خانواده‌های ساختمان 6 طبقه فرسوده خرمشهر در منازل مسکن مهر اسکان داده می‌شوند


خانواده‌های ساختمان 6 طبقه فرسوده خرمشهر در منازل مسکن مهر اسکان داده می‌شوند

شمخانی از جابجایی خانواده‌های ساختمان 6 طبقه فرسوده خرمشهر و اسکان آنها در منازل مسکن مهر این شهرستان خبر داد و گفت: از روز (شنبه 20 اردیبهشت) همزمان با میلاد با سعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و روز اکرام خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «موعود شمخانی» ظهر امروز (چهارشنبه 17 اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، از اسکان ساکنان یک ساختمان فرسوده در منازل مسکن مهر خرمشهر خبر داد و اظهار کرد: این ساختمان 6 طبقه در سال 1359 توسط یک مهندس ایرانی ساخته شده بود و در زمان خود یک آسمان خراش مجهز محسوب می‌شد و از تجهیزاتی همچون آسانسور برخوردار بود.

معاون فنی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند به شرایط نامناسب و فرسودگی این ساختمان 6 طبقه اشاره کرد و افزود: متاسفانه با گذشت سال‌ها از دوران دفاع‌مقدس و جنگ و بازسازی که سبب فرسودگی این ساختمان شده شرایط نامناسب و خطر آفرینی را برای زندگی 46 خانوار ساکن آن که به‌طور عمده از خانواده‌های بی‌بضاعت و زنان سرپرست خانوار هستند، ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شرایطی نظیر ایمن نبودن، وضعیت بد فاضلاب، نبود بهداشت، امنیت و دیگر موارد از عوامل به خطر افتادن زندگی ساکنان این ساختمان بود اضافه کرد: این خانواده‌ها اغلب توان تهیه مسکن مستقل را نداشتند و از سر ناچاری در ساختمان نیمه مخروبه 6 طبقه ساکن شده بودند و پس از پخش مستند هنرمندان نامی کشوری همچون پرویز پرستویی و کارگردان مستندساز شاهین صمدپور و طرح و پیگیری آن از سوی رسانه‌های کشور موضوع ساکنان این ساختمان به یک مطالبه ملی تبدیل شد.

شمخانی خرمشهر را بخشی از سرزمین منطقه آزاد اروند خواند و تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد اروند در راستای مسئولیت اجتماعی خود و در چارچوب مدیریتی نگاه ویژه‌ای به اروندنشینان دارد و به‌رغم محدودیت‌های قانونی و فراز و نشیب‌های فراوان این سازمان عهده‌دار حل مشکل ساکنان ساختمان 6 طبقه خرمشهر شد‌ که انجام آن به این معاونت محول شد.

وی با بیان اینکه در پی بارندگی‌های اخیر به سبب فرسودگی شدید این ساختمان، طبقه پنجم آن ریزش کرد و اذعان داشت: با توجه به فرسودگی این ساختمان امکان بازسازی و بهسازی آن وجود نداشت ضمن آنکه ادامه زندگی در آن می‌توانست برای ساکنان آن به لحاظ جانی نیز خطرآفرین باشد، از همین رو برای جابجایی خانواده‌های ساکن این ساختمان جلساتی را جهت بیان شرایط و کسب رضایت آنان برای جابجایی از این ساختمان برگزار کردیم.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند از جابجایی 46 خانواده ساکن در این ساختمان در منازل مسکن مهر این شهرستان خبر داد و بیان کرد: پس از رایزنی‌های فراوان و گذراندن مراحل اداری و مکاتبات لازم در استان و با توجه به اینکه پروژه مسکن مهر خرمشهر هنوز ناتمام باقی مانده بود، جهت تسریع در جابجایی برای ساکنان این ساختمان، 46 واحد آماده مسکن مهر شهرستان آبادان در نظر گرفته شد که ساکنان ساختمان 6 طبقه به سبب دوری از محل کار خود و تحصیل فرزندانشان حاضر به جابجایی و اسکان در آنجا نشدند از این رو 48 واحد از مسکن مهر خرمشهر (نیمه تمام) به این خانواده‌ها اختصاص داده شد.

وی ابراز کرد: تیم ‌نظارت معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با حضور مستمر در محل پروژه تکمیل منازل مسکن مهر برای ساکنان این ساختمان، با حفظ کیفت ساخت، روند اجرای پروژه را سرعت بخشیدند.

شمخانی بر ضرورت رسیدگی به مشکلات ساکنان این ساختمان فرسوده تاکید کرد و ادامه داد: بهره‌بردار اصلی این پروژه مردم هستند و سازمان منطقه آزاد اروند به‌‌عنوان متولی امر حل مشکل سکونت ساکنان این ساختمان که اقدامات خود را از سه سال پیش آغاز کرده بود در تلاش برای اتمام کار ساخت منازل مسکن مهر مربوط به این خانواده‌ها تا پایان سال 98 و جابجایی آنان در موعد مقرر بود که به سبب شیوع بیماری کووید 19 و تعطیلی ناشی از آن عملیات جابجایی ساکنان آن به دستور ستاد مقابله با کرونا به سال جدید موکول شد.

وی از تکمیل واحدهای مسکن مهر خرمشهر و تحویل منازل به ساکنان ساختمان فرسوده در روز (شنبه 20 اردیبهشت) خبر داد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر و پس از هماهنگی‌های انجام شده میان سازمان منطقه آزاد اروند و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و شورای تامین شهرستان خرمشهر، فرآیند قانونی جابجایی تکمیل شده و ساکنان روز شنبه همزمان با میلاد با سعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) به منازل جدید خود منتقل می‌شوند.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند به نحوه واگذاری منازل مسکن مهر خرمشهر به ساکنان ساختمان 6 طبقه اشاره کرد و یاد آور شد: 85 درصد از هزینه خرید واحد‌ها را سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت کرده که مقرر شد تا ساکنان آن به‌صورت اقساطی مبلغی را به بانک مربوطه پرداخت کنند.

وی از خرید و تکمیل واحدهای مسکن مهر با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و 200 میلیون ریال خبر داد و ابراز کرد: این مبلغ برای حل مشکل اسکان خانواده‌های این ساختمان فرسوده توسط سازمان منطقه آزاد اروند هزینه شده و از 65 درصد به بعد ساخت این واحدها با نظارت معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند برای تکمیل و تحویل به ساکنان ساختمان 6 طبقه به انجام رسیده است.

شمخانی گفت: در ساختمان 6 طبقه خرمشهر 46 خانوار زندگی می‌کنند که حدود 75 نفر از این خانواده‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند لذا برای فراهم کردن شرایط مناسب، تفریح و ایجاد نشاط در میان آنان یک واحد دیگر برای ایجاد یک مجموعه آموزشی و تفریحی را نیز خریداری کرده‌ایم ضمن اینکه ایجاد 2 زمین فوتبال چمن مصنوعی نیز برای احداث در آن محل نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده از سوی فرماندار خرمشهر، کار خرید منازل مسکن مهر توسط خانوارهای ساکن ساختمان 6 طبقه بدون ضامن و با سفته انجام و زمان پرداخت اقساط نیز طولانی‌تر شد عنوان کرد: سند منازل در گرو بانک است که پس از پرداخت کامل اقساط مربوطه اسناد آن به خریداران تحویل می‌شود و کلیه این واحدها دارای اشتراکات آب و برق نیز هستند.

پایان پیام/660

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه