی است مسئولیت عدم رعایت مصوبات ابلاغی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و دیگر موارد یاد شده متوجه مسئولان و متولیان اماکن مربوطه است.

شجاع ضمن تأکید بر رعایت شئون اسلامی و اصول بهداشت فردی و اجتماعی در تمامی واحدهای صنفی و اماکن عمومی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه جرائم و تخلف، مراتب را از طریق پلیس 110 و یا نزدیکترین مرکز نیروی انتظامی به مأموران انتظامی اطلاع تا اقدام لازم صورت گیرد.

پروتکل‌های بهداشتی در تفرجگاه‌ها رعایت شود

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی نیز در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تفرجگاه‌ها، افزود: حضور مردم در پارک‌ها برای قدم زدن محدودیتی ندارد، اما اسکان و چادر زدن ممنوع است و گشت‌های نظارتی باید با تذکر و راهنمایی، از کاهش حساسیت مردم نسبت به بیماری جلوگیری کنند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، همه افرادی که «کرونا مثبت» می‌شوند، مطابق نظر متخصصین و مراکز درمانی، در بیمارستان بستری شده یا در منازل و نقاهتگاه‌ها، دوران قرنطینه را سپری خواهند کرد؛ بنابراین اگر از سوی بیماران برای قرنطینه در نقاهتگاه‌ها همکاری نشود، باید از ظرفیت دستور قضایی و نیروی انتظامی استفاده کرد، چراکه یک الزام قانونی است و عدم توجه به آن موجب افزایش آمار مبتلایان خواهد شد.

وی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها در شرایط دشوار کنونی که مردم با درگیری‌های ذهنی و اقتصادی مواجه هستند، نباید با انتشار اخبار کذب، نگرانی مردم را تشدید کنند.

وی یادآور شد: کمیته اطلاع‌رسانی باید با رصد به موقع اخبار و کمک به صدا و سیما در تولید برنامه‌های آموزشی و توجیهی، شفاف‌سازی صادقانه را بسترسازی کرده و مانع نشر اکاذیب در جامعه شود تا خلاء اطلاعاتی مردم تأمین شود.

تمام این موارد و توصیه‌ها، تنها برای حفظ سلامتی و نجات جان مردم از چنگال ویروسی است که دنیا را به تسخیر خود درآورده است. در این شرایط شاید درک خطر این ویروس از هر امر دیگری واجب‌تر باشد، درکی که باید توسط مردم و برای نجات جان خودشان صورت گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403