بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!


مطلب بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین! برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ آموزش آنلاین چیست؟ در ایران چه بسترهایی برای آموزش آنلاین وجود دارد؟ با ما در بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو همراه باشید. درعصر جدید امروز...

آموزش آنلاین چیست؟ در ایران چه بسترهایی برای آموزش آنلاین وجود دارد؟ با ما در بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو همراه باشید.

درعصر جدید امروز مراکز آموزشی زیادی آموزش خود را به شیوه آموزش انلاین برای سهولت کار علاقه مندان برای یادگیری استفاده میکنند پس یکی از شاخه های نوین آموزش مجازی، آموزش آنلاین می باشد. آیا به این فکر کرده اید که معنی آموزش انلاین چیست ؟ آیا با یادگیری آنلاین تفاوتی دارد؟

آموزش آنلاین، یادگیری برنامه ریزی شده ای است که در آن معمولاً یادگیری و آموزش در محیط های جدا از هم صورت می گیرند. به همین دلیل آموزش آنلاین، به تکنولوژی های ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه ریزی آموزش نیازمند است.

یادگیری آنلاین فقط بر روی نیاز های یاد گیرنده برای رابطه با مدرس تمرکز می کند، درحالی که آموزش آنلاین باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یاد گیرنده باشد. در ادامه با تکراتو همراه باشید!

بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

آموزش آنلاین چیست؟

در آموزش آنلاین از جدیدترین و به روز ترین ابزارهای ارتباطی مانند : ایمیل، وب سایت، وبلاگ و انواع نرم افزار ها و … استفاده می شود تا محتوای آموزشی را در اختیار کاربران و کار آموزان خود قرار دهد.

تعامل در آموزش آنلاین به دو صورت انجام می شود: همزمان (Synchronous) ، غیر همزمان (Asynchronous) تا فرایند یادگیری و آموزش به پایان رسد.

امروزه، اینترنت یک منبع مهم و با ارزش در آموزش محسوب می شود که با استفاده از کامپیوتر برای تمامی عموم در هر زمان و مکان قابل دسترسی است و با توجه به اینکه در آینده ای نه چندان دور اکثر مشاغل با اینترنت رو به رو می شوند ،این نیاز روز به روز افزایش می یابد تا از سیستم آموزش مجازی LMS استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین کتاب های آموزش بورس بهترین کتاب های انگیزشی جهان بهترین کتاب های فلسفه جهان بهترین رمان های جهان بهترین کتاب های سیاسی ایران و جهان

یکی از متد های آموزشی نوین ، آموزش الکترونیک یا آنلاین می باشد که نوعی سبک نوین در آموزش از راه دور محسوب می شود.

در واقع آموزش الکترونیکی از زیرشاخه های آموزش آنلاین است که در آن ارتباط مدرس و یادگیرنده به تکنولوژی اینترنت محدود می شود. در آموزش آنلاین ، ارتباط مدرس و یاد گیرنده می تواند از طریق ویدئو کنفرانس و یا اینترنت و شبکه های اجتماعی باشد.

در این نوع آموزش تمامی محتوی های آموزشی از جمله انیمیشن، صدا، تصویر، ویدئو، سی دی رام، دی وی دی رام، اینترنت و غیره. به وسیله فن آوری های مختلف مانند شبکه های تلویزیونی، انواع نرم افزار ها، شبکه های داخلی و بین المللی در اختیار کار آموزان قرار می گیرد.

مزایای آموزش آنلاین چیست؟ ابزارهای مورد نیاز در آموزش آنلاین چیست؟

پیش از ادامه بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو؛ میخواهیم بحث آموزش آنلاین را تمام کنیم. گرچه آموزش آنلاین در برخی مواقع سخت و خسته کننده به نظر میرسد. اما نیمه پر لیوان چیست؟ مزایای آموزش آنلاین را میتوان اینگونه برشمرد.

انعطاف پذیری مناسب:‌ آموزش از راه دور بسیار انعطاف پذیر است، چون در هر زمان و در هرمکان تمامی افراد می توانند به کلاس های آموزشی دسترسی داشته باشند.

ارتباط مدرس و دانشجو: دانشجو و استاد از طریق شبکه می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند، این امکان باعث می شود تا استاد در هر مکان و در هر زمانی درسی را ارائه دهد و دانشجو نیز در هر زمان و در هر مکانی می تواند درس را انتخاب نماید.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

دسترسی به دنیای گسترده ای از دانش:‌ برخی از افراد درسی را برای یادگیری انتخاب می کنند که صرفا برای اخذ مدرک نیست، یا در محل و مکان خاص یا کمتری تدریس می شود و فرد نمی تواند برای یادگیری درسی از محلی به محل دیگر یا حتی از کشوری به کشور دیگر سفر کند.

آموزش اینترنتی این عمل را آسانتر می کند و به دانشجویان سرتاسر جهان این امکان را میدهد تا در دوره های آموزشی که توسط بهترین مراکز آموزشی ارائه می شود شرکت کنند همچنین،این امکان باعث می شود تا اکثر دانشجویان با دانشجویان خارجی نیز ارتباط برقرار کنند و تجربه های فرهنگی زیادی به دست آورند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های هوشمند 2020 بهترین گوشی های هوشمند میان رده 2020 بهترین گوشی های 2020 سامسونگ بهترین گوشی های 2020 اپل

آموزش آنلاین بی حد و مرز:‌ علاوه بر محدودیت های مکان، زمان نیز از مسائل اصلی است که یادگیرندگان و معلمان هر دو در یادگیری باید با آن روبرو می شوند. در مورد یادگیری چهره به چهره و حضوری، مکان لازم برای حضور گروهی از دانش آموزان محدود است، و زمان نیز، شرکت کننده ها را محدود به کسانی می کند که می توانند در یک زمان خاص شرکت کنند.

در صورتی که استفاده از یادگیری الکترونیکی این مشکل را برطرف کرده است تا هرکس که به دوره ای علاقه مند باشد در آن شرکت کند. بدون نیاز به سازماندهی زمانی و مکانی محیط آموزشی را فراهم می آورد که هر کس که به یک دوره ای علاقه مند باشد می تواند در آن شرکت کند.

ابزارهای کلاس‌های آموزشی آنلاین :

کامپیوتر رومیزی، لپ تاب، تبلت یا موبایل. استفاده از اینترنت با سرعت مناسب و پهنای باند زیاد. هدست یا اسپیکر و میکروفون جهت مکالمات صوتی با استاد. استفاده از آخرین نسخه ی مرورگرهایی نظیر گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس. بهترین راه برای شرکت در یک کلاس آنلاین استفاده از کامپیوتر یا لپ تاب می‌باشد.

بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

شاید نام دکتر آی کیو به گوشتان خورده باشد. اما دکتر آی کیو چیست؟ این وبسایت یک بستر نوین برای آموزش آنلاین و از راه دور است که در حوزه های مختلفی از آموزش رسمی و مقاطع پیشادانشگاهی تا آموزش کنکور را در بر میگیرد.

با ما باشید تا به بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو و قابلیت های آن بپردازیم.

با سرچ نام کتر آی کیو در گوگل، وبسایت دکتر آی کیو در دسترس شما قرار میگیرد. در همان نگاه اول، باید گفت وبسایت دکتر ای کیو به خوبی طراحی شده است، صفحه اصلی وبسایت، علاوه بر اینکه اطلاعات خوب و امکانات مختلف این بستر آموزش آنلاین را به خوبی در اختیار شما قرار میدهد، به لحاظ بصری نیز از طراحی خوبی بهره مند است.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

استفاده مناسب از فضای موجود و بهره گیری مناسب و به جا از رنگ ها، عکس های های مناسب هر بخش و ارائه قابلیت ها در دسته بندی ها مشخص و مناسب، از ویژگی های خوب این وبسایت محسوب میشود. اما استفاده از این امکانات و قابلیت ها چگونه است؟

بیشتر بخوانید:

بررسی وب سایت بلبل زبان ؛ لذت سرودن شعر فارسی با هوش مصنوعی! بهترین نرم افزارهای وبینار در سال 2020 بهترین اپلیکیشن کتابخوان اندروید بهترین اپلیکیشن های مدیریت کارهای روزانه اندروید

بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

ایجاد حساب کاربری

پیش از هرچیز ذکر این نکته لازم مینماید که استفاده از بخش مهمی امکانات و قابلیت های موجود در وبسایت دکتر آی کیو هیچ هزینه ای در بر ندارد. در واقع بخش مهمی از آموزش های رسمی و منطبق بر دروس آموزش پرورش، نظیر آموزش های مقاطع و کتب درسی برای افراد رایگان است.

اما نکته ای که در میان است شما برای استفاده از هرکدام از قابلیت های موجود میبایست حتما یک حساب کاربری در وبسایت یا اپلیکیشن دکتر آی کیو داشته باشید. برای ثبت نام به اطلاعات خاصی جز اطلاعات معمولی نیازی ندارید. در تصویر زیر صفحه ایجاد حساب کاربری را در وبسایت دکتر آی کیو مشاهده میکنید.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، اطلاعاتی که وبسایت از شما برای ایجاد حساب کاربری میخواهد اطلاعات مشخص و معمولی هستند. فارغ از نام و نام خانوادگی، یک شماره موبایل معتبر و در دسترس باید ارائه دهید.

این شماره موبایل برای اس ام اس های تبلیغاتی و یا پیگیری سفارشات احتمالی شما استفاده میشود. در کادر پایین صفحه نیز یک رمز عبور اختصاصی تعیین کنید.

در پایان و با انتخاب گزینه ثبت، به همین سادگی شما دارای یک حساب کابری در وبسایت دکتر آی کیو خواهید بود. فقط رمز عبور خود را فراموش نکنید. بعد از این مرحله و در صورتی که شما بخواهید سفارشی ثبت کنید، وبسایت به شما اطلاع میدهد که باید اطلاعات حساب کاربری خود را کامل کنید.

این موضوع هم چیز خاصی نیست. با انتخاب گزینه مربوط به تکمیل اطلاعات حساب کاربری، به صفحه ای هدایت میشوید که اطلاعات از پیش ثبت شده شما از قبیل نام و شماره تلفن همراه به نمایش درمیاید. در این بخش و تنها جیزی که وبسایت از شما برای تکمیل اطلاعات حساب کاربری طلب میکند، تاریخ دقیق تولد شماست.

با انجام این کار یعنی ورود اطلاعات دقیق مربوط به تاریخ تولد مانند روز ماه و سال، در کادرهای از پیش تعیین و شده و انتخاب گزینه ثبت، اطلاعات حساب کاربری شما کامل میشود.

قابلیت های وبسایت دکتر آی کیو

بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

هماطور که پیش تر نیز گفتیم،‌ استفاده از بسیاری از قابلیت ها و آموزش های موجود در وبسایت دکتر آی کیو برای کاربران عادی رایگان است. شما بدون پرداخت هیچ گونه هزینه خاصی میتوانید از آموزش های مورد نظر خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین و بهترین گوشی های 2020 شیائومی بهترین گوشی های 2020 آنر بهترین گوشی های 2020 هواوی بهترین گوشی های ارزان قیمت چینی

برای اینکار در همان صفحه اصلی و از طریق دسته بندی های موجود و مربوط به مقاطع تحصیلی مختلف، مقطع تحصیلی مورد نظر را انتخاب کنید. سپس با فهرستی از دروس مربوطه ربرو میشوید. شبیه به تصویر زیر.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

ما در این بخش، دوره مربوط به آموزش های کنکور نظام قدیم را انتخاب کردیم. همانطور که مشاهده میکنید، دروس مختلف به نمایش درآمده اند و واژه رایگان در زیر هر عنوان خودنمایی میکند.

حال درسی که مدنظرتان هست را انتخاب کنید تا به صفحه اختصاصی آن دوره آموزشی هدایت شوید. ما در این بخش درس زبان و ادبیات فارسی را انتخاب میکنیم.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید پس از انتخاب درس مدنظر یعنی زبان و ادبیات فارسی، به چنین صفحه ای رسیدیم. در این بخش برخی اطلاعات عمومی درباره درس مورد نظر؛ مدرس درس و کل زمان دوره آموزشی به شما ارائه ما ارائه میشود.

در کادر مربوط به محتوای دروه، در یک تقسیم بندی کلی و موضوعی، سرفصل های آموزشی به دوره های زمانی کوتاه مدت تقسیم شده اند. در مورد درس ادبیات فارسی این سرفصل ها عبارتند از اسلوب و معادله، ایهام و ایهام تناسب، آرایه های سجع، تضاد و تناقض، تکرار، قلب، واج آرایی، اشتقاق، تلمیح و تضمین، جناس، حسن تعلیل، موازنه ترصیع.

با انتخاب هریک از سر فصل ها،‌ متوجه میشوید که هر سر فصل نیز به بخش های مختلف و کوتاهی تقسیم شده است. کوتاه بودن زمان هر بخش، چیزی در حدود 10 دقیقه، نکته مهمی است.

اساسا آموزش، آنهم آموزش آنلاین، با طولانی بودن به کاری حوصله سر بر و کسل کننده بدل میشود. اما بخش های کوتاه در زمان بندی های چند دقیقه ای، نه تنها کسل کننده نیست، بلکه میتواند برای شما در برنامه ریزی برای گذراندن دوره آموزشی موثر باشد.

شما پیش از استفاده از هر فایل آموزشی باید با انتخاب گزینه شرکت در دوره که با رنگ بنفش مشخص شده است، وارد حساب کاربری خود شوید.

همانطور که احتمالا متوجه شدید، ما پیشتر حساب کاربری مختص خود را ایجاد کردیم. حال با انتخاب گزینه اول از سر فصل های آموزشی موجود در درس زبان وادبیات فارسی؛ یعنی اسلوب و معادله، آموزش را آغاز میکنیم.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

در تصویر بالا شما فضای مربوط به دوره آموزشی را میبنید. یک فایل ویدئویی صدا دار. درباره این بخش باید گفت، کیفیت صدا و تصویر خوب است. توضیحات مناسب و مشخص است و امکانات خوبی در اختیار شما قرار میگیرد.

از نوار ابزار کنار این صفحه ششما میتواند قسمت های دیگر این سرفصل یا سایر سرفصل ها را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن های خبرخوان اندروید 2020 معرفی، بررسی و آموزش کار با اپلیکیشن Houseparty بهترین سرویس های ذخیره سازی ابری در سال 2020 معرفی، بررسی و سوالات متداول در مورد اپلیکیشن شاد

بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو

آموزش های پولی

گرچه برخی آموزش ها در این وبسایت رایگان هستند، اما بخش دیگری نیز برای آموزش های پولی وجود دارد. آموزش های پولی، بسته های آموزشی ویژه دکتر ای کیو هستند که توسط تیم حرفه ای این وبسایت تهیه شده و در اختیار شما قرار میگیرد.

فضا و امکانات استفاده از این آموزش ها تفاوت چندانی با آموزش های رایگان ندارد. تفاوت تنها در محتوای آموزشی و میزان ساعات آموزش در هر دوره است که سبب میشود این آموزش ها رایگان نباشند.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!

قیمت ها نسبتا بد نیست. همانطور که میبنیند ما در این بخش آموزش ریاضی را انتخاب کردیم. با یک تخفیف 50 درصدی که مناسبتش بر ما پوشیده ماند، قیمت این آموزش 50 هزار تومان معین شده است.

اما انضافا بدون تخفیف،‌ پرداخت صد هزار تومان کمی بیش از حد به نظر میرسد. از آنجایی که قصد ما فقط معرفی بخش های مختلف این وبسایت است، در نتیجه بیشتر از جیب خود خرج نمیکنیم و تا همین جا اکتفا میکنیم. شما در صورت نیاز با پرداخت هزینه میتوانید از این آموزش ها استفاده کنید.

بررسی وبسایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ مسئله اپلیکیشن چیست؟

در مورد دکتر آی کیو، ذکر این نکته بی جهت نمینماید اگر بگوییم، این وبسایت وابسته به گزوه آموزشی جوکا یا همان گاج معروف است. گاج یک نهاد آموزشی خصوصی است که سالهاست در حوزه کتاب های کمک درسی در مقاطع مختلف فعالیت دارد و به خوبی توانسته جای خود را در جامعه آموزشی کشور باز کند.

اما از اینها که بگذریم. بعد از بررسی وبسایت دکتر آی کیو، نوبتی هم باشد باید به سراغ اپلیکیشن این بستر آموزشی برویم. در مورد اپلیکیشن متاستفانه دکتر آی کیو ما را ناامید کرد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه گلکسی اس 20 سامسونگ و آیفون 11 اپل معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ بهترین گوشی های گیمینگ در سال 2020 قیمت و مشخصات فنی آیفون اس ای 2020 اپل

اولا که متاستفانه و به هر دلیلی، این اپلیکیشن را در اپ استور های ایرانی نیر بازار و مایکت نیافتیم. با یک سرچ ساده متوجه شدیم خبری از اپ دکتر آی کیو در گوگل پلی نیز نیست.

در نهایت و با شوق وصال، اقدام به سرچ نام اپلیکیشن در مرورگر کروم کردیم. در نهایت و از طریق یکی از سایت های موجود، اپلیکیشن را دانلود و نصب کردیم. تصور میکردیم که دیگر کار تمام شده و به سادگی از اپلیکیشن دکتر آی کیو استفاده میکنیم. اما سخت در اشتباه بودیم.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!

اپلیکیشن را باز کردیم و با پیغام بالا روبرو شدیم. نیاز به بروزرسانی. ابتدا خواستیم با بی تفاوتی از این مرحله عبور کنیم، اما دکتر آی کیو سماجت خاصی در ضرورت به روز رسانی نشان میداد و بدون انجام بروز رسانی مرتبا برنامه بسته میشد.

در نهایت تصمیم گرفتیم برنامه را آپدیت کنیم شاید مشکل حل شود. در نتیجه اینبار و در مواجهه با این پیغام گزینه بروزرسانی را انتخاب کردیم. اما در کمال تعحب با تصویر زیر روبرو شدیم.

بررسی وب‌سایت و اپلیکیشن دکتر آی کیو ؛ روزنه ای به دنیای آموزش آنلاین!

در نظر اول مشکل را به گردن اینترنت و سپس به گردن دستگاه انداختیم. چندین بار تلاش ما با تغییر منبع تغذیه اینترنت از داده به وایفای، تغییر مرورگر مورد استفاده و حتی قطع و وصل کردن فیلتر شکن نیز فایده نداد.

در نتیجه خواستیم تا اپ را با یک دستگاه دیگر امتحان کنیم. اما در کمال تعجب باز هم همین مشکل را داشتیم. امکان بروزرسانی فراهم نشد. در نتیجه مطمئن شدیم که هرچه باشد، مشکل مربوط به اپلیکیشن دکتر آی کیو است.

عجیب اینکه اپلیکیشن اجازه استفاده از نسخه قدیمی بدون بروزرسانی را نمیدهد. به هر صورت امیدواریم تیم دکتر آی کیو به این معضل رسیدگی کنند. در دنیای امروز استفاده از چنین بسترهای آموزشی نوینی با استفاه از موبایل و اپلیکیشن های اختصاصی بسیار ساده تر است.

بالطبع بسیاری از کاربران هم اگر بخواهند از دکتر آی کیو استفاده کنند، نسخه اپلیکیشن را به وبسایت ترجیح خواهند داد.

بیشتر بخوانید:

بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99 چگونه گرین کارت آمریکا بگیریم؟ بهترین کشورهای دانشجویی جهان در سال 2020 بودجه دانشگاه های کشور در لایحه بودجه 99 راهنمای جامع دریافت بلو کارت آلمان 2020 دلایل ریجکتی ویزای شنگن 2020 کار با اپلیکیشن‌هایی مانند کوچ سرفینگ برای خرید یک لپ تاپ دانشجویی خوب چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

.

گردآوری: techrato

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان