یک خبر داغ از پلی استیشن 5: استفاده از معماری گرافیکی AMD RDNA 3 پیش از ورود به بازار


یک خبر داغ از پلی استیشن 5: استفاده از معماری گرافیکی AMD RDNA 3 پیش از ورود به بازار

کنسول‌های بازی PlayStation 5 و Xbox Series X که تا پایان سال جاری وارد بازار خواهند شد، از معماری گرافیکی RDNA بهره می‌برند. اما هم سونی و هم مایکروسافت، تاکید بسیاری بر پیشرفت قدرت سخت افزاری دارند؛ آیا پای یک معماری به جز RDNA 2 در میان است؟ آیا ادعای سونی حقیقت داشته و این کنسول قدرت خیره کننده‌ای را ارائه می‌دهد؟ به داغ‌ترین خبر منتشر شده از...

کنسول‌های بازی PlayStation 5 و Xbox Series X که تا پایان سال جاری وارد بازار خواهند شد، از معماری گرافیکی RDNA بهره می‌برند. اما هم سونی و هم مایکروسافت، تاکید بسیاری بر پیشرفت قدرت سخت افزاری دارند؛ آیا پای یک معماری به جز RDNA 2 در میان است؟ آیا ادعای سونی حقیقت داشته و این کنسول قدرت خیره کننده‌ای را ارائه می‌دهد؟ به داغ‌ترین خبر منتشر شده از سخت افزار کنسول‌های نسل نهم توجه کنید.

دو کمپانی Sony و Microsoft تا پیش از این به اعلام مشخصات کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس پرداخته‌اند. هر دو کنسول از APU نیمه سفارشی AMD با لیتوگرافی 7 نانومتری بهره می‌برند. می دانیم که در بخش CPU از ریزمعماری ZEN استفاده شده و در بخش GPU نیز از معماری RDNA بهره گرفته شده است. با وجود اعلام توان پردازشی 10.28 ترافلاپ در ثانیه از سوی سونی، به نظر می‌رسد که ادعاهای این کمپانی و حتی گفته‌های آقای فیل اسپنسر از مایکروسافت، مبنی بر قدرت خیره کننده و حیرت انگیز، کمی فراتر از واقعیت است.

یک خبر داغ از پلی استیشن 5: استفاده از معماری گرافیکی AMD RDNA 3 پیش از ورود به بازار

اما در صورتی که PlayStation 5 از از معماری گرافیکی دیگری از آینده استفاده کند چه؟ می دانیم که کنسول‌های بازی باید تا سالها در برابر پیشرفت سخت افزاری کامپیوترها دوام آورده و با آنها رقابت کنند. از این رو همواره آخرین تکنولوژی‌های سخت افزاری در یک نسل از آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینک به تازگی اطلاعاتی از معماری گرافیکی PlayStation 5 منتشر شده است.

این اطلاعات حاکی از آن هستند که علی رغم تصورات پیشین، PS5 از ریزمعماری RDNA 3 به جای RDNA 2 استفاده خواهد کرد. برخی منابع به تازگی اعلام کرده‌اند که پلی استیشن 5 به احتمال بسیار زیاد، از معماری RDNA 3 استفاده کرده و یا دست کم در بخش‌های مهمی از تراشه گرافیکی خود، RDNA 3 را به همراه دارد. RDNA 2 هنوز وارد بازار نشده و زمان عرضه کارت‌های گرافیک RDNA 3 هم مشخص نیست. شاید با خود بگویید که چنین چیزی عملاً امکان پذیر نیست؛ اما به شما یادآوری می‌کنیم که PS4 از ویژگی‌های معماری Vega استفاده می‌کرد؛ معماری Vega پس از آن 12 ماه بعد به صورت کارت گرافیک در بازارهای جهانی موجود شد.

در نتیجه استفاده از یک معماری جلوتر از بازار سخت افزار در کنسول‌های بازی مسئله دور از انتظاری نیست. این منبع دو سناریو را پیش رو قرار می‌دهد؛ نخستین سناریو آن است که سونی به صورت کامل از ریزمعماری RDNA 3 در لیتوگرافی 7 نانومتری اولیه استفاده خواهد کرد. دومین سناریو نیز احتمال استفاده از ویژگی‌های برجسته معماری RDNA 3 در قالب RDNA 2 است.

در این حالت می‌توان گفت با وجود عملکرد 10.28 ترافلاپی کنسول PS5 در برابر قدرت 12 ترافلاپ در ثانیه‌ای Xbox Series X، تفاوت چندانی در پردازش گرافیکی آنها وجود نخواهد داشت. تا پیش از این نیز سونی تأیید کرده بود که قدرت پردازشی کنسول PS5 تفاوت چندانی با رقیب ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس