اندر حکایت غصه‌های «شاد» برای دانش‌آموزان و معلمان


اندر حکایت غصه‌های «شاد» برای دانش‌آموزان و معلمان

بعد از نگرانی‌های فراوان از تعطیلی مدارس و نبود نرم‌افزار مناسب برای آموزش آنلاین در مدارس، با تمهیدات دولت نرم‌افزار «شاد» طراحی شد تا بتواند جای خالی مدرسه را برای دانش آموزان پر کند و روزهای شاد مدرسه را برگرداند؛ اما در این مسیر همچنان مشکلاتی وجود دارد.

با ادامه بحران ویروس کرونا مدارس و آموزشگاه‌های سراسر کشور تعطیل شدند؛ شرایط بی‌سابقه‌ای به وجود آمد که نیاز به ایجاد روش‌های جدید آموزش را تداعی می‌کرد بنابراین وزارت آموزش‌وپرورش به‌سرعت با استفاده از زیرساخت شبکه آموزش، برنامه‌های آموزشی جایگزینی را در تلویزیون پخش کرد و تلاش شد که روزانه تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا پایان متوسطه، برنامه درسی مشخص و از پیش اعلام‌شده‌ای داشته باشند.

برخی از مدارس نیز با استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی به‌صورت خودجوش شروع به اقداماتی در جهت برقراری ارتباط بین کادر آموزشی و دانش‌آموزان کردند و آموزش آنلاین را در دستور کار خود قراردادند.

مرجان معادی معلم مقطع ابتدایی به ایسنا می‌گوید: همزمان با شبکه آموزش ما نیز با ایجاد ۲ گروه دریکی از شبکه‌های اجتماعی شروع به کارکردیم، به‌صورت آنلاین آموزش می‌دادیم و تکالیف دانش آموزان را دریافت می‌کردیم، تعدادی از دانش آموزان نیز به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی نداشتند و به‌صورت تلفنی به آن‌ها آموزش می‌دادیم، اما روال خوبی بود.

آیدا پیوندی دانش‌آموز کلاس دوازدهم نیز می‌گوید: آموزش آنلاین در صورتی خوب است که زیرساخت آن مهیا باشد، به معلم‌ها اینترنت رایگان داده‌اند و آن‌ها فایل‌ها را در گروه‌ها ارسال می‌کنند با توجه به تعداد بالای درس‌ها ما دانش آموزان باید حجم زیادی اینترنت دریافت کنیم که هزینه بالایی دارد و از طرفی اغلب با مشکل سرعت‌پایین اینترنت روبه‌رو هستیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات ما این است ساعت مشخصی وجود ندارد و معلم‌ها در ساعتی که مدنظر خودشان است مطالب را به‌صورت صوت در گروه ارسال می‌کنند، این در حالی است که ما درس هویت را یک ساعت در هفته داشتیم اما حالا سه روز در هفته باید آن درس را بخوانیم، البته برخی از معلم‌ها علاوه بر فایل صوتی، فیلم آموزشی هم ارسال می‌کنند که به ما کمک می‌کند درس را خوب متوجه شویم.

شقایق کاظم‌لو نیز بیان می‌کند: هر معلم یک فایل می‌فرستد که با دانلود آن‌ها حجم اینترنتمان تمام می‌شود، با توجه به هزینه بالای خرید اینترنت به‌اجبار اینترنت شبانه می‌گیرم و درس‌ها را شب می‌خوانم، از طرفی برای آموزش آنلاین زیرساخت فراهم نیست و اغلب با قطعی اینترنت روبه‌رو هستیم به‌طوری‌که تعدادی از همکلاسی‌های ما نتوانستند در امتحان شرکت کنند.

محدثه صفرخانی نیز خود را مخالف اصلی آموزش آنلاین می‌داند و می‌گوید: برخی دانش‌آموزان برای درک مطلب نیاز دارند که با معلم ارتباط برقرار کنند و آن را ببینند این در حالی است که اغلب برای تدریس به ارسال صوت بسنده می‌کنند و ما نمی‌توانیم در همان لحظه سؤال بپرسیم.

احراز هویت دانش آموزان در شاد زمان‌بر و سخت است

به گزارش ایسنا، آموزش آنلاین در شبکه‌های اجتماعی با همه‌ کم‌وکاستی‌ها تا ۲۲ فرودین ادامه داشت، درنهایت وزارت آموزش‌وپرورش پلت فرم اختصاصی «شـاد» را راه‌اندازی کرد که با اعتراضاتی از سوی دانش آموزان، معلمان و کادر فرهنگی مدارس روبه‌رو شد.

آیدا پیوندی در این خصوص می‌گوید: نرم‌افزار شاد را نصب کردم اما اغلب در باز کردن آن مشکل‌دارم، فایل‌های صوتی و تصویری باز نمی‌شود و امکان ارسال پیام خصوصی برای معلم وجود ندارد، ما همچنان از نرم افزارهای دیگری استفاده می‌کنیم ولی گویا مجبور هستیم وارد شاد شویم.

کاظم‌لو نیز می‌گوید: نرم‌افزار شاد را ثبت کردم اما به دلیل جمعیت بالای دانش‌آموزان احراز هویت نشدم، سرعت اینترنت خیلی پایین است، ساعت‌ها تلاش کردم بتوانم در نرم‌افزار ثبت‌نام کنم اما هنوز موفق نشدم.

مرضیه بهرامی والدین یکی از دانش آموزان نیز می‌گوید: پیش‌ازاین فرزندم در تلگرام تکلیفش را انجام می‌داد و راحت بودم، اما حالا باید شاد را نصب کنیم که سرعتش نسبت به تلگرام کندتر است، از طرفی یکسری خانواده‌ها موفق نشدند شاد را نصب کنند و به مدرسه رفتند تا برای نصب نرم‌افزار و احراز هویت کمک بگیرند.

مرجان معادی معلم مقطع ابتدایی نیز می‌گوید: مهم‌ترین مشکلی که با آن روبه‌رو هستیم احراز هویت دانش آموزان در این برنامه است، دانش آموزان باید طبق سامانه احراز هویت شوند که تنها ۶ دانش‌آموز من موفق به احراز هویت شدند و بقیه را خودم در گروه اضافه کردم، این در حالی است که اگر احراز هویت نشوند رسماً به‌عنوان دانش‌آموز شناخته نمی‌شوند ضمن اینکه از هر گوشی فقط یک دانش‌آموز می‌تواند استفاده کند این هم معضلی برای خانواده‌های دارای دو دانش‌آموز ایجاد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی دیگر یک گروه برای هر کلاس مشخص‌شده است که معلم در آن گروه عملکرد مدیریتی ندارد بنابراین هرج‌ومرج اتفاق می‌افتد به‌طوری‌که در حین تدریس دانش آموزان سلام و احوالپرسی می‌کنند یا برخی تکالیف خود را ارسال می‌کنند و نظم گروه به هم می‌خورد.

این معلم اظهار می‌کند: یکی دیگر از مواردی که می‌توانم به آن اشاره‌کنم ضعیف بودن اینترنت است به‌طوری‌که من از ساعت ۸ وارد گروه می‌شوم ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه کلاس به‌صورت رسمی آغاز می‌شود، از طرفی مدیر و معاون باید در همه گروه‌ها حضورداشته باشند که این برای یک معلم خوب نیست اگرچه ما درس را طبق روال ارائه می‌کنیم اما جو حضور مدیر در گروه خوب نیست برای مثال در حین تدریس مدیر صوت می‌فرستد که لطفاً دانش آموزان عکس پروفایل بالباس فرم بگذارند که همین موضوع باعث ایجاد تنش می‌شود و نظم کلاس بهم می‌ریزد.

معادی بیان می‌کند: عده‌ای می‌گویند استفاده از شاد برای معلمان رایگان است این در حالی است که من روزانه ۲۰ هزار تومان برای خرید اینترنت و استفاده از شاد هزینه می‌کنم؛ درواقع از صبح که بیدار می‌شوم تا شب درگیر هستم در حالی که برخی می‌گویند معلمان بیکار نشسته‌اند.

۴۷ درصد دانش آموزان قزوینی در شاد احراز هویت شدند

حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین با اشاره به نرم‌افزار شاد، می‌گوید: طبق آخرین آمار تاکنون ۱۰۰ درصد مدیران مدرسه، ۵۴ درصد معلمان در استان قزوین توانستند وارد نرم‌افزار شوند و ۷۷ درصد کلاس‌ها تشکیل‌شده است، همچنین ۴۷ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کردند و احراز هویت شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان زیادی برای احراز هویت به نرم‌افزار مراجعه کردند بنابراین سرعت احراز هویت پایین و ثبت‌نام زمان‌بر است، از طرفی دانش آموزان مناطق محروم به دلیل نداشتن امکانات لازم مانند گوشی هوشمند و نبود زیرساخت اینترنتی در این نرم‌افزار ثبت‌نام نکرده‌اند.

اصغری یادآور می‌شود: برخی از دانش آموزان و والدین نیز با نحوه احراز هویت و ثبت‌نام در نرم‌افزار آشنا نیستند بنابراین مدیران و معاونین هر مدرسه موظف هستند که در محل مدرسه حاضر شوند و پاسخگوی سؤالات باشند، البته تأکید می‌شود خانواده‌ها در صورت داشتن سؤال به‌صورت تلفنی مشکل خود را حل کنند و از ازدحام در مدارس خودداری کنند.

وی بیان می‌کند: با توجه به این‌که دانش آموزان ما در مناطق محروم به اینترنت دسترسی ندارند در این مناطق مدارسی که دارای تعداد دانش‌آموز کم زیر ۱۰ نفر هستند به‌صورت حضوری آغاز به کار کردند و با رعایت پروتکل بهداشتی در فضای باز آموزش داده می‌شود.

اصغری اظهار می‌کند: در خصوص مسائلی مانند سرعت و هزینه اینترنت نیز با وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه‌ای بسته‌شده و قرار است استفاده از نرم‌افزار شاد هزینه‌ای در برنداشته باشد که این امر تا حدودی صورت گرفته و در آینده به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، واقعیت آن است که با وجود تلاش آموزش و پرورش برای بهبود کیفیت آموزش آنلاین و راه اندازی شبکه شاد همچنان مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد و آموزش آنلاین آن‌طور که باید از لحاظ کیفیت آموزشی مناسب نیست و دانش آموزان و معلمان همچنان ترجیح می‌دهند به جای استفاده از شاد از پیام‌رسان‌های دیگر استفاده کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا