استفاده از ظرفیت سهام عدالت برای حمایت از خانوار‌ها


مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارشی با عنوان «استفاده از ظرفیت سهام عدالت برای انجام اقدامات حمایتی از خانوار در دوران شیوع ویروس کرونا» منتشر کرد.

استفاده از ظرفیت سهام عدالت برای حمایت از خانوار‌هاگزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این گزارش آمده است: با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و مشکلات اقتصادی که برای اقشار مختلف، به‌خصوص اقشار فاقد درآمد ثابت ایجاد شده است، لزوم تمهید سیاست‌های حمایتی به‌منظور پیشگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به این خانواده‌ها ضروری است در همین راستا، یکی از گزینه‌های مناسب برای اجرای چنین سیاستی، استفاده از ظرفیت سهام عدالت است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش تصریح کرده است: با توجه به اینکه ارزش پورتفوی (سبد) سهام عدالت به رقم قابل توجهی رسیده است (مطابق گزارش سازمان خصوصی‌سازی در اسفندماه ۱۳۹۸، ارزش روز شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت بیش از ۲۳۹۷ هزار میلیارد ریال است)، طراحی گزینه‌های مختلف برای اجرای سیاست‌های حمایتی مبتنی‌بر سهام عدالت امکان‌پذیر خواهد بود.
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، به دو صورت می‌توان از ظرفیت سهام عدالت برای انجام اقدامات حمایتی از خانوار استفاده کرد: یکی فراهم کردن امکان فروش بخشی از سهام عدالت برای مشمولان و دیگری فراهم کردن امکان توثیق سهام عدالت برای اخذ تسهیلات از شبکه بانکی کشور. این دو راهکار در ادامه تشریح خواهند شد.
اول: فراهم کردن امکان فروش بخشی از سهام عدالت برای اقشاری از جامعه.
یکی از راهکار‌های پیشنهادی برای اجرای سیاست حمایتی، فراهم کردن امکان فروش بخشی از سهام عدالت برای اقشار هدف است به بیان دیگر، افراد مشمول این سیاست، مجاز شوند بخشی از ارزش سهام خانواده خود را در بازار سرمایه به فروش برسانند، نخستین نکته در اجرای این سیاست، شناسایی اقشار موردنظر است.
دوم: استفاده از سهام عدالت به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات
سیاست دیگر قابل طرح در این زمینه استفاده از سهام عدالت به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات برای اقشار هدف است به این شکل که نسبتی از ارزش سهام اختصاص یافته به هر فرد به عنوان مثال یک سوم ارزش سهام، به عنوان وثیقه قابل قبول برای دریافت تسهیلات درنظر گرفته شود.
مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس در جمع بندی این گزارش تصریح کرده است: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کشور و نیاز فوری به اجرای اقدامات حمایتی، هر دوی این سیاست‌ها مشروط به در نظر گرفتن ملاحظات اجرایی، قابل انجام خواهد بود اما باید توجه داشت که سرعت عمل در اجرای این سیاست ها، می‌تواند اثربخشی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری