دفتر رسمی «برندینگ» در ایران آغاز بکار کرد


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه راه‌اندازی دفتر رسمی برندینگ می‌تواند رونق تولید و...

دفتر رسمی «برندینگ» در ایران آغاز بکار کردرئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه راه‌اندازی دفتر رسمی برندینگ می‌تواند رونق تولید و کسب و کار را بیش از پیش فراهم کند، گفت: با توجه به غنی بودن کشور ایران در حوزه نشانه جغرافیایی، توجه به نحوه تولید، بسته بندی و برندسازی محصولات می تواند کمک موثری برای تجاری سازی و رونق کسب وکار باشد.

به گزارش ایلنا، دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاوره ای تجاری سازی مالکیت معنوی در ایران) طی مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک آغاز بکار کرد.

ذبیح‌الله خداییان معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی(IP DAY ) ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های اعضای سازمان جهانی مالکیت معنوی خصوصا آقای گری در کمک به توسعه و ارتقای IP در کشورهای عضو، آقای آنگ معاون دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه وایپو، آقای اصفهانی نژاد مشاور دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه و آقای زانتی مشاور پروژه توانمند سازی محیط نوآوری (EIE )در ایران، این روز را از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی امر مالکیت معنوی در کشورمان به مقامات سازمان جهانی مالکیت معنوی، اعضای دفتر برندینگ، همکاران ثبتی ، کلیه صاحبان فکر و اندیشه، محققین ، پژوهشگران ، مخترعین و مبتکرین که با ثمرات اندیشه تلاش نوآورانه و بینش خلاقانه خود به جوامع بشری خدمت می نمایند تبریک گفت.

وی تصریح کرد: همزمان با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی (IP DAY ) دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاوره ای تجاری سازی مالکیت معنوی) به صورت ویدیو کنفرانس در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افتتاح می شود.

وی با یادآوری این نکته که سال 2000 مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO )تصمیم گرفت با توجه به اینکه در 26 آوریل سال 1970 کنوانسیون موسس سازمان جهانی مالکیت معنوی قابلیت اجرایی پیدا نمود، این روز با عنوان روز جهانی مالکیت معنوی نامگذاری شد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: سازمان جهانی مالکیت معنوی، متناسب با اقتضای شرایط، شعار سال جاری را " نوآوری برای آینده سبز" نامگذاری کرده است و در این روز معمولا در اکثر کشورها گرامیداشتی برگزار و مباحث و مقولات مربوط به مالکیت معنوی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

خداییان بیان داشت: رشد روز افزون جمعیت کره زمین، نیاز بشر به استفاده از تولیدات صنعتی و بی توجهی به مسائل محیط زیستی، آسیب های جبران ناپذیری را برای محیط زیست ایجاد کرده و این سبک از الگوی زندگی در کشورها خصوصا کشورهای صنعتی به مرور زمان با کاهش منابع طبیعی و از بین رفتن زیستگاه بشری، جهان امروز رابا چالش های زیادی مواجه نموده تا جایی که استفاده از فناوری های سبز به یکی از موضوعات مهم در رسیدن به توسعه پایدار کشورها تعریف می شود.

وی گفت: این فناوری ها از مصرف بی رویه سوختهای فسیلی و آلودگی محیط زیست جلوگیری می نمایند و به همین دلیل است که در حال حاضر یکی از برنامه های اصلی کشورهای توسعه یافته توجه به فناوری های سبز و سوق دادن نوآوری های جدید به سمت ملاحظات زیست محیطی است.

معاون رییس قوه قضاییه اظهار داشت: اهمیت توجه به مسائل محیط زیستی موجب شده است تا امسال سازمان جهانی مالکیت معنوی شعار خود را تاکید بر استفاده از نوآوری های سبز انتخاب نماید که با توجه به اتفاقات پیش آمده در شیوع ویروس کرونا که فعالیت های جاری کشورها را دچار مشکل کرده و نیز تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی، فرصتی شده است تا از نوآوری های مبتنی بر تکنولوژی در انجام امور اداری، آموزشی، کسب و کار و سایر موارد دیگر استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه نظام مالکیت معنوی می تواند از نوآوری ها و تکنولوژی مبتنی بر فناوری سبز در قالب طرح های صنعتی، علائم تجاری و اختراعات به منظور حفظ محیط زیست حمایت کند، اظهار کرد: خوشبختانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالهای اخیر، با الکترونیکی نمودن کلیه فرآیندهای ثبتی و حذف فیزیکی پرونده ها در مسیر آینده سبز گام های اساسی برداشته و با تاکیدات اخیر بر اهمیت فناوری بیشتر به این فرآیند شتاب بیشتری می دهد.

وی ضمن تشکر از تلاش های سازمان جهانی مالکیت معنوی در ارتقای نوآوری ها و حمایت از مالکیت فکری هم راستا با نیازهای جهانی به ویژه از کمک های فنی وایپو در قالب پروژه های توسعه ای و کمک به تجاری سازی دارایی های فکری گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد بالادستی و به خصوص سیاست های کلی نظام حاکم بر برنامه ششم توسعه که بندهای مختلف آن، بخصوص بند بیست و هفت مبتنی بر دانش بنیان نمودن شیوه های تولید و محصولات صنعتی و خدمات وابسته به آن ، پروژه های متعددی از جمله " توانمند سازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق علائم تجاری و طرح های صنعتی" را با همکاری وایپو در دست اجرا دارد.

ریبس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور بیان داشت: یکی از پروژه های همکاری با سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO ) پروژه ارائه کمک های فنی به کشورهای عضو است که با هدف استفاده از ظرفیت های علائم تجاری، طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی به منظور بهبود فضای کسب و کار و ایجاد مزیت رقابتی در تعدادی از کشورها در حال اجرا است.

وی در ادامه افزود: با توجه به غنی بودن کشور ایران در حوزه نشانه جغرافیایی، توجه به نحوه تولید، بسته بندی و برندسازی محصولات می تواند کمک موثری را برای تجاری سازی و رونق کسب وکار مربوط به همراه داشته باشد.

وی بیان داشت: خوشبختانه سازمان ها و مراجع همکار در این این پروژه از جمله مرکز ملی فرش ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، با توجه به گستردگی فعالیت های اقتصادی دراجرای این پروژه همکاری شایان توجهی دارند و تاکنون سمینارها و کارگاه های متعددی به منظور ارتقای آگاهی عمومی و خصوصی، آموزش، نحوه تبلیغات ، برندینگ و بسته بندی برگزار شده است.

وی افزود: اعضای اصلی فعال در این پروژه ضمن دریافت آموزش های لازم، به متقاضیان ثبت علائم تجارتی، طرح و نشانه های جغرافیایی خدمات مشاوره ای از جمله تجاری سازی مالکیت های ثبت شده را از طریق دفتر برندینگ مرکز مالکیت معنوی ارائه می دهند.

معاون رییس قوه قضاییه در پایان ابراز امیدواری کرد که در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و رونق اقتصادی و استفاده از ظرفیت فناوری های نوین، حمایت از دانش و فناوری شرکت های دانش بنیان و استارت آپی و همچنین برنامه های پیش رو از جمله راه اندازی دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاوره ای تجاری سازی مالکیت معنوی) که همزمان با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی کار خود را رسما با ارائه خدمات مشاوره ای بتواند موجبات رونق تولید و کسب و کار را بیش از پیش فراهم نماییم.

"اندرو آنگ" مدیر دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی هم در این نشست با اشاره به کمک های این سازمان به عنوان یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد به کشورهای عضو از جمله ایران گفت: این کمک ها در رابطه با ایران در قالب پروژه های مختلف از جمله " توانمند سازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق علائم تجاری و طرح های صنعتی" صورت خواهد گرفت.

وی افزود: مالکیت معنوی بایستی بتواند توازنی بین دارندگان این حق و مشتریان برقرار کند و در عین حال جنبه های نوآورانه را نیز مدنظر قرار دهد تا بتواند به جامعه بشری در رسیدن به توسعه کمک کند همانطور که درمدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا نیز از جنبه های مختلفی همچون اجباری نمودن ثبت فنی تولیدات فنی و دارویی مرتبط با این ویروس اقدام نموده است.

مدیر دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه "وایپو" همچنین از در دسترس عموم قرار گرفتن 80 هزار اختراع ثبت شده مرتبط با فرآیند مقابله با ویروس از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی خبر داد.

"جولیو زانتی" مشاور پروژه " توانمند سازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق علائم تجاری و طرح های صنعتی" نیز در این نشست با تاکید بر عدم ایجاد وقفه در اجرای این پروژه در شرایط خاص کشورها در مقابله با ویروس کرونا گفت: تمهیدات لازم را جهت ادامه این پروژه در شرایط موجود بکار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: در این زمینه در سال جاری دو راهبرد را در خصوص تقویت زیر ساختها و تدوین دستورالعمل آموزشی ویژه اعضای دفتر تجاری سازی و همچنین تدوین استراتژی ارتقاء برند برخی محصولات ایرانی از قبیل زعفران و پسته را با اولویت به انجام می رسانیم.

محمد حسین کیانی رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در این نشست با بیان اینکه در راستای پروژه توانمند سازی محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق برند تجاری، تاکنون دو سمینار با هدف ارتقا آگاهی های عمومی و با حضور کلیه ی ذی نفعان ایرانی برگزار شده که طی آن کارشناسان وایپو به معرفی کلی پروژه برای ذی نفعان پرداخته اند، گفت: در حاشیه نخستین سمینار، مصاحبه هایی نیز با ذینفعان حوزه نشانه های جغرافیایی به منظور بررسی ظرفیت های لازم این حوزه برای تجاری سازی انجام شد که پس از بررسی نتایج فرش دستباف، پسته و زعفران به عنوان محصولاتی که ظرفیت مناسبی برای تجاری سازی داشتند انتخاب شد.

وی افزود: به منظور مدیریت بهتر پروژه تعدادی از کارکنان مرکز به همراه متخصصان بیرونی حوزه برندینگ، تجاری سازی و بازاریابی انتخاب شدند که تا ضمن دریافت آموزش های تخصصی از کارشناسان وایپو بتوانند مشاوره های لازم و تخصصی درخصوص نحوه ثبت علائم، طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی و نیز روش های تجاری سازی این مالکیت ها را به صورت رایگان در ا ختیار صاحبان کسب و کار که برای برندسازی و تجاری سازی محصولات خود نیازمند مشاوره ور اهنمایی هستند قرار دهند.

وی گفت: اعضای تیم برندینگ در این دفتر به صورت رایگان خدمات مشاوره ای را در اختیار متقاضیان ثبت و تجاری سازی محصولات قرار دهند.

رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اظهار داشت: با توجه به انتخاب فرش دستباف ایران به عنوان یکی از کالاهای مهم و استراتژیک در این پروژه موسسه نوآوری کره جنوبی اعلام آمادگی نموده تا برای تجاری سازی دو برند فرش دستباف ایرانی با مراجع داخلی کشورمان همکاری داشته باشند.

گفتنی است سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان مرجع ملی مالکیت معنوی در همکاری با وایپو ماموریت ها و فعالیت های مهمی جهت حمایت از حقوق مالکیت معنوی و بستر سازی جهت تجاری سازی اختراعات، طرح های صنعتی، علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی ایفا می نماید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403