جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی سال 99 ؛ حال تولید ملی چطور است؟


مطلب جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی سال 99 ؛ حال تولید ملی چطور است؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ بهترین گوشی های ایرانی بازار کدامند؟ آیا گوشی های ایرانی در حد رقبای خارجی خود هستند؟ با بررسی چند مدل از جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی همراه...

بهترین گوشی های ایرانی بازار کدامند؟ آیا گوشی های ایرانی در حد رقبای خارجی خود هستند؟ با بررسی چند مدل از جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی همراه باشید.

شرکت جی ال ایکس اولین شرکت ایرانی تولید کننده گوشی هوشمند محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را به طور رسمی از سال 1386 آغاز کرد. در ابتدا جی ال ایکس تنها به تولید گوشی‌های کلاسیک پرداخت اما در سال 1390 این شرکت ایرانی وارد مرحله جدیدی از فعالیت‌های خویش شد و شروع به تولید گوشی‌های هوشمند اندرویدی و مدرن‌تر کرد.

در این مدت نسبتا کوتاهی که از عمر شرکت جی ال ایکس می‌گذرد، شاهد عرضه محصولات نسبتا متنوعی از سوی آن بودیم. محصولات شرکت جی ال ایکس عموما طرفداران منحصر به فرد خود را دارند. فارغ از انتقادهای زیادی که از محصولات شرکت جی ال ایکس می‌شود، برخی از ایرانی‌ها به شدت علاقمند خرید این محصولات این کمپانی ایرانی هستند. از نظر کیفیت هم بدون تردید نمی‌توانیم منکر رشد قابل قبول محصولات شرکت جی ال ایکس طی چند سال اخیر شویم.

تمایل برخی از کاربران نسبت به خرید گوشی‌های ایرانی شرکت جی ال ایکس سبب شد که ما دست به قلم شده و تصمیم بگیریم که در مقاله اختصاصی به معرفی چندین نمونه از گوشی‌های این برند ایرانی بپردازیم. فراموش نکنید که جی ال ایکس با تمام محدودیت‌هایی که دارد، توانسته مرحله‌ای نو را در صنعت موبایل کشور ایجاد کند و در این زمینه یک شرکت پیشتاز است.

جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی بازار

با بهترین گوشی های داخلی آشنا شوید

تنظیم فهرستی از جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی، کار چندان سختی نیست. همگی میدانیم که عمده ترین برندی که به فعالیت در این حوزه می‌پردازد و از حمایت دولتی برخوردار است، برند جی ال ایکس است. در عین حال، شرایط و امکانات سبب شده است که تولید گوشی هوشمند در ایران با تاخیر آغاز شود.

در حقیقت چند سالی بیش نیست که گوشی ایرانی ساخته شده و وارد بازار میشود. به همین دلیل تعداد و تنوع مدلهای گوشی هوشمند در ایران زیاد نیست. اما همین مدلها نیز میتوانند ت حدی پاسخگوی نیازهای بازار باشند.

ما در این گفتار به معرفی چندین مدل از بهترین گوشی های هوشمند ایرانی میپردازیم.

شاهین 1 ؛ جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی

قیمت بالای یک میلیون تومان

شاهین یک را پیشتر در مطلبی جداگانه به طور کامل حلاجی کردیم، بررسی مشخصات فنی جی ال ایکس شاهین را بخوانید.

صفحه نمایش

بهترین گوشی های ایرانی

این گوشی مانند اکثر گوشی‌های جدید بازار، دارای نمایشگری با نسبت طول به عرض 18 به 9 است و با داشتن یک پنل IPS LCD ساخت شرکت مطرح شارپ و رزولوشن Full HD+ در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. صفحه نمایش 6 اینچی این گوشی در طرفین خود حالت خمیده دارد و این امر باعث شده است ظاهری شکیل داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین و بهترین گوشی های 2020 شیائومی بهترین گوشی های 2020 آنر بهترین گوشی های 2020 هواوی بهترین گوشی های ارزان قیمت چینی

داشتن تراکم پیکسلی 402 پیکسل بر هر اینچ باعث شده است خیال کاربر از بابت نمایش دقیق جزئیات راحت باشد. شرکت سازنده مدعی است که این نمایشگر از لحاظ روشنایی و دقت رنگ هم کاملا قابل قبول است و ما هم امیدواریم این ادعاها به خوبی عملی شوند. روی نمایشگر این گوشی از یک لایه محافظ گوریلا گلس هم استفاده شده است، اما ذکر نشده است که کدام نسل از این محافظ‌ها روی این گوشی مورد استفاده قرار گرفته شده است.

دوربین

شاهین اولین گوشی ایرانی مجهز به دوربین دوگانه است. دوربین اصلی این گوشی از یک سنسور 16 مگاپیکسلی ساخت شرکت سونی با f/1.8 بهره می‌برد و در ارتباط با سنسور دوم آن اطلاعی نداریم و تنها می‌دانیم که هر دو دوربین از نوع واید هستند و به کاربر اجازه ثبت تصاویر با افکت بوکه را می‌دهند تا عکس‌هایی حرفه‌ای ثبت کند.

مجهز بودن این گوشی به فناوری PDAF نشان می‌دهد این گوشی در تشخیص سوژه هم بسیار قدرتمند است و سرعت ثبت تصاویر هم در آن بالا است. در بخش دوربین سلفی هم این گوشی مجهز به یک سنسور 16 مگاپیکسلی همراه با فلش است تا کاربر بتواند در هر شرایطی سلفی‌هایی قابل قبول ثبت کند.

جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی سال 99 ؛ حال تولید ملی چطور است؟بهترین گوشی های داخلی سال 99

نکته جالب در ارتباط با این گوشی، پشتیبانی آن از ضبط ویدیو با کیفیت 4K است که نشان‌دهنده قدرت بالای این گوشی در بخش پردازش است. امیدوار بودیم که این گوشی در کنار این امکانات مناسب از یک لرزشگیر هم استفاده کرده باشد؛ اما برای کاهش قیمت تمام شده، در شاهین خبری از لرزشگیر نیست.

سخت افزار

بهترین گوشی های ایرانی

تراشه 8 هسته‌ای Helio P25 ساخت مدیاتک شاید بهترین تراشه موجود در بازار نباشد، اما با داشتن توان پردازشی تا 2.39 گیگاهرتز به شما این اطمینان را می‌دهد که شاهین برای اجرای بازی‌های نیمه سنگین و برخی از بازی‌های سنگین هم شما را ناامید نخواهد کرد.

با بهره گیری از چنین تراشه‌ای، داشتن 4 گیگابایت حافظه اجرایی (رم) در کنار 64 گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا 128 گیگابایت این گوشی را در زمره گوشی‌هایی با توان پردازشی مناسب قرار می‌گیرد و می‌توان با اطمینان گفت که در این رده قیمتی یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود.

بهره گیری از قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت با Cat 6 هم یکی از بزرگ‌ترین مزایای این گوشی ایرانی است. از طرف دیگر، نداشتن NFC و جک هدفون را هم می‌توان جزو نقاط ضعف این گوشی در نظر گرفت.

باتری

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی گوشی ایرانی شاهین با وجود ظرفیت بالایی که دارد، اما نمی‌تواند شما را برای مدتی بیش از یک روز استفاده معمول همراهی کند. البته این مسئله نباید شما را دلسرد کند. تقریبا همه جا هر گوشی هوشمندی که برای یک روز استفاده عادی کفاف کند را در دسته گوشی‌هایی با باتری «خوب» دسته بندی می‌کنند.

با توجه به ظرفیت بالای باتری این گوشی، انتظار داشتیم روی آن از قابلیت شارژ سریع هم استفاده شود، اما متأسفانه خبری از آن نیست. با این وجود، شرکت سازنده مدعی است پر شدن باتری این گوشی در دو و نیم تا سه ساعت انجام می‌شود که قابل قبول است.

جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی ؛ گوشی شهاب

آخرین قیمت بالای 800 هزارتومان

طراحی و ساخت بهترین گوشی های ایرانی

گوشی GLX شهاب از طراحی معمول و قدیمی‌تری نسبت به اکثر گوشی‌های ساخت سال 2018 برخوردار است؛ به این معنی که در آن خبری از به حد اقل رساندن حاشیه‌ها و طراحی کشیده نیست. این گوشی فلزی خوش‌ساخت دارای وزن 187 گرمی است که برای یک گوشی با نمایشگر 5.2 اینچی بسیار سنگین ارزیابی می‌شود.

اما برخی از مردم گوشی‌های سنگین را به گوشی‌های سبک ترجیح می‌دهند و در توجیه سلیقه خود می‌گویند «گوشی سنگین احساس استحکام بیشتری در دست ایجاد می‌کند». جی ال ایکس سپهر هم انگار دقیقا برای همین افراد طراحی و ساخته شده است. با وجود حاشیه نسبتا زیادی که در بالا و پایین نمایشگر این گوشی وجود دارد، طراحی آن زشت نیست. دسترسی به دکمه‌های کنترل صدا و حسگر اثر انگشت هم کار ساده‌ای است و از این لحاظ می‌توان به طراحی آن نمره قابل قبولی داد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های هوشمند 2020 بهترین گوشی های هوشمند میان رده 2020 بهترین گوشی های 2020 سامسونگ بهترین گوشی های 2020 اپل

صفحه نمایش

صفحه نمایش 5.2 اینچیجی ال ایکس شهاب با قطع سنتی طول به عرض 16 به 9 طراحی شده است. رزولوشن این نمایشگر HD است و مطابق انتظار بر پایه یک پنل IPS LCD ساخته شده است. این نمایشگر از لحاظ رنگ‌بندی عملکرد قابل قبولی دارد و نمایش جزئیات هم در آن به صورت رضایتبخشی صورت می‌گیرد.

جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی سال 99 ؛ حال تولید ملی چطور است؟بهترین گوشی های داخلی سال 99

طبق معمول، شرکت سازنده اعلام کرده است که این گوشی دارای یک لایه محافظ بر روی نمایشگر است؛ اما اعلام نکرده است که این لایه محافظ ساخت کدام شرکت بوده و از چه نوعی است.

دوربین

جی ال ایکس شهاب به عنوان یک گوشی میان‌رده دو دوربینه از یک ستاپ مشابه میان‌رده‌های هوآوی بهره می‌برد؛ به این معنا که یک دوربین به عنوان دوربین اصلی و یکی به عنوان ایجاد کننده افکت بوکه فعالیت می‌کنند. دوربین اصلی این گوشی دارای دقت 13 مگاپیکسلی بوده و دوربین دوم آن هم 2 مگاپیکسلی است.

دوربین سلفی این گوشی دارای کیفیت 5 مگاپیکسلی است و نهایت کیفیت ضبط ویدیو با شهاب به 720p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه می‌رسد که رقم چندان دلچسبی نیست و خبر از ضعف این گوشی در ثبت ویدیو با کیفیت بالا می‌دهد. کیفیت تصاویر ثبت شده با این گوشی در رده قیمتی آن قابل قبول است؛ اما نمی‌توانیم از بخش ضبط ویدیوی این گوشی به هیچ وجه راضی باشیم.

سخت افزار یکی از بهترین گوشی های ایرانی

پردازنده چهار هسته‌ای به کار رفته روی گوشی شهاب، یک پردازنده پایین‌رده با نهایت قدرت پردازش 1.3 گیگاهرتزی است که از نوع MT6737 بوده و محصول شرکت تایوانی مدیاتک است. این تراشه برای انجام امور روزمره و وب‌گردی طراحی شده است، اما می‌توان برای اجرای بازی‌های سبک هم روی آن حساب کرد.

اجرای بازی‌های نیمه سنگین و سنگین روی این گوشی با افت فریم، هنگ و لگ همراه است و توصیه نمی‌شود. با این حال، برای اجرای عناوین محبوبی مثل کلش آو کلنز، احتمالا غیر از داغ کردن گوشی، با مشکل دیگری روبرو نخواهید شد. جی ال ایکس شهاب دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی است و در کنار آن می‌توانید از کارت حافظه جانبی تا ظرفیت 32 گیگابایت هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه گلکسی اس 20 سامسونگ و آیفون 11 اپل معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ بهترین گوشی های گیمینگ در سال 2020 قیمت و مشخصات فنی آیفون اس ای 2020 اپل

مقدار رم در این گوشی تنها 2 گیگابایت است و با توجه به مجهز بودن این گوشی به اندروید 7.0 بخش اعظم این مقدار صرف اجرای سیستم عامل می‌شود و عملا نمی‌توانید تعداد زیادی اپ را به صورت همزمان اجرا کنید.

باتری

گوشی جی ال ایکس شهاب در بخش باتری هم عملکرد فوق العاده ضعیفی از خود نشان می‌دهد. تجهیز یک گوشی با نمایشگر 5.2 اینچی و تراشه پرمصرف مدیاتک به یک باتری ضعیف لیتیوم یونی با ظرفیت تنها 2560 میلی آمپر ساعتی بدون شک یک تصمیم اشتباه از سوی شرکت سازنده است که احتمالا خیلی از علاقه‌مندان به خرید این گوشی را از تصمیمشان منصرف خواهد کرد.

با توجه به سابقه جی ال ایکس در تولید گوشی‌هایی با باتری خیلی بزرگ و وزن بالای این گوشی، انتظار ما این بود که در شهاب هم شاهد استفاده از یک باتری بزرگ باشیم؛ اما فرض ما تا حقیقت، زمین تا آسمان تفاوت داشت. این گوشی همچنین از قابلیت شارژ سریع بی‌بهره است و این ایرادی است که در تمام گوشی‌های ساخت شرکت GLX به چشم می‌خورد.

سپهر ؛ جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی

قیمت حدود یک میلیون تومان

طراحی و ساخت یکی از بهترین گوشی های ایرانی

چیزی که در طراحی این گوشی بیش از هر چیزی خود را نشان می‌دهد، برش کشیده بدنه آن است و این مسئله به این معنا است که GLX سعی کرده است متناسب با نیاز بازار پیش برود. حسگر اثر انگشت و دکمه‌های تنظیم صدا در این گوشی از جایگاه مناسبی برخوردار هستند و کاربر به راحتی به آن‌ها دسترسی دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 بررسی مشخصات فنی سونی PS4 Pro بهترین هارد اکسترنال 2020 ؛ دنیا را ذخیره کن! بهترین هدفون بی سیم سال 2020 بهترین پرینترهای 2020 بهترین دوربین های فیلم برداری 2020

بدنه پلاستیکی این گوشی از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار است؛ اما با این وجود، بعضا زیر فشار شدید صداهای ناخوشایندی ایجاد می‌کند و این مسئله ممکن است برای برخی افراد زننده باشد. گوشی سپهر به خوبی در دست کاربر قرار می‌گیرد و کاربری آن با یک دست بسیار آسان است. این گوشی 185 گرمی پذیرای دو سیمکارت است که یکی از آن‌ه باید دارای قطع نانو و دیگری باید دارای قطع میکرو باشد.

صفحه نمایش

باوجود اندازه 5.7 اینچی این گوشی، رزولوشن به کار رفته روی آن HD+ است که باعث افت تراکم پیکسلی آن می‌شود. تراکم پیکسلی پایین، باعث شده است برخی از جزئیات و متن‌های ریز به خوبی به نمایش درنیایند و این مسئله را می‌توان یک نقطه ضعف بزرگ برای این گوشی برشمرد.

جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی سال 99 ؛ حال تولید ملی چطور است؟بهترین گوشی های داخلی سال 99

با این وجود، برای کاربری روزمره و برای افرادی که به کلیات بیشتر از جزئیات اهمیت می‌دهند، این نمایشگر IPS LCD کاملا رضایتبخش است. رنگ‌بندی و روشنایی این نمایشگر فوق العاده نیست، اما در این رده قیمتی می‌تواند مناسب ارزیابی شود.

دوربین

سپهر دارای دو دوربین اصلی است و سنسور اصلی آن 13 مگاپیکسلی است. جی ال ایکس عادت ندارد اعلام کند که دوربین دوم گوشی‌های دو دوربینه‌اش چند مگاپیکسلی هستند.

اما حدس ما این است که روی این گوشی از یک ستاپ 13 + 2 مگاپیکسلی استفاده شده است که چیزی شبیه به اکثر گوشی‌های میان‌رده هوآوی است؛ پس می‌توان حدس زد این گوشی به خوبی از پس اجرای افکت بوکه برمی‌آید. نهایت کیفیت ضبط ویدیو با سپهر HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه است که مطمئنا نمی‌تواند برای کاربران این گوشی فوق‌ العاده باشد و تنها برای نیازهای ساده کفایت می‌کند.

سلفی این گوشی هم دارای کیفیت 8 مگاپیکسلی است و خوشبختانه در کنار آن یک فلش هم تعبیه شده است تا کاربران بتوانند در شرایط نوری نامناسب هم سلفی ثبت کنند.

سخت افزار

تراشه به کار رفته روی این گوشی MT6737 ساخت شرکت تایوانی مدیاتک است. این تراشه پایین‌رده می‌تواند به خوبی از پس اجرای اپ‌ها و بازی‌های سبک بربیاید و برای انجام امور روزمره، وب‌گردی و کارهایی از این قبیل کاملا توانا است؛ اما وقتی کار به اجرای بازی‌های سنگین یا باز کردن همزمان چندین اپ می‌رسد، نمی‌توانید خیلی روی این گوشی حساب کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ‌تاپ‌های سال 2020
جدیدترین و بهترین لپ تاپ های 2020 اچ پی (HP) بهترین مک بوک های 2020 کوپرتینو بهترین لپ تاپ های زیر 6 میلیون تومان بهترین لپ تاپ های اقتصادی 2020 بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2020

جنرال لوکس سپهر دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی است و توانایی پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا 32 گیگابایت را هم دارد.

باتری

با وجود داشتن یک نمایشگر بزرگ 5.7 اینچی و تراشه نه چندان کم مصرف، جی ال ایکس سپهر به یک باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت مجهز شده است که مسلما نمی‌تواند برای یک روز استفاده سنگین کفایت کند. با این وجود، اگر خیلی اهل کار با گوشی نباشید، می‌توانید از این گوشی انتظار داشته باشید برای یک روز کامل شما را همراهی کند.

جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی سال 99 ؛ حال تولید ملی چطور است؟بهترین گوشی های ایرانی سال 99

نرم افزار

گوشی جی ال ایکس سپهر دارای اندروید 7.0 نوقا است و شرکت سازنده مدعی است که به روزرسانی‌های بعدی را هم دریافت خواهد کرد. زمان نسبتا زیادی از معرفی اندروید 8.0 گذشته است و گوگل در حال فراهم آوردن مقدمات معرفی اندروید 9.0 است. امیدواریم به زودی شاهد ارائه اندروید اوریو برای این گوشی باشیم.

شاهین 2 ؛ یکی از جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی

جدیدترین گوشی ایرانی

بهترین گوشی ایرانی در طراحی و ساخت

اولین چیزی که با دیدن گوشی ایرانی شاهین 2 شما را جذب خود خواهد کرد، طراحی زیبا و به روز آن است. در پایین نمایشگر یک حاشیه باریک قرار گرفته است و بالای نمایشگر هم ناچ قطره‌ای به شکل V قرار گرفته است که جایگاه دوربین سلفی است.

به این ترتیب نمایشگر 6.3 اینچی این گوشی با رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل، از نسبت 90.7 درصدی نمایشگر به بدنه جلویی بهره می‌برد. پنل پشتی هم با رنگ سفید صدفی، زیبایی خیره کننده‌ای دارد. در گوشه سمت چپ و بالای پنل پشتی دوربین سه گانه اصلی قرار گرفته است و کمی پایین‌تر هم حسگر اثر انگشت قرار گرفته است.

دوربین جدیدترین گوشی ایرانی

گوشی هوشمند شاهین 2 از دوربین سه گانه اصلی بهره می‌برد که مشخصات لنزهای آن به صورت زیر است:

لنز اصلی 48 مگاپیکسلی، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.79 لنز 2 مگاپیکسلی، عمق سنج لنز 8 مگاپیکسلی، تله فوتو، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4
جدیدترین و بهترین گوشی های ایرانی سال 99 ؛ حال تولید ملی چطور است؟بهترین گوشی های ایرانی سال 99

جی ال ایکس مدعی است که دوربین این گوشی با کیفیت فوق‌العاده خوبی دارد. از جمله قابلیت‌های دوربین این گوشی می‌توانیم به توانایی ثبت تصاویر باکیفیت در نور کم و زوم 30 برابری، پشتیبانی از قابلیت HDR و AI (تشخیص 10 صحنه مختلف از جمله غذا، پرتره، ساحل، شب، منظره و…) اشاره کنیم. به گفته جی ال ایکس، این روزها دوربین 48 مگاپیکسلی، گوشی‌های هوشمند را به یک دوربین حرفه‌ای تبدیل کرده است و شاهین 2 هم به عنوان یک دوربین عکاسی کاملاً بروز و کامل نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

سخت افزار بهترین گوشی ایرانی

از نظر سخت افزاری هم این گوشی قدرتمند است. شاهین 2 از 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد و به پردازنده هشت هسته‌ای مدل P60 MT6771V/C مجهز شده است. از این رو جی ال ایکس معتقد است که این گوشی در محیط بازی و نرم افزاری، بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین گوشی شیائومی 2020 بازار بهترین گوشی های سامسونگ در سال 2019 راهنمای خرید بهترین گوشی هواوی 2020 در بازار بهترین قیمت گوشی های دست دوم سامسونگ در بازار موبایل ایران بهترین آنتی ویروس های اندروید 2020

گردآوری : techrato

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی