74 درصد مخازن سدهای کشور پر شد


74 درصد مخازن سدهای کشور پر شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: هم اکنون حدود 74 درصد حجم مخازن سدهای کشور پُر از آب است که نسبت به سال گذشته تنها حدود 6 درصد کمتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیف اله آقا بیگی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر حجم ذخیره آب در سدهای بزرگ مخزنی کشور حدود 37 میلیارد و 150 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: هم اکنون حدود 74 درصد حجم مخازن سدهای کشور پُر از آب است که نسبت به سال گذشته تنها حدود 6 درصد کمتر است و علی رغم اینکه در سال گذشته به ویژه در فروردین ماه سیلاب شدیدی را در مناطق غربی و جنوب غرب کشور داشتیم، از جهت توزیع مکانی ذخیره سدها امسال شرایط بهتری داریم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در مقابل حدود 63 میلیارد مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای کشور در سال آبی گذشته، امسال از ابتدای سال آبی تاکنون حدود 38 میلیارد مترمکعب ورودی داشتیم.

وی افزود: علت این کاهش حدودا 40 درصدی ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری، به دلیل حجم قابل توجه سیلابی بوده که ناشی از بارندگی عمدتا فروردین ماه سال قبل بود؛ در مقابل این میزان ورودی قطعا باید با توجه به شرایط ایمن در پایین دست، خروجی هایی را نیز تنظیم می کردیم که در سال آبی گذشته این عدد حدود 43 میلیارد مترمکعب و در سال جاری حدود 29.5 میلیارد مترمکعب بوده است.

آقابیگی با بیان اینکه "در شرایط فعلی که در نیمه نخست اردیبهشت ماه هستیم، شرایط ذخیره آب در سدهای مخرنی شرایط مناسبی است"، گفت: در حال حاضر، 77 سد با حجم ظرفیت 15 درصد کل مخازن سدهای کشور، حجمی بیش از 90 تا 100 درصد دارند و تعدادی از این سدها در حال سرریز است.

وی ادامه داد: همچنین 55 سد معادل 56 درصد از حجم مخازن سدهای کشور، حجمی بیش از 70 تا 90 درصد پرشدگی دارند که تعداد زیادی از سدهای ما در این گروه قرار می گیرند و در چنین شرایط مطلوبی هستند.

این مقام مسئول اذعان داشت: تنها حدود 22 سد مخزنی کشور با حجمی معادل 8 درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور، زیر 40 درصد ظرفیت پرشدگی مخازن دارند و در مجموع به واسطه بارندگی های خوبی که در سال آبی جاری، با یک توزیع زمانی و توزیع مکانی مناسبی که داشتیم، شرایط خوبی را نسبت به سنوات گذشته داریم که این مسئله در کنار مدیریت مصرفی که از سوی همه بخش ها انجام خواهد شد، سال خوبی را از نظر تأمین آب کشور نوید می دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه "پیش بینی می شود تا اواسط خردادماه شرایط بارشی را در کشور داشته باشیم"، گفت: با ادامه بارشها تا نیمه خردادماه، میزان پرشدگی مخازن سدهای کشور که در حال حاضر حدود 74 درصد است، باز هم بیشتر خواهد شد.

وی افزود: ضمن اینکه بحث بازگشایی و رهاسازی آب برای مقاصد مختلف و در نقاط مختلف کشور در حال انجام است، شرایط خوبی را برای تأمین آب کشور خواهیم داشت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی