مرمت حمام 500 ساله در سرایان


مرمت حمام 500 ساله در سرایان

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان از ادامه مرمت حمام تاریخی سرایان خبر داد.

محمد عرب، امروز سه شنبه 16 اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمام قدیمی سرایان در مجموعه تاریخی این شهر در میانه بافت تاریخی آن واقع شده و با شماره 8735 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این مجموعه شامل مسجد،‌کاروانسرا،‌ آب انبار، حمام و بازار قدیمی می‌شود و خوشبختانه کتیبه سردر حمام هنگام نقشه برداری از داخل کشف شده و براساس متن کتیبه نزدیک به 500 سال قدمت دارد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان بیان کرد: این حمام در زمینی به طول 37 متر در 14 متر و دو بخش مردانه و زنانه ساخته شده و مصالح به کار رفته در این بنا شامل آجر و ملات گچ و اندود ساروج است.

عرب گفت: با تأیید طرح احیاء و مرمت حمام در کمیته فنی اداره کل، این حمام علاوه بر استفاده توسط مردم شهرستان به مکانی برای جذب گردشگران تبدیل خواهد شد و بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: تکمیل مرمت و بهره‌برداری از حمام تاریخی سرایان که تنها خرید تجهیزات و اجرای تاسیسات و حدود 15 درصد از عملیات اجرایی آن باقی مانده بود، از پروژه‌های مصوب سفر استاندار به شهرستان بود.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان ادامه داد: در سفر استاندار مصوب شد با اختصاص 2000 میلیون ریال تا پایان سال 98 به بهره‌برداری برسد و به این منظور مبلغ 1000 میلیون ریال در کمیته برنامه ریزی شهرستان مصوب و مبلغ 1000 میلیون ریال دیگر توسط خیر تامین شد.

عرب افزود: عدم تخصیص اعتبارات استانی و تحقق سهم خیر، روند تکمیل پروژه را با تاخیر مواجه کرد و در نهایت در سفر وزیر میراث فرهنگی، به همراه استاندار و پیگیری‌های مدیرکل و فرماندار، مبلغ 1200 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی وزارت برای تکمیل پروژه اختصاص یافت و پس از استعلام و طی مراحل اداری، خرید تجهیزات در آخرین روزهای سال 98 انجام و به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا نصب و راه‌اندازی تاکنون به تعویق افتاد.

وی بیان کرد: با اعتبار تامین شده، خرید تجهیزات موتورخانه و تاسیسات مورد نیاز به مبلغ 1800 میلیون ریال انجام و عملیات نصب و راه‌اندازی آغاز شده و همچنین اجرای سیستم روشنایی و خرید و نصب در و تکمیل قسمت جکوزی و پرداخت دیون پروژه نیاز به تخصیص اعتبارات مصوب شهرستان و یا تامین از محل منابع ملی به مبلغ 1000 میلیون ریال دیگر دارد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان گفت: عملیات مرمت این اثر تاریخی ارزشمند که بسیار مورد توجه مردم شهر سرایان و شهرها و روستاهای اطراف است، از خردادماه 96 و در شرایطی که اعتبار مورد نیاز تامین نشده بود با مساعدت اداره کل متبوع و فرمانداری شهرستان، آغاز شد.

عرب ادامه داد: از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته، حذف الحاقات، جمع آوری موزاییک فرش فرسوده، خاکبرداری و آواربرداری، جمع آوری کامل و بازسازی مجدد گربه روها (سیستم گرمایش از کف سنتی) و پوشش گربه روها، استحکام بخشی پی‌ها و دیوار بنا، جمع‌آوری طاق‌ها و پوشش سقف در قسمت‌های آسیب دیده و اجرای مجدد، اجرای اندود ساروج کلیه فضاها، ساخت سرویس بهداشتی، اصلاح سیستم فاضلاب، بازسازی دوش متناسب با معماری سنتی، اجرای گرمایش از کف، لوله کشی تاسیسات آبی، اجرای سنگ فرش کف و دیواره‌ها تا ارتفاع یک متر، مرمت سر در ورودی و بازسازی کامل ورودی حمام کوچک، آجر فرش کف رختکن و ورودی‌ها، آماده کردن فضای موتورخانه، تکمیل فضای حمام ترکی و ... بوده که تاکنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نصب و راه‌اندازی تجهیزات موتورخانه در حال انجام است، تصریح کرد: نصب شیرآلات، نصب درهای ورودی به فضاهای مختلف، سیستم روشنایی و کاشی استخر جکوزی از عملیات مورد نیاز و پیش‌بینی شده است که همزمان با نصب تجهیزات انجام خواهد شد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان خاطرنشان کرد: با اعتبارات خرید تجهیزات موتورخانه تاکنون مبلغ 2850 میلیون ریال در این بنای تاریخی هزینه شده که مبلغ 1900 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی مشارکتی وزارت متبوع، 700 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و 250 میلیون ریال کمک‌های اداره اوقاف و امور خیریه و کمک‌های مردمی به مبلغ حدود 20 میلیون ریال بوده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا