طراحی و ساخت دستگاه تنفس مصنوعی BIPAP توسط فناوران اردبیلی


طراحی و ساخت دستگاه تنفس مصنوعی BIPAP توسط فناوران اردبیلی

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از طراحی و ساخت دستگاه تنفس مصنوعی BIPAP  توسط فناوران مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد.

برومند صلاحی 10 اردیبهشت در جمع خبرنگاران از طراحی و ساخت دستگاه تنفس مصنوعیBIPAP توسط فناوران مرکز رشد این دانشگاه در راستای درمان بیماران ناشی از ویروس کرونا خبر داد.

وی ضمن تاکید بر حمایت از ایده‌های سلامت محور برای کمک به درمان بیماران کرونایی در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: طراحی این دستگاه که جزو نیازهای حوزه سلامت در این برهه می‌باشد، توسط تیم بین رشته‌ای جوان از فناوران مرکز رشد این دانشگاه با زمینه‌های تخصصی مکانیک، فیزیولوژی و هوش مصنوعی انجام گرفته است.

صلاحی با بیان اینکه ورود به تولید دستگاه‌های تنفسی می‌تواند منجر به ایجاد زنجیره اقتصاد سلامت شود، افزود: حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی جهت نمونه‌سازی انجام گرفته است و این دانشگاه تا تجاری سازی کامل این دستگاه، از واحد فناور مذکور حمایت خواهد نمود.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی گفت: قیمت تمام شده دستگاه طراحی شده بسیار پایین (در حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان) می‌باشد و از این لحاظ، در قیاس با دستگاه‌های تنفسی واردتی که قیمتی چند برابری دارند، قابل مقایسه نیست.

سیامک جمالی طرح و مدیر فنی تیم سازنده دستگاه تنفس مصنوعی BIPAP با اشاره به قابلیت ­های دستگاه طراحی شده، گفت: این دستگاه نمونه‌ای از سیستم‌های تنفس مصنوعی دو فشاره (به اختصار BIPAP) است که ساختاری ساده و غیرپیچیده دارد.

وی افزود: این دستگاه یک طرح ابداعی و جدید می‌باشد که از مفهوم فشار هیدرواستاتیک آب برای تنظیم فشار استفاده می­کند و قابلیت ساخت سریع آن در شرایط بحرانی مانند شیوع بیماری‌های تنفسی نظیر کرونا، از ویژگی‌های اصلی این دستگاه محسوب می‌شود.

جمالی با اشاره به قابلیت‌های دستگاه طراحی شده، افزود: این دستگاه قابلیت تنظیم هر دو سطح فشار بالا و پایین، تنظیم زمان دم و بازدم و تأمین فشار PEEP را دارد و استفاده از آن آسان بوده و نیازی به فناوری‌های پیچیده دیگری ندارد.

حسین واثقی دودران مدیر تحقیق و توسعه تیم سازنده دستگاه تنفس مصنوعیBIPAP نیز به قابلیت‌های توسعه‌ای دستگاه اشاره کرد و گفت: ساختار این دستگاه، قابلیت توسعه و لحاظ نمودن سیستم‌‌های پیچیده تر مانند مانیتور کردن فشار سیستم و هماهنگی با تنفس بیمار را دارد.

وی افزود: ماهیت این دستگاه به صورت درمان غیرتهاجمی بوده و می‌‌تواند در موارد خفیف بیماری، جایگزین دستگاه ونتیلاتور بیمارستانی گردد.

واثقی تصریح کرد: از دستگاه طراحی شده علاوه بر استفاده درمانی و بیمارستانی، با توسعه و تغییرات خاص می‌‌توان در مصارف‌ خانگی از قبیل درمان اختلال تنفسی در خواب و یا بیماری‌های تنفسی مزمن نیز از آن بهره جست.

انتهای پیالم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان