استان اردبیل پیشانی تولید محصولات کشاورزی کشور


استان اردبیل پیشانی تولید محصولات کشاورزی کشور

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اردبیل اردبیل گفت: بیش از 85 درصد ذرت بذری کشور توسط کشاورزان شمال استان تولید می شود.

خلیل نیکشاد در گفتگو با ایسنا با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید، اظهار کرد استان اردبیل و به ویژه منطقه مغان پیشانی تولید محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این تولید به لحاظ قابلیت‌های خاک مناسب، آب و نیروی انسانی متبحر و مراکز علمی و تشکل‌های کشاورزی میسر شده است و فرمایشات مقام عالی استان نیز حتی در تعطیلات و روزهای کرونایی برپایه هدفگذاری برای جهش تولید بوده که خوشبختانه با همفکری مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها کشاورزان و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی هدف‌ها و برنامه‌ها محقق شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت سیستم نوین آبیاری مزارع، خاطر نشان کرد: در سال‌های قبل ساماندهی نوین آبیاری در سه هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده بود که به لحاظ رتبه‌بندی در ۲۰ سال گذشته در رتبه ۲۱ کشور قرار داشتیم که خوشبختانه در سال ۹۸ توانستیم رتبه زیر ۱۰ کشور را کسب کنیم.

وی افزود: امسال نیز هدف‌گذاری ما برای اعتلای آبیاری تحت فشار در استان ۱۲ هزار هکتار می‌باشد که نشان دهنده بیش از سه برابر رشد نسبت به سالهای قبل است.

نیکشاد با اشاره به اینکه بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در مغان تاسیس می‌شود، تصریح کرد: در سال قبل حدود ۵۰ هکتار آن اجرا شده که در هر هکتار اشتغالزایی ۸ الی ۱۰ نفره در پی داشته است. امسال نیز برنامه و هدف ما رسیدن به رشد ۸۰۰ درصدی و اجرای۳۵۰ هکتار گلخانه می‌باشد.

وی ادامه داد: برآوردهای ما حاکی از آن است که در سال ۹۹-۱۴٠٠ تولید این گلخانه‌ها به بیش از ۱۲۰ هزار تن برسد.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان با اشاره به طرح پایاب سد خداآفرین، افزود: این پایاب در شمال استان و در شهرستان‌های پارس آباد،بیله سوار و اصلاندوز مغان قرار گرفته که نواحی مهم یک و دو آن در شهرستان پارس آباد قرار دارد.و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از آن اراضی در سال زراعی جدید زیر کشت رفته است.

وی ادامه داد: هدفگذاری ما در سال زراعی جدید افزودن ۵ الی ۷ هزار هکتار اراضی پایاب سد خداآفرین به زیر کشت است که مسائل نظام بهره‌برداری آن انجام شده و از طریق همکاران آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی و اردبیل آب مورد نیاز آن تامین شده و در سال زراعی ۹۹-۱۴٠٠ زیر بار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های راکد و نیمه راکد که در بخش‌های مختلف دامپروری، دام و طیور قرار داشتند در سال قبل با تسهیلات ویژه ۶۵ مورد آن به چرخه تولید بازگشته و در سال جدید بیش از ۷۰ طرح راکد و نیمه راکد شناسایی و احضار شده که با ارائه تسهیلات ویژه به چرخه تولید باز خواهند گشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403