تماشای فیلم‌های مستهجن می‌توانند اعتیادآور شود


رفتارهای جنسی می‌توانند اعتیادآور باشد اما اگر راهی برای مقابله با افسردگی، اضطراب یا ضربه روحی باشد، در این…

تماشای فیلم‌های مستهجن می‌توانند اعتیادآور شود

روانپزشک و عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا :

تماشای فیلم‌های مستهجن می‌توانند اعتیادآور شود
سیناپرس: رفتارهای جنسی می‌توانند اعتیادآور باشد اما اگر راهی برای مقابله با افسردگی، اضطراب یا ضربه روحی باشد، در این صورت رابطه زناشویی مشکل ثانوی به حساب می‌آید.

دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک و عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص اعتیاد به تماشای فیلم مستهجن چنین می گوید:
فعالیت مغز افراد "معتاد" به تماشای غیراخلاقی مشابه فعالیت مغزی افراد معتاد به مواد مخدر در زمانی است که ماده مورد نظرشان به آنها نشان داده شود. دو ویژگی کلیدی برای تشخیص اعتیاد وجود دارد: تلاش برای رسیدن به لذت یا پاداش و اختلاف رفتار. بسیاری‌ از کارشناسان معتقدند که طلب پاداش، اعتیاد را از "رفتار وسواسی اجباری" متمایز می‌کند، اما شباهت‌های فراوانی میان این دو وجود دارد.

افراد معتاد در پی لذتی کوتاه‌مدت هستند ولو این که زیان درازمدت داشته باشد اما هیچ لذتی از کارهایی که مبتلایان به اختلال رفتار وسواسی جبری می‌کنند حاصل نمی‌شود.
اما وقتی ما همه در پی لذت هستیم، چه چیزی طلب پاداش‌ ما را از جستجوی لذت افراد معتاد، متمایز می‌کند؟ رفتاری اعتیاد تلقی می‌شود که به حدی برسد که به فرد و اطرافیان او آسیب برساند. بنابراین اگر تماشای فیلم مستهجن به حدی برسد که زندگی فردی، شغلی و تحصیلی فرد را به هم بریزد و یا او را از همسر، فرزند و نیز تعاملات خانوادگی و رابطه جنسی متعارف با همسر ‌خود دور نماید، رفتاری اعتیادی تلقی می گردد.
رفتارهای جنسی می‌توانند اعتیادآور باشد اما اگر راهی برای مقابله با افسردگی، اضطراب یا ضربه روحی باشد، در این صورت رابطه زناشویی مشکل ثانوی به حساب می‌آید. به رسمیت شناختن "اعتیاد به فیلم مستهجن" و گذاشتن نام "اعتیاد" لزوما کمک‌کننده نیست، بخصوص برای افرادی که از رابطه زناشویی برای مقابله با مسائل دیگر خود استفاده می‌کنند و سایر شئون زندگی خود را درگیر نمی کنند.

دیوید لی، درمانگر جنسی هم می‌گوید رفتارهایی که معمولا به عنوان اعتیاد به سکس از آن یاد می‌شود، در واقع علائم درمان‌نشده اختلال خلقی و اضطراب است که شواهد کافی برای درمان آن وجود ندارد.
لازم است با یک مشاوره و ارزیابی روانشناختی عمیق و تخصصی تر که توسط یک روانشناس یا یک روانپزشک صورت می گیرد به اختلال روانشناختی زمینه ای پی برد.

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟