تأثیر پوشش زنان مسلمان و یهودی بر بازار پوشاک اروپا


تأثیر پوشش زنان مسلمان و یهودی بر بازار پوشاک اروپا

بسیاری از برندهای معروف اروپایی به تولید پوشاک باب سلیقه زنان مسلمان و یهودی اقدام می‌کنند و هر ساله میلیاردها یورو در اثر این تجارت فروش صورت می‌گیرد. این روند باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لباس به این سمت و سو روی بیاورند.  

تأثیر پوشش زنان مسلمان و یهودی بر بازار پوشاک اروپا

به گزارش ایکنا؛ چند سالی است که روسری‌های رنگی و لباس‌های پوشیده، به اجناس اصلی فروشگاه‌های بزرگ پوشاک در آلمان و اروپا بدل شده‌اند. حضور هزاران زن مسلمان و یهودی در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی باعث شده تا تولیدکنندگان معروف لباس، بخشی از پوشاک خود را براساس سلیقه آنها طراحی کنند.

این لباس‌ها نه فقط بازار آلمان و اروپا، بلکه سایر کشورهای جهان را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. براساس آمارهای موجود، این لباس‌ها هر سال، میلیاردها یورو در سراسر جهان فروخته می‌شوند.

بنا بر اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، طبیعی است که با وجود صدها هزار زن مسلمان در آلمان، روسری‌ها و لباس‌های پوشیده در این کشور تنوع زیادی داشته باشد، ولی زنان مسلمان تنها خریداران روسری‌‌ها و لباس‌های پوشیده و بلند نیستند، بخش زیادی از زنان یهودی و ارتدوکس نیز لباس‌های پوشیده را انتخاب می‌کنند.

آنها براساس باورهای مذهبی‌ خود موظف هستند در تمام طول سال، لباس‌های آستین‌بلند، دامن‌های بلند و جوراب‌های ضخیم بپوشند و روسری یا کلاه‌گیس بر سر بگذارند.

سارا سوزان از موزه یهود فرانکفورت در این باره می‌گوید: یهودیان ارتدوکس نمی‌خواهند جذابیت‌های زنانه خود را به دیگران نشان دهند. از نگاه آنها، زنان باید زیبایی‌های خود را تنها برای همسرانشان آشکار کنند. از این‌رو، زنان یهودی در محافل عمومی، روسری یا کلاه‌گیس به سر می‌گذارند و دامن‌های پوشیده و بلند می‌پوشند.

وی در ادامه توضیح می‌دهد که تبلیغ لباس‌های پوشیده و روسری‌های رنگارنگ طی سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی نیز رواج یافته است. طبیعی است که در چنین شرایطی، بسیاری از تولیدکنندگان معروف لباس مانند «اچ‌اندام» و «منگو» در سطح اروپا تلاش می‌کنند تا پوشاک خود را براساس سلیقه و خواست زنان مسلمان و یهودی طراحی کنند.

تأثیر پوشش زنان مسلمان و یهودی بر بازار پوشاک اروپا

سوزان افزود: امروزه در فروشگاه‌های مختلف آلمان می‌توان دامن‌های بلند، لباس‌های پوشیده و روسری‌های رنگی را به راحتی پیدا کرد. این لباس‌ها گاه از سوی تولیدکنندگان بزرگ لباس در آلمان و اروپا تولید می‌شوند و گاهی توسط طراحان اندونزی، مالزی، دبی و ترکیه طراحی و سپس وارد بازار پوشاک آلمان و اروپا می‌شوند.

تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از مردم آلمان معتقد هستند که حضور زنان مسلمان و یهودی در شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا لباس‌های پوشیده و روسری‌های رنگی رواج پیدا کنند.

سمیه ارسلان، از اولین زنان در آلمان است که درباره حجاب و مد اسلامی در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ پرداخت. وی صفحه‌ای با عنوان «حجاب الماس من است» در فیس‌بوک راه‌اندازی کرد و ویدئوها و عکس‌هایی از لباس‌های اسلامی به نمایش گذاشت.

در حال حاضر هر پست وی حدود 10 هزار لایک دریافت می‌کند. سمیه ارسلان تنها نیست. زنان مسلمان و یهودی زیادی در شبکه‌های اجتماعی آلمانی‌زبان تلاش می‌کنند تا پوشش خود را تبلیغ کنند؛ این در حالی است که استفاده از پوشش‌های مذهبی مانند حجاب، در سال‌های اخیر حساسیت‌های زیادی را در آلمان ایجاد کرده و حتی در برخی از ایالت‌های این کشور، قوانین سختگیرانه‌ای برای پوشش دختران دبستانی، کارکنان دادگاه‌ها و معلمان وضع شده است. البته این حساسیت‌ها در تمام اتحادیه اروپا دیده می‌شود.

به طور مثال، وقتی کمپانی دولچه‌ و گابانا تصمیم گرفت که در عرصه مد اسلامی فعالیت کند، الیزابت بدینتر، فمینیست فرانسوی خواستار تحریم این کمپانی شد. وی مدعی بود که شرکت دولچه و ‌گابانا تلاش می‌کند تا از ظلمی که بر زنان مسلمان می‌رود، درآمد کسب کند.

تأثیر پوشش زنان مسلمان و یهودی بر بازار پوشاک اروپا

نمایشگاه مد اسلامی و انتقادها

برگزاری نمایشگاه‌های مد از دیگر راه‌های توسعه و رواج پوشاک است. همه می‌دانیم که برگزاری نمایشگاه‌های مد در پایتخت‌های مختلف جهان امری عادی است، ولی وقتی پای مد اسلامی در میان باشد، کار کمی پیچیده می‌شود.

شاید به همین دلیل است که با وجود سال‌ها انتظار، بالاخره سال 2018 اولین نمایشگاه مد اسلامی در جهان برگزار شد. «مد معاصر مسلمانان» عنوان اولین نمایشگاه مد اسلامی در جهان بود. این نمایشگاه به ابتکار مکس هولاین، مدیر اتریشی‌الاصل مرکز موزه هنرهای زیبای سان‌فرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و پس از آن، ‌سال گذشته در اولین ایستگاه اروپایی به موزه‌ هنرهای کاربردی فرانکفورت رسید.

فرانکفورت یکی از شهرهای تجاری اروپا بوده و دهه‌هاست که مسلمانان بخشی از سیمای شهر فرانکفورت را تشکیل می‌دهند. به همین ‌دلیل این شهر، سال 2019 پذیرای طراحان مد اسلامی از نقاط مختلف جهان بود. در این نمایشگاه، علاوه بر 80 مجموعه از طرح‌های لوکس اسلامی، لباس‌های غیررسمی و ورزشی مناسب زنان مسلمان نیز در قالب عکس‌‌ به نمایش گذاشته شده بود.

هر چند به نظر می‌رسید که برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به توسعه مد اسلامی در آلمان و اروپا کمک کند، ولی حاشیه‌سازان مانع این امر شدند. در آن‌ زمان، برخی از سیاستمداران و فعالان حوزه زنان به برگزاری این نمایشگاه انتقاد کردند.

سیران آتش، بنیانگذار مسجد لیبرال «ابن رشد ـ گوته» یکی از منتقدان این نمایشگاه بود. وی مدعی شد که این نمایشگاه، فقط خواست اسلام‌گرایان را در نظر گرفته و لباس‌های مورد نظر آنها را در آلمان به نمایش گذاشته است.

بحث درباره حجاب اسلامی سخت است

همان ‌طور که پیش‌ از این گفته شد، طراحان لباس در آلمان و اروپا طی سال‌های اخیر تلاش می‌کنند تا پوشش مورد علاقه زنان مسلمان و یهودی را تولید کنند. حتی به ‌نظر می‌رسد که این پوشش توانسته سایر کشورهای جهان را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

تأثیر پوشش زنان مسلمان و یهودی بر بازار پوشاک اروپا

براساس آمارهای موجود، این لباس‌ها هر سال میلیاردها یورو در سراسر جهان فروخته می‌شوند. با این وجود، سال‌هاست که زنان محجبه در آلمان به خاطر پوشش خود با انتقادهای زیادی روبه‌رو هستند. حتی بسیاری از آنان به دلیل داشتن روسری، مورد ضرب و شتم واقع می‌شوند.

آنتیه شروپ، محقق علوم سیاسی در فرانکفورت در این باره می‌گوید: متأسفانه حتی هنگام گفت‌وگو نیز به سختی می‌توان‌ از پوشیدن روسری در آلمان دفاع کرد. مخالفان معمولاً بحث را به شکلی غیرمنطقی پیش می‌برند و در نتیجه، گفت‌وگوها هیچ‌ گاه به نتیجه نمی‌رسند.

وی اظهار می‌کند: در پشت اکثر این بحث‌ها، افرادی را می‌بینیم که می‌خواهند اسلام‌هراسی را ترویج کنند. آنها باور ندارند که زنان می‌توانند براساس تصمیم خود، روسری بپوشند، بلکه بر این باور هستند که زنان مسلمان براساس خواست مردهای خانواده مجبور به پوشیدن روسری هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟