تئوری توطئه و انکار واقعیت‌ها، از تغییرات اقلیمی تا بحران کرونا


تئوری توطئه و انکار واقعیت‌ها، از تغییرات اقلیمی تا بحران کرونا

تهران - ایرنا - افرادی مثل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که تغییرات آب ‌و هوایی و اقلیمی را انکار می‌کنند، در دوران شیوع بیماری کووید-19 نیز دست از انکار بر نداشته‌اند و با انتشار اخبار جعلی و تئوری‌های توطئه تلاش می‌کنند شیوع این ویروس مرگبار را نیز کم اهمیت نشان دهند.

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی تحت عنوان «انکارکنندگان تغییرات اقلیمی جدیت شیوع ویروس کرونا را نادیده می گیرند» نوشت: در عصری که اشاعه دهندگان اخبار جعلی و تئوری توطئه با استفاده از رسانه های غیر رسمی به ترویج اطلاعات غلط می پردازند، ادعاهای نادرست و غیرعلمی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ارائه اطلاعات غلط به مردم منجر شده است. ترامپ در حالی رسانه ها را به انتشار اخبار جعلی متهم می کند که خود به منبعی برای انتشار چنین خبرهایی تبدیل شده است.

براساس این گزارش، افرادی همچون الکس جونز موسس تارنمای اینفووارز و از نظریه پردازان تئوری توطئه درباره همه گیری کرونا ابراز تردید کرده اند.

به گفته تحلیلگران، انکارکنندگان تغییرات آب و هوایی که اطلاعات غلط را درباره گرم شدن زمین منتشر می کنند اکنون جدیت و اهمیت این ویروس را زیر سوال برده اند.

تارنمای خبری «اسماگ» که به مسائل آب و هوایی و پیگیری افراد و گروه های اشاعه دهنده اطلاعات نادرست درباره گرم شدن زمین می پردازد دستکم ۷۰ نفر را کشف کرده که اکنون درباره مسائل علمی در خصوص کووید-۱۹ ابراز شک و تردید کرده اند و تلاش می کنند طرح فاصله گذاری اجتماعی را متوقف کنند.

از جمله این افراد الکس جونز است که قبلا همه ماجرای تیراندازی در یک مدرسه در آمریکا را فریب توصیف کرده بود. جیمز دلینگ پل سردبیر بریت بارت نیوز وابسته به جناح راست در لندن نیز یکی دیگر از این افراد است.

«برندا دِمِل» مدیر اجرایی تارنمای اسماگ به روزنامه گاردین گفت: جنگ آب و هوایی عمدتا درباره گمراه کردن مردم و کاهش اعتماد مردم به علم و دولت بوده است. اکنون ما با یک پاندمی مواجه هستیم که به علم و همکاری جهانی نیاز اساسی هست و این تهدیدی علیه ایدئولوژی منکران تغییرات آب و هوایی است.

وی افزود: در نهایت با تئوری توطئه ای مواجه می شویم که یک دولت بزرگ کنترل زندگی ما را برعهده گرفته و ما را از آزادی ها خود محروم می کند و مجبور به اطاعت از دستورات «در خانه بمانیم» می کند که ما باید خود را از آن رها کنیم.

جونز بدنام ترین تئوریست توطئه در آمریکا از فعالیت در فیس بوک، یوتیوپ و توئیتر منع شده است و هفته گذشته با حضور در یک گردهمایی اعتراضی در تگزاس خواستار متوقف شدن طرح فاصله گذاری اجتماعی شد.

روزنامه ایندیپندنت نوشت تقریبا نیمی از جمعیت بریتانیا بر این باورند که ویروس کرونا دست ساز است.

تحقیقاتی که به رویت این روزنامه رسیده است، نشان می دهد که ۸ درصد از مردم این کشور فکر می کنند که فناوری نسل جی ۵ در گسترش ویروس نقش دارد.

اوایل ماه جاری با گسترش تئوری هایی درباره ارتباط فناوری جی ۵ در شیوع ویروس کرونا تعداد از مردم تلفن های همراه خود را آتش زدند.

دانشمندان بارها تاکید کرده اند که ارتباطی بین این فناوری و ویروس کرونا وجود ندارد.

در عصری که اشاعه دهندگان اخبار جعلی و تئوری توطئه با استفاده از رسانه های غیر رسمی به ترویج اطلاعات غلط می پردازند، ادعاهای نادرست و غیرعلمی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ارائه اطلاعات غلط به مردم منجر شده است. ترامپ در حالی رسانه ها را به انتشار اخبار جعلی متهم می کند که خود به منبعی برای انتشار چنین خبرهایی تبدیل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا