ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب برای تأسیس اندیشکده روانشناسی اسلامی


ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب برای تأسیس اندیشکده روانشناسی اسلامی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم در دانشگاه‌ها علم روانشناسی را با آموزش‌های دینی همسو کنیم، از بررسی تأسیس اندیشکده روانشناسی بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی خبر داد و گفت: در این خصوص نامه‎‌‌‌ای را خدمت مقام معظم رهبری نوشته و طرح موضوع کردیم؛ اگر جواب نامه مثبت باشد، کار راه‌‌‌‎اندازی اندیشکده را آغاز...

ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب برای تأسیس اندیشکده روانشناسی اسلامی
میگنا: دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه روانشناسی مبتنی بر اندیشه‎های اسلامی، گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان در حوزه روانشناسی، پاسخ به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این محور است؛ بر همین اساس یکی از مباحث مورد تأکید، راه‎اندازی اندیشکده اسلامی این رشته برای بومی‌سازی رشته روانشناسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

وی تصریح کرد: قطعاً با پرداختن به مسئله روانشناسی دینی و مذهبی در کشور، می‎توانیم موضوع روانشناسی مبتنی بر فرهنگمان را نهادینه کنیم؛ این موضوع در بهبود شرایط روانی جامعه هم اثرگذار خواهد بود و با شروع این فعالیت و ادامه روند آن می‌توانیم حتی مسئله روانشناسی اسلامی را به سایر کشور‌های مسلمان نیز منتقل کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کشور ما با روانشناسی مذهبی بیگانه نیست و در بخش‎های مختلف به این موضوع پرداخته می‌شود، گفت: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در دانشگاه‌ها علم روانشناسی را با آموزش‌های دینی همسو کنیم و این در حالی است که در کشور‌های غربی و اروپایی به این مسئله بیشتر توجه می‌شود. کشور‌های غربی در خصوص آموزش و مشاوره، اعتقاد به مشاوره با رویکرد دینی و ارزشی دارند، اما این موضوع در کشور ما به خوبی مورد توجه و تبیین قرار نگرفته است.

حاتمی با اشاره به اینکه علم روانشناسی غربی صرف را به دلیل عدم همسویی با فرهنگ ایرانی - اسلامی به رسمیت نمی‌شناسیم، اظهار کرد: بر همین اساس تلاش می‎کنیم تا اندیشکده‌ای بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی را برای استفاده روانشناسان کشور و دانشجویان روانشناسی ایجاد کنیم. البته به منظور تحقق این موضوع جلساتی را با اندیشمندان حوزه علمیه و دانشگاه داشته‎ایم و کارگروه‌های مختلفی را در این زمینه ایجاد کردیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تصریح کرد: اواخر دی‌ماه سال گذشته، برای این موضوع مسافرتی را به شهر مقدس قم داشتم. در این سفر ملاقاتی را با استاندار قم، رئیس حوزه علمیه بانوان، رئیس انجمن پزشکان و انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم داشتم. طی این بازدید به تفاهم‎نامه مشترک در این خصوص دست یافتیم.

وی ادامه داد: بعد از این بازدید، جلساتی را با حوزه‎های علمیه تهران داشتیم و طی این جلسات نشست‎هایی را به منظور تبیین اهمیت راه‎اندازی اندیشکده بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی با علما و بزرگان دینی برگزار کردیم. بسیاری از علما در این موضوع هم انگیزه داشتند و هم فعالیت انجام داده‎ بودند. بر همین اساس، مقدمات راه‎اندازی این اندیشکده را انجام دادیم.

حاتمی با بیان اینکه در همین جریان نامه‎ای را خدمت مقام معظم رهبری نوشته و موضوع را با ایشان هم در میان گذاشتم، اظهار کرد: از مقام معظم رهبری اذن خواستم و در حال حاضر منتظر جواب نامه هستم. به محض اینکه جواب نامه بیاید و یا اینکه ایشان موافقت ضمنی داشته باشند، کار راه‎اندازی اندیشکده روانشناسی بومی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی را آغاز خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه این سازمان می‌تواند یکی از مهم‌ترین پایه‌های حوزه روانشناسی دینی و مذهبی در کشور باشد، اظهار کرد: از طریق این اندیشکده در کوتاه‌ترین زمان می‌توانیم برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای با رویکرد دینی به پیشنهاد‌ها و راهکار‌های خوب برای مردم کشور دست پیدا کنیم. البته اینکه چه پیوست‌هایی را به روانشناسان ارائه دهیم تا آن‌ها خودشان را با دین و فرهنگ جامعه تطبیق دهند، از طریق این اندیشکده ممکن خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران