فعالیت 450 شرکت دانش‌محور در حوزه مبارزه با شیوع کرونا


فعالیت 450 شرکت دانش‌محور در حوزه مبارزه با شیوع کرونا

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی روسای پارک‌های علم و فناوری کشور درخصوص چگونگی همکاری آنها با محیط زیست بر ضرورت بهره‌مندی از توان پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در کمک به حل مسائل محیط زیست تاکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی روسای پارک‌های علم و فناوری کشور درخصوص چگونگی همکاری آنها با محیط زیست بر ضرورت بهره‌مندی از توان پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در کمک به حل مسائل محیط زیست تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، برومند در این نشست که امروز (چهارشنبه) با حضور نماینده سازمان محیط زیست در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: بحث محیط زیست برای ما بسیار مهم است و از کلیه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی خواسته‌ایم که با تمام توان خود در کمک به حل مسائل محیط زیست کوشا باشند و استان‌هایی که مشکلات حاد زیست محیطی دارند از طرح‌های کوتاه مدت کار را شروع کنند و جلو ببرند.

وی تصریح کرد: مطمئن هستیم استان‌ها نقش کلیدی در استانداردهای زیست محیطی دارند و از سازمان محیط زیست هم درخواست می‌کنیم هرگاه نیاز به جلسات فوری با پارک‌های علم و فناوری داشتند از ما بخواهند تا زمینه این جلسات را فراهم کنیم؛ ضمن اینکه اعتقاد داریم ارتباط روسای پارک‌های علم و فناوری با نماینده‌های سازمان محیط زیست در استان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

فعالیت بیش از ۴۵۰ شرکت دانش‌محور در حوزه مبارزه با شیوع ویروس کرونا

مهدی کشمیری مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری با اشاره به تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور گفت: در مجموع ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند که ۳۵ پارک وابسته به وزارت علوم، ۳ پارک وابسته به جهاد دانشگاهی، یک پارک وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک پارک وابسته به وزارت ICT ، یک پارک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، یک پارک وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی و یک پارک علم و فناوری خصوصی هستند.

وی افزود: از ۳۵ پارک وابسته به وزارت عتف ۲۸ پارک منطقه‌ای و ۷ پارک دانشگاهی شامل دانشگاه‌های تهران، شریف، تربیت مدرس، شهید بهشتی، سمنان، تحصیلات تکمیلی زنجان و تحصیلات تکمیلی کرمان هستند.

کشمیری در خصوص سیاست‌های وزارت علوم در توسعه پارک‌های علم و فناوری گفت: جوانگرایی در مدیریت، عدم توسعه پارک جدید، تشویق نهادهای اقتصادی در توسعه پارک‌ها، بررسی تقاضاهای جدید از جمله سیاست‌های این وزارتخانه است.

وی به دستاوردهای پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و افزود: فروش سالانه شرکت‌های مستقر ۱۳۲۳۴ میلیارد تومان، تعداد شرکت‌های فناوری مستقر ۹۲۱۳، تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر ۱۶۸۲ و میزان صادرات شرکت‌های مستقر ۹۹ میلیون دلار و اعتبارات عمومی تخصیص داده شده به پارک‌ها در سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم درخصوص عملکرد پارک‌های علم و فناوری در مقابله با چالش کرونا گفت: بیشتر از ۴۵۰ شرکت در حوزه کرونا فعالیت کردند که بیش از یک میلیون ماسک در روز تولید شد و بیش از یک میلیون و نیم لیتر مواد ضد عفونی کننده در روز تولید شد و بیشتر از ۱۵۰ شرکت هم در حوزه تجهیزات مانند تولید دستگاه ونتیلاتور، لباس‌های حفاظتی، دماسنج غیر تماسی و کیت های تشخیص فعالیت کردند.

وی در ادامه گفت: صیانت از شرکت‌های فناور، ارائه تسهیلات جهت کمک به واحد های آسیب دیده، انجام تعاملات لازم جهت تسریع در روند اخذ مجوز های لازم و پوشش رسانه ای از فعالیت ها از بسته های حمایتی پارک های علم و فناوری در بحران کرونا بوده است.

کشمیری به مشخصه‌های بارز پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و افزود: پارک‌های علم و فناوری عرصه‌ای برای گسترش شرکت‌های فناور و زیر ساختی برای ثروت آفرینی در حوزه علم و فناوری هستند و قادر به ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری اندک ملی و ایجاد اشتغال توسط بخش خصوصی جوان اند و می‌توانند شرکت‌هایی با سرعت رشد بالا و چابک با ارزش افزوده و توان رقابت بالا ایجاد کنند.

در ادامه این نشست دکتر تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی در خصوص وظیفه آحاد جامعه در حفاظت از محیط زیست گفت: در جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود از این رو فعالیت‌های اقتصادی که با آلودگی محیط زیست در ارتباط باشد ممنوع است.

وی گفت: چالش‌هایی مانند تخریب محیط زیست، گرم شدن زمین، تولید انبوه پساب و پسماند، کمبود منابع آبی پایدار، تغییرات آب و هوایی نیازمند توسعه پایدار و علم و نوآوری است که بتواند به بسیاری از این چالش ها پاسخ دهد.

تجریشی افزود: در کشور ما شرکت های دانش‌بنیان پیشرفت زیادی داشته و توانسته‌اند در حل بسیاری از مشکلات کشور موثر باشند و در واقع پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان ظرفیت‌های ارزشمندی به شمار می آیند.

معاون سازمان محیط زیست در خصوص زمینه های همکاری پارک های علم و فناوری و سازمان محیط زیست کشور گفت: ورود کسب و کارهای دانش بنیان به حوزه انرژی و محیط زیست، رونق بازار انرژی و محیط زیست با ورود این شرکت ها، ارتقا فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در زمینه محیط زیست و اختصاص فضاهای کاری و تاسیسات مناسب در زمینه محیط زیست از زمینه های همکاری این سازمان با پارک های علم و فناوری به شمار می رود.

تجریشی در خصوص حفظ محیط زیست با ارتباط میان صنعت و پارک‌های علم و فناوری افزود: دستورالعمل عوارض آلایندگی، آشنایی با صندوق ملی محیط زیست، معرفی طرح ملی مپسا ، معرفی سامانه جامع مدیریت محیط زیست و ارائه طرح همکاری در قالب Action Plan از نکات مشترک این فعالیت ها دانست.

وی در خصوص دستورالعمل اجرایی رفع آلایندگی گفت: سازمان محیط زیست هم ساله نسبت به شناسایی واحدهای آلاینده اقدام و آنها را به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی و بر اساس ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده این واحد ها مکلف به پرداخت ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیط زیست هستند و جهت کاهش اثر مخرب پسماند ها از محل فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب می شود نیز مبالغی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد.

تجریشی در تعریف صندوق ملی محیط زیست گفت: این موسسه عمومی غیر دولتی وابسته به سازمان محیط زیست است که دارای شخصیت حقوقی مستقل است و مطابق قوانین ناظر بر نهادهای عمومی غیر دولتی فعالیت می کند.

وی به زمینه های توسعه همکاری پارک های علم و فناوری در حیطه محیط زیست اشاره کرد و افزود: مدیریت پسماند، احیا و بازیابی اکوسیستم های آلوده، توسعه انرژی های نو، پایش و تکنولوژی های رفع آلودگی و توسعه صنایع بازیافت از زمینه های همکاری ها است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد طرح مپسا گفت: در راستای تحقق اهداف سازمان محیط زیست و با توجه به ضرورت افزایش توان پایش و کنترل منابع آلاینده و به منظور استفاده از توان علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری طرح مدیریت و پایش آلاینده های زیست محیطی یا مپسا برنامه ریزی شده است.

تجریشی در خصوص سامانه جامع مدیریت محیط زیست انسانی گفت: بر اساس ماده ۳۲ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، سازمان محیط زیست مسولیت ایجاد بانک اطلاعاتی پسماند را بر عهده دارد.

وی به چارچوب فعالیت های پارک های علم و فناوری در راستای تحقق ماموریت های سازمان محیط زیست اشاره کرد و افزود: شناسایی واحدهای فناور برای انجام پروژه ها، ارائه تسهیلات مالی، طراحی رویدادهای فن‌آورانه، توسعه محصولات جدید فناورانه، تقویت هم افزایی شرکت های فناوری، ارتقا سطح مهارت ها و تربیت نیرو و ایجاد مراکز نوآور از زمینه های این فعالیت ها است.

تجریشی گفت: اولویت بخشی و حمایت مادی و معنوی از ایده های نوین و جلب همکاری شرکت های دانش بنیان برای رفع چالش ها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای توسعه شرکت ها دانش بنیان در زمینه محیط زیست از انتظارات این سازمان از پارک های علم و فناوری به شمار می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس