دستور توقف به ‌ حاج منصور‌‌


دستور توقف به ‌ حاج منصور‌‌

هرچند مطابق مصوبه ملی ستاد کرونا، برگزاری مراسم مذهبی تا همین حالا هم ممنوع است، اما منصور ارضی، مداح جنجالی اصولگرا،‌ مراسم مناجات‌خوانی هرساله خود را در مسجد ارگ تهران روزانه برگزار می‌کرد که حالا و در تازه‌ترین خبر دستور توقف این مراسم صادر شده ‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، به گفته انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران، مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حکم مصوبات شورای امنیت ملی را دارد و همه ملزم به رعایت آن هستند. از دو شب گذشته نیز برگزاری مراسم در مسجد ارگ متوقف شده است و بزرگوارانی که در مسجد ارگ مراسم را برگزار می‌کردند این مراسم را متوقف کرده‌اند. علاوه ‌بر این خبر رسیده که قرار است این مداح پرطرفدار به طور مجازی و از کنار حرم رضوی به مناجات‌خوانی بپردازد. با وجود تمامی گلایه‌ها تا امروز، همه به غیر از منصور ارضی از دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تمکین کرده‌اند. حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه، حرم شاهچراغ در شیراز، حرم حضرت ‌شاه عبدالعظیم در شهرری، مسجد جمکران و... همه از جمله مراکز و اماکن مذهبی کشور هستند که به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به حالت تعطیل درآمدند؛ مسئله‌ای که باعث شد از روز اول بحران کرونا در ایران حرف و حدیث‌های زیادی به پا شود. با زمزمه‌های تعطیلی اماکن مذهبی در قم عده‌ای با انتشار تصاویری خبرساز از آنچه «لیس‌زدن ضریح مطهر حضرت معصومه» نامیده شد، اقدام به اعتراض کردند. همین‌طور بعد از تعطیلی حرم امام رضا و حضرت معصومه، تجمعات اعتراضی در اطراف این دو حرم برگزار شد و حتی عده‌ای اقدام به شکستن درِ حرم حضرت معصومه کردند. این حرف و حدیث‌ها هنوز هم ادامه دارد. عده‌ای می‌خواهند از حسن روحانی شکایت کنند، عده‌ای دیگر با فشار واردکردن بر ستاد ملی مبارزه با کرونا تلاش در بازگشایی هرچه زودتر اماکن دارند. اما در این میان منصور ارضی، کسی که مجلسش جزء پرطرفدارترین مجالس مذهبی و البته پرحاشیه و پرحرف و حدیث‌ترین مراسم است، مراسم مذهبی خود را در مسجد ارگ برگزار کرده بود. این اتفاق در حالی است که حتی مراسم قرائت قرآن رهبری که هر سال در حسینیه امام خمینی با حضور قاریان ایرانی و خارجی برگزار می‌شد امسال به صورت مجازی در حال برگزاری است. برپایی مراسم مسجد ارگ، حتی صدای اصولگرایان و پامنبری‌های ارضی را هم درآورد. به عنوان مثال سعید قبادی یکی از کاربران نزدیک به جریان اصولگرا، در توییت‌هایی درباره این مراسم عنوان کرده بود:‌ دیشب در مسجد ارک مراسم مناجات‌خوانی حاج‌منصور برگزار شد، ‌در‌حالی‌که هنوز تمامی حرم‌ها و مساجد بسته است و هیچ هیئتی اجازه برگزاری مراسم ندارد. گویا ایشان در این فقره خاص درجه اجتهاد دارند که اهمیتی برای سخنان و توصیه‌های رهبری و مراجع قائل نیستند. صحبت سر این نیست که چرا مراسم می‌گیرند و نباید بگیرند، اتفاقا نظر من این است با رعایت پروتکل‌ها و نکات بهداشتی هم مساجد و حرم‌ها باید باز و هم مراسم‌ها برگزار شود، نکته اینجاست این خودسری‌ها چه معنایی و چه نسبتی با ادعاهایشان دارد؟ آیا اگر کس دیگری بود هم اجازه برگزاری داشت؟ به نظر می‌رسد از ابتدای اردیبهشت‌ماه زمزمه‌ها برای برپایی مراسم منصور ارضی آغاز شده بود.

جواد حیدری شاعر و مداح اهل بیت(ع) و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری قدیم‌الاحسان پیش از این در گفت‌وگویی به این موضوع پرداخته و دراین‌باره گفته بود: این روزها روند شیوع کرونا به ثبات نسبی رسیده است که در پی آن بسیاری از مراکز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، بنابراین با رعایت نکاتی می‌توان جلسات مذهبی به‌ویژه نماز جماعت مساجد را در ماه رمضان برگزار کرد. او در برابر پیشنهاد برگزاری جلسات مجازی بیان کرده بود: شاید بتوان جلسات را در فضای مجازی برگزار کرد اما حضور در این جلسات و مناجات‌خوانی فضای معنوی را برای افراد ایجاد می‌کند که در فضای مجازی ایجاد نمی‌شود. از سوی دیگر جلسه را می‌توان مجازی برگزار کرد، نماز جماعت را چه باید کرد، حدود یک ماه است که مردم از این فیض محروم بوده‌اند، می‌توان با رعایت نکات بهداشتی این امکان را برای مردم فراهم کرد. حیدری با اشاره به تمهیدات اندیشیده‌شده برای جلسات مناجات‌خوانی شب‌های ماه رمضان حاج‌منصور ارضی در مسجد ارگ گفته بود: هم‌اکنون در این مسجد تونل بهداشتی و... نصب شده است و بنا داریم روی یک فرش شش متری تنها چهار نفر بنشینند و بیشتر جمعیت را در بیرون از مسجد مستقر کنیم، البته منتظر اعلام نظر نهایی مسئولان برای برگزاری جلسات هستیم. در تصاویر منتشرشده از محل برگزاری مناجات منصور ارضی، به نظر می‌رسد آنها با گذاشتن دستمال کاغذی، فواصل نشستن مردم را مشخص کرده‌اند. اما بسیاری در فضای مجازی، به دلیل شلوغی منبرهای ارضی استفاده از این تمهیدات را غیرممکن دانسته‌اند. فارغ از همه این اتفاقات، عده‌ای دلیل عجیبی برای تعطیلی این جلسات عنوان کرده‌اند. ادعایی که می‌تواند در صورت صحت، جان عده بسیاری را به خطر بیندازد. بنابر اعلام چند منابع خبری، چندی پیش خواهر و شوهرخواهر ارضی به دلیل کرونا جان باخته‌اند.

بنابر این گزارش‌ها اگرچه درون مسجد، ظاهرا فاصله‌گذاری مراعات و ماسک توزیع شده اما در شلوغی دوروبر مسجد، کسی ماسک و دستکش نداشته و فاصله‌ها رعایت نشده است. در تازه‌ترین خبر دیروز خبرگزاری فارس هم به این موضوع پرداخت و با تأیید کلیت ماجرا، از برگزاری مراسم مناجات‌خوانی ارضی به صورت مجازی خبر داد. در این خبر آمده است که «با اعلام تعطیلی مجلس شب‌های ماه مبارک رمضان در مسجد ارگ تهران، حاج‌منصور ارضی برنامه مناجات‌خوانی خود را به صورت مجازی و از کنار حرم نورانی حضرت رضا(ع) در مشهد مقدس برای مخاطبان خود دایر می‌کند». علاوه ‌بر این به نظر می‌آید مؤسسه قدیم‌الاحسان که مسئولیت مدیریت مسجد ارگ را برعهده دارد از عصر پنجشنبه هفته پیش و ساعاتی پیش از شروع مراسم شب هفتم ماه رمضان، اقدام به تعطیلی این مراسم کرده است.

بنابر اعلام مؤسسه قدیم‌الاحسان «این مؤسسه با ملاحظات بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مراسم برگزار می‌کرد اما به دلیل کثرت جمعیت مورد انتقاد واقع شده و نهایتا از شب هفتم تعطیل شد» و حالا قرار است این مداح معروف به طور مجازی به مناجات‌خوانی بپردازد. منصور ارضی در حالی پیش از این زیر بار برگزاری جلسات به صورت مجازی نرفته که در دو ماه گذشته بیشتر از شش ‌هزار نفر در ایران بر اثر کرونا جان باخته‌اند و هیچ کدام از خانواده این افراد حتی نتوانسته‌اند در مراسم کفن و دفن آنها حضور داشته باشند یا بتوانند از هم‌دردی اقوامشان برای تسکین درد استفاده کنند. در تصاویر مراسم عزاداری برای درگذشتگان کرونا، بارها دیده شده خانواده‌ها به صورت مجازی و حتی هر کدام در قرنطینه و به تنهایی با این درد سر می‌کنند. مسئله‌ای که می‌تواند تا پایان عمر برای آنها گره‌های روحی عمیقی به جا بگذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها