از راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور تا توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان


از راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور تا توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان

راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور با همکاری ائمه جمعه و توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان در مرحله اول ضیافت همدلی ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در 9 اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان آنچه در ادامه می آید مروری بر مهمترین اخبار این حوزه در نهمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹ است:

راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور با همکاری ائمه جمعه/برگزاری مسابقه تفسیری «رمضان با قرآن؛ ۳۰ روز، ۳۰ درس»

از راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور تا توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان

حجت الاسلام والمسلمین «محمود متوسل» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به جلسه مشترک روسای ستاد تفسیر کشور و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سال گذشته، اظهار کرد: بنابر تفاهم به عمل آمده در این دیدار، مقرر شد حجت الاسلام حاج علی‌اکبری با صدور نامه به ائمه جمعه در سراسر کشور، ترویج تفسیر قرآن توسط آنها را ابلاغ کند که این در راستای همان چیزی است که مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه استاد قرائتی اعلام کردند که با تبلیغ و ترویج تفسیر قرآن در کشور موافق هستند؛ تا از این طریق نهضت تفسیر برپا شود.

دبیر ستاد تفسیر قرآن کشور با اعلام برگزاری مسابقه «رمضان با قرآن؛ 30 روز 30 درس»، تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا که منجر به تعطیلی عموم مساجد و جلسات قرآن در ماه مبارک رمضان شده است ستاد تفسیر قرآن کشور درصدد برآمد در این فرصت، محتواهای کوتاهی را آماده کند و همراه با مسابقه که جنبه انگیزشی دارد، در اختیار مخاطبان قرار دهد.

حجت الاسلام متوسل ادامه داد: از این رو، بر اساس مباحث تفسیری حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، معلم درس هایی از قرآن موضوعات کوتاه قرآنی شامل هر موضوع در حد یک صفحه A4 آماده و همراه با سوالات به صورت روزانه هر روز در سایت درس هایی از قرآن بارگذاری می شود.

وی درباره محتوای تهیه شده برای برگزاری این مسابقه، بیان کرد: سعی شده موضوعات مسابقه متناسب با ماه مبارک رمضان باشد لذا مسائل اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی، اهل بیت(ع)، شب های قدر، قرآن و توبه و ... در این مسابقه مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام متوسل تاکید کرد: هر روز متن و سوالات روز بارگذاری می شود و به منظور تمرکز دریافت پاسخ ها سامانه شماره گیری با کد دستوری*137*333# برای پاسخ دهی شرکت کنندگان طراحی شده که سه سوال مسابقه همراه با سه گزینه آن را به شرکت کننده برای انتخاب نشان می دهد.

وی با بیان اینکه پاسخ ها روزانه ارزیابی و برندگان هم روزانه تعیین می شوند، گفت: هر روز به یک برنده جایزه پنج میلیون ریالی اعطا می شود و به تناسب تعداد شرکت کنندگان، جوایز دیگر نقدی مشخص می شود. طی روزهای آتی برندگان نخستین روزهای این مسابقه اعلام می شوند.

دبیر ستاد تفسیر قرآن با اشاره به آغاز این مسابقه از ابتدای ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: برخی موسسات و مراکز دینی هم با ستاد تفسیر در برگزاری مسابقه «رمضان با قرآن؛ 30 روز 30 درس»، همکاری دارند چنان که نزدیک به 100 مسجد دارای کانال های فعال در شبکه های اجتماعی اهال خود و نیز ساکنان محلات را برای شرکت ترغیب و فعال کرده اند.

اهدای ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به ۱۸۰۰ حافظ کل قرآن

از راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور تا توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، «عبدالهادی فقهی زاده» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تقدیم هدیه نقدی به ۱۸۰۰ حافظ کل قرآن کریم که در هجدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، موفق به نمره قبولی شده اند، خبر داد.



فقهی زاده با اشاره به سالروز مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم گفت: در طول ۹ سال گذشته اقدامات مختلفی در خصوص مطالبه رهبر معظم انقلاب از سوی نهادها و دستگاه های دولتی و مردمی صورت گرفته است که بی شک در ترویج فرهنگ قرآنی و توجه بیشتر به اهمیت حفظ قرآن کریم مؤثر است؛ اما به هر حال تا رسیدن به این هدف بزرگ، فاصله زیادی در پیش است.

وی گفت: معاونت قرآن و عترت در این زمینه در طول سال های گذشته تلاش کرده است با برنامه های مختلف و از طریق حمایت از مؤسسات قرآنی مردمی در این راستا گام بردارد.

طبقه‌بندی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی در دو سطح

از راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور تا توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان

صد و هشتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین استفاده از بسترهای فضای مجازی برای حضور اعضاء به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بنا به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: مهمترین دستور جلسه امروز بررسی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی است که بحث‌های زیادی در این خصوص در صحن شورای توسعه فرهنگی نیز صورت گرفته است.

از راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور تا توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان



انتشار سه کتاب وضعیت حوزه "علم و فناوری"، "فرهنگ" و "قرآنی" کشور


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی افزود: بحث شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه آینده این شورا بررسی و نهایی ‌می‌شود.
وی از انتشار سه کتاب در حوزه علم و فناوری، فرهنگ و قرآنی از سال 1399 در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: آخرین وضعیت این حوزه‌ها در کشور به تفصیل در این کتب گزارش می­‌شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به بحث ارزیابی دستگاه‌ها گفت: در صورت به تصویب رسیدن شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی، می‌توانیم از امسال برترین‌ نهادهای قرآنی کشور را معرفی کنیم.

طبقه‌بندی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی در دو سطح


در ادامه جلسه رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به بحث شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی گفت: سابقه تدوین این شاخص‌ها مربوط به 15 سال قبل است که در آن زمان کمیسیون پژوهش قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر بود.
وی ادامه داد: طی جلسات متعددی در سال 94 مقرر شد این شاخص‌ها به تصویب نهایی برسد که به این منظور شاخص‌ها را بر اساس یک مدل پیش بردیم.
سلامت‌پناه با اشاره به انجام مکاتبات با دستگاه‌ها و صاحبنظران به منظور دریافت نظرات، گفت: بر این اساس مجموعه نظرات را با حضور دستگاه‌های اصلی قرآنی در چند جلسه کارشناسی در سال گذشته و امسال بررسی و بازپیرایی مجددی در برخی مسائل انجام شد.
وی تصریح کرد: توسعه فرهنگ قرآنی به معنای تعمیم و تعمیق ایمان و شناخت قرآن، تعمیم و تعمیق ارتباط و انس با قرآن و تحقق آموزه‌های قرآنی در رفتار فردی و اجتماعی به عنوان کارکرد اصلی نظام توسعه فرهنگ قرآنی مبنای تعیین شاخص‌ها قرار گرفت.

تعیین تکلیف اسکان زائران در حج ۹۹

از راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور تا توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت تشکیل شد، رییس کمیته مسکن حج با اشاره به اینکه تعداد هتل های اجاره شده برای اسکان زائران ایرانی در مقایسه با سال گذشته کمتر شده اما از نظر کیفیت ارتقاء یافته است، اظهار کرد: ۶۹ هتل در مکه و ۱۸ هتل در مدینه به اسکان حجاج اختصاص یافته و قراردادها با طرف های سعودی بسته شده است.

«مرتضی اسدزاده» با اشاره به اینکه کاهش تعداد هتل ها در صرفه جویی بخش های اجرایی تاثیر دارد، افزود: مراسم قرعه‌کشی اسکان بین گروه‌های همسان در استان‌ها برای حج تمتع پیش رو در روز یکشنبه (۷ فروردین ماه) انجام شد و سهمیه لازم به هر استان بنا بر ظرفیت کاروان‌ها و تمهیدات اندیشیده شده اختصاص می یابد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به این که زائران با ۵۸۰ کاروان به حج اعزام می شوند، گفت: کمیته مسکن خوب عملکرده است و با توجه به محدودیت ها و ملاحظاتی که وجود دارد رعایت عدالت در توزیع هتل ها و اسکان زائران به رضایتمندی بیشتر زائران منجر خواهد شد.

«علی رضا رشیدیان» نیز به وضعیت عربستان در این ایام با توجه به شیوع ویروس کرونا دراین کشور اشاره کرد و یادآور شد: فعالیتهای مربوط به حج براساس برنامهریزی انجام شده و پیش بینی سناریوها برای شرایط مختلف پیگیری میشود.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: درخصوص سفرهای عتبات عالیات و سوریه نیز پروتکل های بهداشتی با نظر وزارتخانه و سازمان های مرتبط تهیه شده و به طرف های مقابل ارائه شده است تا با فروکش کردن بیماری کرونا امضا و برای تردد زائران دو طرف اجرایی شود.

«اکبر رضایی» سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز از نام نویسی بیش از ۵۸ هزار نفر از دارندگان قبوض ودیعه گذاری تا ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۸۶ در کارونهای حج خبر داد و گفت: وضعیت استانها از نظر ثبت نام متفاوت است و نام نویسی برای تکمیل ظرفیت خالی کاروان‌ها ادامه دارد.

توزیع ۱۱۰ هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان در مرحله اول ضیافت همدلی

از راه‌اندازی نهضت تفسیر در کشور تا توزیع 110 هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان

«مجتبی عبداللهی» امروز (سه شنبه، ۹ اردیبهشت) در مراسم اجرای رزمایش همدلی با عنوان ضیافت الهی که در آستان مقدس شیخ صدوق(ع) شهرری برگزار شد؛ در جمع خبرنگاران گفت: همگام با همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای رزمایش همدلی طرح ضیافت همدلی را اجرا می‌کند.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران افزود: در کل کشور طی مرحله اول طرح ضیافت از محل موقوفات تحت مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه سراسر کشور؛ ۱۱۰ هزار بسته مواد غذایی تهیه شده که بین نیازمندان توزیع می‌شود، لازم به ذکر است پس از مرحله اول طرح ۱۱۰ هزار بسته به صورت مجدد دوباره در آینده نزدیک اجرا می شود.

عبدالهی بیان کرد: با کمک تعدادی از متولیان که مدیریت موقوفات را انجام می‌دهند این حرکت پسندیده و شایسته ضیافت همدلی بر اساس فرمان امام خامنه‌ای در حال انجام است.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه این اقدام پسندیده در ایام ماه رمضان توسط همه ادارات استان تهران انجام می‌گیرد، ابراز کرد: به صورت متمرکز با محوریت اداره اوقاف استان تهران و همکاری ادارات تابعه استان نزدیک به ۳۰ هزار بسته در این مرحله در خود استان تهران تهیه و توزیع می‌شود.

وی افزود: این اقدمات از محل نیت‌های واقفان در همکاری با اوقاف و امور خیریه صورت گرفته که قصد رسیدگی به نیازمندان و مستمندان را داشتند.

عبداللهی درباره ارزش هر بسته پیش بینی شده خاطرنشان کرد: ارزش ریالی هر کدام از این بسته‌ها که از وزارت صمت خریداری شده حدود ۳۰۰ هزار تومان با قیمت آزاد بیش از ۴۰۰ هزار است.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...