جان سپردن در جاده ترانزیتی


جان سپردن در جاده ترانزیتی

بیرجند - ایرنا - حادثه دلخراش برخورد تریلی با اتوبوس مسافربری در محور سربیشه به ماهیرود بار دیگر نگاه‌ها را متوجه راه‌های خراسان جنوبی کرد جایی که در یک تصادف 13 نفر جان خود را از دست دادند.

مسافران اتوبوس که صبح روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت امسال از روستای لانو به سمت سربیشه در حرکت بود، هرگز تصور نمی‌کردند قرار نیست به مقصد برسند.

اتوبوس با تریلی حامل بار پیاز که راهی پایانه مرزی ماهیرود بود، به شدت برخورد کرد و علت تصادف همان روز از سوی پلیس راه استان خراسان جنوبی بی احتیاطی راننده تریلی و انحراف به چپ ناشی از خستگی و خواب آلودگی اعلام شد.

راننده تریلی و سرنشین آن، راننده و ۹ نفر از سرنشینان اتوبوس در دم جان باختند و یکی از سرنشینان اتوبوس در مسیر انتقال از سربیشه به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند فوت کرد.

مصدومان این حادثه به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند منتقل شدند و عصر همان روز استاندار خراسان جنوبی به همراه رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از آنان عیادت کرد.

محور سربیشه - درح - مرز ماهیرود یکی از معابر رسمی و مهم در محدوده استان خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان است که نقش مهمی در مبادلات تجاری توسعه اقتصادی استان دارد.

جاده سربیشه - درح - به سمت پایانه مرزی ماهیرود یک راه دوطرفه بوده که اکنون به عنوان گذر مرزی شرق کشور و یک جاده بین‌المللی تلقی می‌شود و روزانه خودروهای سنگین حامل بار در این مسیر تردد می‌کنند.

دوبانده شدن این محور پرتردد از مطالبات مردم مرزنشین درح از سال‌ها قبل بوده است.

رییس شورای اسلامی شهر مرزی درح گفت: جاده کم عرض سربیشه به درح و ماهیرود حکم یک جاده روستایی را داشته و از ۱۲ سال پیش همواره مردم درخواست داشته‌اند که به ایمن‌سازی این جاده توجه شود چرا که هر روز شاهد تردد ۸۰۰ تریلی به مرز هستیم.

غلامحسین خزاعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفری که سال گذشته استاندار خراسان جنوبی به بخش مرزی درح داشت افزود: بعد از این سفر کار دوبانده شدن جاده شروع شد ولی با سرعت فعلی به نظر می‌رسد تا ۲ یا سه سال دیگر هم پروژه به اتمام نرسد.

وی گفت: تا زمانی که دوبانده شدن جاده درح به ماهیرود تکمیل نشود همچنان شاهد چنین حوادث تلخی خواهیم بود.

رییس شورای اسلامی شهر درح از مستقر نبودن پلیس راه در این محور انتقاد کرد و گفت: روزانه جمعیت زیادی از این مسیر تردد می‌کنند که انتظار می‌رود پلیس نظارت خود را بر این ترددها افزایش دهد.

وی اظهار داشت: اتوبوسی که روز سه‌شنبه گذشته دچار حادثه شد، هر روز ساعت ۶ صبح مسافران خود را از درح، لانو و سایر روستاها سوار می‌کرد و به سربیشه می‌رساند.

خزاعی افزود: این مسافران مجبور هستند برای امور اداری خود هر روز این مسیر خطرناک را بپیمایند زیرا امکانات اداری در شهر تازه تاسیس درح وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حداقل از هر روستای بخش درح ۲ فوتی در این حادثه داشته‌ایم گفت: تسریع در عملیات دوبانده سازی این جاده کمترین کاری است که مسوولان برای تسلی خاطر بازماندگان این حادثه و مردم بخش مرزی درح می‌توانند انجام دهند.

رییس شورای اسلامی شهر درح نبود روشنایی و وجود پیچ‌های خطرناک در این مسیر ترانزیتی را یادآور شد و افزود: این جاده هیچ استانداردی مطابق ترددهای بین‌المللی ندارد و دغدغه‌های مردم در این خصوص باید به گوش مسوولان برسد.

وی اظهار داشت: ۱۴ هزار نفر جمعیت بخش درح و پنج هزار نفر جمعیت شهر درح هر روز مجبور به تردد در این مسیر پر حادثه هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز ضمن ابراز تاسف از حادثه تلخ تصادف در محور سربیشه - درح - ماهیرود درخصوص آخرین وضعیت اعتباری و اجرایی پروژه این محور گفت: اعتبار سال ۹۷ محور سربیشه - درح - ماهیرود ۶۵ میلیارد ریال بوده که با پیگیری‌های مستمر انجام شده و نگاه ویژه مسوولان استان به منطقه مرزی درح، در سال ۹۸ اعتباری بالغ بر ۲۴۵ میلیارد ریال مصوب شد و شاهد رشد حدود ۴ برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۷ بودیم.

وحید داعی اظهار داشت: در ادامه این مسیر و با پیگیری انجام شده، اعتبار پیش‌بینی شده برای این محور در قانون بودجه سال ٩٩ به مبلغ ۴٠٠ میلیارد ریال افزایش یافت که شاهد رشد حدود ۲ برابری اعتبارات نسبت به سال ۹۸ هستیم.

وی با قدردانی از اقدامات استاندار خراسان جنوبی در پیگیری افزایش اعتبارات و تکمیل پروژه‌های راه و شهرسازی گفت: قطعا این اقدامات نویدبخش آینده‌ای روشن برای رفع موانع و مشکلات و تسریع در تحقق پروژه‌های عمرانی استان خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تکمیل و بهره‌برداری ۲ کیلومتر از باند دوم در قالب کمربندی شهر درح را از جمله اقدامات انجام گرفته برشمرد و افزود: علاوه بر این احداث پل پنج دهنه طاقی روی مسیل ماهیرود در مراحل پایانی است و به زودی بازگشایی خواهد شد.

وی از تکمیل و بهره برداری ٧ کیلومتر باند دوم احداثی تا اوایل خرداد امسال خبر داد و گفت: تسریع در عملیات اجرایی احداث ۲۲ کیلومتر از باند دوم محور به مبلغ اولیه ۵۴٠ میلیارد ریال که دهه فجر سال ۹۸ کلنگ زنی شد از دیگر اقدامات در دست انجام است.

داعی افزود: مطالعات و اسناد مناقصه احداث ۵۰ کیلومتر دیگر از باند دوم به مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در قالب ۲ قطعه تهیه شده که امید است بزودی و پس از سپری کردن تشریفات مناقصه حداقل یک قطعه به پیمانکار مربوطه واگذار و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی بیان کرد: تحقق افزایش اعتبارات در بخش راه خراسان جنوبی نشان از عزم و اراده مدیران و مسوولان بویژه وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان جنوبی در تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های راه استان دارد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با تمام توان دراین راه گام برخواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی هم که تاکنون چندین بار به شهرستان سربیشه سفر کرده است، در سفر شهریورماه سال گذشته به شهر مرزی درح گفت: خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که مهمترین بخش آن در درح و مرز ماهیرود است.

محمد صادق معتمدیان اضافه کرد: مرز ماهیرود مرز صادراتی است و هر روز نگاه کشور به این مرز بیشتر می‌شود که در شرایط فعلی وضعیت خوبی داریم.

وی گفت: تلاش بسیار زیادی شده و دولت هم به دنبال کمک است تا قطعه ۳۰ کیلومتری از جاده ماهیرود به فراه به مناقصه گذاشته شود.

وی افزود: امید است با اتمام این پروژه ۴۰۰ کیلومتر جاده‌های ترانزیتی استان به آسیای میانه، شاهراه ارتباطی، افغانستان و ۱۱ کشور آسیای میانه نزدیک‌تر شود.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در ۱۵ مهر ۹۸، برای شهرستان‌های مرزی زیرکوه، نهبندان، بخش درح سربیشه و درمیان تفاهم‌نامه‌های محرومیت‌زدایی امضا و سند توسعه این مناطق نیز تدوین شد.

در قالب این تفاهم‌نامه‌ها که با پیگیری مدیریت استان منعقد شد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای محرومیت‌زدایی در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) برای محرومیت‌زدایی بخش مرزی درح، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان، دستگاه‌های معین هستند.

«دُرح» از توابع شهرستان سربیشه است و در ۱۲۰ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403