اهدای خون از ضرورت های ماه مبارک رمضان در دوران کرونا


اهدای خون از ضرورت های ماه مبارک رمضان در دوران کرونا

گچساران -ایرنا - اهدای خون یکی از اقدام های بشردوستانه ای است که در ماه مبارک رمضان و دوران جولان بیماری ویروس کرونا با توجه به کاهش ذخیره خونی در پایگاه های انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مشارکت بیشتر شهروندان است.

براساس آمار موجود ،حدود ۲ هزار نفر بیمار در این استان شامل تالاسمی، پیوند کلیه، ام اس،هموفیلی، دیالیز و سایر بیماری های خاص به عنوان مصرف کنندگان مداوم فراورده های خونی نیازمند اهدای خون هستند.

افزون بر این ،ادامه حیات برخی بیماران که عمل های جراحی سنگین انجام می دهند و مصدومان سوانح رانندگی نیز در گرو اهدای خون است.همچنین مادران در آستانه زایمان و نوزادان نارس مبتلا به زردی نیز به خون احتیاج پیدا می‌کنند.

متخصصان خون و آنکلوژی اهدای خون در بین افراد اعم از زن و مرد را باعث ترمیم مجدد و بازسازی مغز و استخوان برای اهدای کننده می دانند.

هر فردی که خون اهدا می‌کند، یک معاینه فیزیکی ساده و تست خون کوتاه قبل از دادن خون انجام می‌دهد، در نتیجه این امکان وجود دارد که فرد بتواند نگرانی‌های سلامتی ناشناخته را به عنوان بخشی از فرآیند اهدای خون تشخیص دهد.

دانستن اینکه انسان بتواند کمکی به نجات جان یا دست کم بازگشت سلامت کسی کند می‌تواند استرس فرد را کاهش دهد و باعث افزایش روحیه نشاط در اهدا کننده می شود.

از هر واحد خون اهدایی فراورده‌های گوناگونی همچون پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز، گلبول سفید و کرایوپرو تهیه و تولید و این فراورده‌ها در مرکزهای درمانی و بالینی بر مبنای نیاز بیماران توزیع می‌شود.

از هر بار اهدای خون یک فرد ، سه بیمار بهره مند می شوند که این نشان دهنده اهمیت مشارکت افراد سالم برای اهدای خون است.

برخی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد مشارکت برای اهدای خون را شکرانه سلامتی می دانند و در عین حال ترس از ابتلا به ویروس کرونا،ضعف جسمانی پس از اهدای خون در ماه مبارک رمضان را به عنوان نگرانی های خود برای مشارکت در این اقدام نوعدوستانه مطرح می کنند.

این در حالی است که بسیاری از پزشکان تاکید می کنند که کرونا یک بیماری تنفسی است و اصلا با خون و از طریق اهدای خون یا تزریق خون منتقل نمی شود بنابراین نگرانی در مورد اهدای خود در دوران انتشار ویروس کرونا بی اساس است.

این کارشناسان می گویند: در صورت بکار بستن برخی نکات ضعف جسمانی پس از اهدای خون در ماه مبارک رمضان رخ نمی دهد.

بایدها و نبایدهای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: اهدا کنندگان خون برای پیشگیری از ضعف جسمانی، پس از افطار اقدام به خون دادن کنند.

رستم حسن زاده افزود:اهدا کنندگان خون باید قبل از اقدام خونگیری خواب کافی داشته باشند.حسن زاده ابراز داشت:اهدا کنندگانی که دچار ضعف می شوند قبل از خونگیری غذا و سه لیوان آب نیز مصرف کنند.

وی بیان کرد:افرادی که بیماری های تنفسی شدید و قلبی و عروقی دارند نباید اقدام به اهدای خون کنند.حسن زاده تاکید کرد:پس از انجام عمل های جراحی افراد به مدت زمان سه ماه اقدام به اهدای خون نکنند.

وی گفت:اهدا کننده چند روز پیش از اهدای خون نباید داروهای آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد.

حسن زاده عنوان کرد:پس از اهدای خون فعالیت های سنگین بدنی و صعود به ارتفاعات به مدت چند ساعت انجام نشود.

وی افزود:اهداکنندگان خون باید در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال باشند.

نیاز به خون در ماه رمضان

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه مدت زمان محدود نگهداری برخی فراورده های خونی و این مقوله که اهدای خون از نظر مراجع دینی منافاتی با روزه داری ندارد شهروندان برای انجام این اقدام خداپسندانه مشارکت کنند.

رستم حسن زاده افزود: همه پورتکل های بهداشتی در پایگاه های انتقال خون رعایت می شود و اهداکنندگان خون هیچ گونه نگرانی برای مراجعه به مراکز اهدای خون نداشته باشند.

حسن زاده تاکید کرد: این اداره کل به منظور رفاه حال و صرفه جویی در وقت مردم کهگیلویه و بویراحمد ، سامانه نوبت دهی اینترنتی را راه اندازی کرده است.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: افرادی که شرایط اهدای خون را دارند می توانند به آدرس https://nobatdehi.ibto.ir مراجعه کرده و تاریخ و ساعت مورد دلخواه خود را برای اهدای خون به صورت غیر حضوری انتخاب و در وقت مشخص شده به این مرکز مراجعه کند.

ساعات کار پایگاه های انتقال خون استان در ماه رمضان

وی تاکید کرد: در ماه رمضان برنامه فعالیت پایگاه های انتقال خون استان در یاسوج تمام روزها و حتی روزهای تعطیل به صورت دو شیفت و از ساعت ۷:۴۵صبح الی ۱۳ و بعد از افطار از ساعت ۲۱ الی ۲۳و ۳۰ خواهد بود.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پایگاه دهدشت نیز از ساعت ۹ الی ۱۱ و پایگاه گچساران از ساعت ۹ الی ۱۱ و ۳۰ خواهد بود.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت:نیروهای انتظامی،سپاه،بسیج و برخی دستگاه های اجرایی نقش پررنگی در اهدای خون در روزهای کرونایی در استان داشته اند.

رستم حسن زاده با قدردانی از اهداکنندگان خون اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا و نگرانی برخی افراد میزان اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته است که نیروهای نظامی و اداری برای نجات جان بیماران پیش قدم و بخشی از این کمبودها را جبران کرده اند.

وی با یادآوری این نکته که هر یک از بیماران تالاسمی به یک تا ۲ واحد خون در ماه نیاز دارند افزود: اهدای خون به این بیماران در روزهای کرونایی مدیریت شد اما همچنان چشم انتظار مردم نوعدوست به ویژه بانوان برای اهدای خون هستیم.

مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به شروع بکار عمل های جراحی از روز شنبه ششم اردیبهشت که ماه های اسفند و فروردین تعطیل بوده است نیاز به فراورده های خونی در تمام گروه های خونی در استان وجود دارد.

برنامه هایی برای فراهم کردن شرایط داوطلبان در اهدای خون

حسن زاده از ساماندهی گروه های سیار برای انجام خونگیری در شهرهای بدون پایگاه های انتقال خون در استان خبر داد.

وی عنوان کرد: این گروه ها برای جبران کمبود کاهش استقبال مردم در اسفند و فروردین به شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد اعزام خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد دریافت کنندگان خون استان بانوان هستند و تنها چهار درصد از خون اهدایی از سوی زنان انجام می شود از تمامی بانوان کهگیلویه و بویراحمد در سنین بین ۱۸ تا ۶۰ برای مشارکت در اهدای خون دعوت می کنیم .

حسن زاده عنوان کرد: باوزهای نادرستی درباره مضر بودن اهدا خون برای بانوان وجود دارد که این موضوع قابل تایید نیست و تنها در زمان بارداری و شیردهی اهدا خون برای آنان منع شده است.

فرآیند اهدا و تزریق خون به دریافت کنندگان، «انتقال خون» نام دارد.

اهدای خون هنگامی رخ می دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می کند.

خون اهدا شده پس از انجام آزمایش های غربالگری و تایید سلامت به منظور تهیه فرآورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد یا به وسیله بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می شود.

تاکنون ۹۰۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۵۷۱۰ نفر رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل