درمان کرونا با پاتوژن لاما


لاما‌ها یا شتر‌های بی کوهان دو نوع آنتی بادی، یکی شبیه آنتی‌بادی‌های انسانی و دیگری حدود یک‌چهارم اندازه آنتی‌بادی انسانی تولید می‌کنند.

درمان کرونا با پاتوژن "لاما"
گروهی از محققان دانشگاه تگزاس در آستین و انستیتوی ملی بهداشت دانشگاه گنت بلژیک از درمان احتمالی کووید-۱۹ با ترکیب دو مولکول آنتی‌بادی تولیدشده لاما‌ها (شتر‌های بدون کوهان) خبر دادند. به دلیل ساختار کوچک این مولکول، این احتمال وجود دارد که بتوان آن را از طریق استنشاقی تجویز کرد.

به گزارش ساینس، نتایج آزمایش اولیه نشان داده که این ترکیب در متوقف کردن توانایی ویروس در ایجاد عفونت در سلول‌های کشت میکروب در آزمایشگاه موثر است. با وجود نتایج دلگرم‌کننده، این درمان هنوز هم باید تحت آزمایش‌های بالینی قرار گیرد.

جیسون مک للان، استادیار بیوشیمی مولکولی در آستین با اشاره به ویروس‌های عامل بیماری کووید-۱۹ گفت: "این آنتی‌بادی یکی از اولین آنتی‌بادی‌های شناخته‌شده برای خنثی کردن کروناویروس جدید است. "

پیش از شیوع بیماری کووید-۱۹ این تحقیق بامطالعه بر روی سارس و مرس در سال ۲۰۱۶ انجام‌شده است. در آن زمان نیز این گروه در جستجوی ساخت واکسن با استفاده از پاتوژن لاما‌ها بودند.

لاما‌ها یا شتر‌های بی کوهان دو نوع آنتی بادی، یکی شبیه آنتی‌بادی‌های انسانی و دیگری حدود یک‌چهارم اندازه آنتی‌بادی انسانی تولید می‌کنند. آنتی‌بادی‌های مورداستفاده در این مطالعه از یک لاما به نام وینتر جداشده که در زمان تحقیق حدود ۹ ماهه بوده است.

مولکول آنتی‌بادی کوچکتر که در برابر ویروس سارس عملکرد موثری نشان داد، قادر به اتصال به کروناویروس جدید، اما ضعیف بود. بااین‌حال، با ادغام دو مورد از این آنتی‌بادی‌ها، درمانی موثر در مقابله با کووید-۱۹ ایجاد شد.

این آنتی‌بادی در کشت سلولی، اثر مهمی در مسدود شدن توانایی ویروس در عفونت سلول‌ها داشت. درواقع، این ماده شیمیایی با پروتئین‌هایی که کروناویروس برای عبور از غشای سلولی استفاده می‌کند، پیوندیافته و اجازه نمی‌دهد ویروس دیگر از این پروتئین‌ها استفاده کند.

این گروه در حال آماده‌سازی استفاده از این ماده برای مطالعات بالینی است.

برای آموزش سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌های مختلف، واکسن‌ها تجویز می‌شوند و یک یا دو ماه پس از استفاده محافظت طبیعی ایجاد می‌کنند، در حال حاضر نیز تحقیق در مورد واکسن‌های مقابله با کووید-۱۹ ادامه دارد. اما این ماده یک روش درمانی است و می‌توان از آن برای درمان سریع (یا جلوگیری از) عفونت فوری استفاده کرد.

مک للان اظهار کرد:"باید واکسن‌ها یک یا دو ماه قبل از عفونت تزریق شوند تا محافظت ایجاد شود، اما در این نوع درمان، آنتی‌بادی به‌طور مستقیم به افراد داده می‌شود تا در برابر ویروس محافظت شوند و برای درمان بیماران کنونی و کاهش شدت بیماری مناسب است. "

محققان اظهار کردند: چنین درمانی برای گروه‌های در معرض خطر، مانند افراد سالخورده و کارمندان مراقبت‌های بهداشتی مفید است. توانایی اجرای این روش درمانی از طریق دستگاه استنشاقی باعث می‌شود که دارویی موثر برای درمان بیماری تنفسی باشد، زیرا به‌طور مستقیم به محل عفونت می‌رسد.

نتایج این تحقیق در نشریه Cell منتشرشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!