آفت ملخ مراتع ییلاقی سمنان در مرحله طغیانی نیست


آفت ملخ مراتع ییلاقی سمنان در مرحله طغیانی نیست

سمنان- ایرنا- رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مراتع ییلاقی استان کانون آلودگی آفت ملخ است که در مرحله طغیان و خسارت‌زایی نیست.

حمیدرضا عبدوس روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: آفت ملخ در مرتع‌های ییلاقی در شهرستان های مهدیشهر، دامغان، شاهرود و میامی مشاهده شده که از نوع مهاجم و خسارت‌زا نیست.
وی ادامه داد: در عرصه های منابع طبیعی استان سمنان مشاهده ۲ نوع ملخ گزارش شده که یکی از این گونه ها ملخ بومی است که در مراتع ییلاقی مشاهده می شود و گونه دیگر ملخ کوهان‌دار تاغ است که به تاغزارها حمله می کند.

وی ابراز داشت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب رفتار ملخ ها طغیانی نیست و کارشناسان منابع طبیعی رفتار این حشرات را تحت نظر دارند و هنوز اقدام خاصی برای مقابله انجام نشده است.
عبدوس تصریح کرد: زمانی که جمعیت این آفت بحرانی شود، مبارزه با آفت به صورت تلفیق روش شیمیایی و روش فیزیکی انجام می شود، اما اکنون شرایط بحرانی نیست و هیچ گونه سمپاشی برای مقابله با آفت ضرورت ندارد.

وی اضافه کرد: در روش مبارزه تلفیقی با آفت ملخ از روش شیمیایی و مبارزه فیزیکی مانند شعله افکن استفاده می‌شود.
وی یادآور شد: به دلیل شرایط زیست محیطی و قرارگرفتن در زمان چرای دام ها، سمپاشی مراتع محدودیت دارد و در صورت سمپاشی، با نصب پرچم و روش های دیگر به دامداران اطلاع رسانی می شود، ولی اکنون جمعیت آفت کم است و نیاز به سمپاشی نیست.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: ملخ کوهان دار تاغ تنها به درختان تاغ آسیب می زند و در منطقه های بیابانی که رویشگاه تاغ است تخم‌گذاری و نمو دارد.

عبدوس بیان کرد: پایش تاغ‌زارها به صورت حضوری و از طریق مشاهده انجام می‌شود و از ظرفیت افراد بومی نیز استفاده می‌شود و اگر موردی مشاهده شود افراد بومی به منابع طبیعی اطلاع می‌دهند.

ملخ‌ها برای رسیدن به مرحله بالغ شدن پنج مرحله دارند و ملخ‌های بومی در مرتع‌های ییلاقی استان سمنان اکنون در مرحله یک و ۲ قرار دارند که خسارت‌زا و مهاجم نیست.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی