20 میلیون نفر در روستا زندگی می‌کنند/ رشد جمعیت جوان روستا‌ها ادامه دارد


20 میلیون نفر در روستا زندگی می‌کنند/ رشد جمعیت جوان روستا‌ها ادامه دارد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان این که 26 درصد جمعیت کشور در روستا‌ها زندگی می‌کنند گفت: از سال 65 الی 95 حدود 13 هزار روستای کشور، خالی از جمعیت شده اند، اما از سال 96 تاکنون با رشد جمعیت جوان در روستا‌ها مواجه بوده ایم.

20 میلیون نفر در روستا زندگی می‌کنند/ رشد جمعیت جوان روستا‌ها ادامه دارد
محمد امید در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون نفر روستایی و تقریبا یک میلیون نفر عشایر در کشور داریم که چیزی حدود ۲۶ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

او ادامه داد: ۲۶ درصد از جمعیت کشور در ۶۲ هزار آبادی و روستا ساکنند که ۳۹ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و ۲۳ هزار روستا دارای جمعیتی کمتر از ۲۰ خانوار می‌باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان این آمار می‌توان گفت: تقریباً کمتر از ۲/۶ درصد ازجمعیت روستایی در مناطق کمتر از ۲۰ خانوار ساکنند و ۹۷/۴ درصد از جمعیت روستایی در آبادی‌های دارای بالای ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند.

امید با بیان اینکه جمعیت روستایی کشور در سال ۹۸ کاهشی نبود افزود: از سال ۶۵ الی ۹۵ حدود ۱۳ هزار روستای کشور، خالی از جمعیت شده اند، اما بر اساس آمار ثبت شده از سال ۹۶ تاکنون با رشد جمعیت جوان در روستا‌ها مواجه بوده ایم.

وی از اتصال روزانه ۱۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات در دولت فعلی خبر داد و افزود: در حال حاضر به صورت هفتگی ۴۱ روستا به شبکه گاز روستایی متصل می‌شوند به گونه‌ای که تا این لحظه ۹۰ درصد از روستا‌های کشور از خدمات گاز رسانی برخوردارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: در خصوص شبکه آبرسانی هم به صورت هفتگی ۳۰ روستا به شبکه آبرسانی روستایی و آب آشامیدنی کشور متصل می‌شوند.

او آمار زیرساخت‌های توسعه روستایی کشور را به طور میانگین ۹۳ درصد عنوان کرد و گفت:در بحث سال جهش تولید در دوره دوم دولت تدبیر و امید حدود یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار مجموعه روستایی قرار گرفته که تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به هدف نشسته به طوری که تاکنون ۲۰۰ هزار موقعیت شغلی در روستا‌ها ایجاد شده در سال جدید هم پیش بینی می‌شود با تدوین طرح‌های جدید روستایی حدود پنج هزار میلیارد تومان برای توسعه روستایی صرف و هزینه گردد.

حجت ورمزیاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در سوی دیگر این برنامه گفت: براساس سیاست‌های برنامه ششم توسعه باید به نرخ رشد اقتصاد هشت درصد برسیم امابر اساس آمار سال ۲۰۱۷ نرخ رشد اقتصادی ایران ۲/۳ درصد بوده احتمالا اگر آمار سال ۲۰۲۰ تدوین شود نرخ رشد اقتصادی ایران بدتر هم خواهد بود.

او با بیان اینکه جهش تولید هر کشور باید از طریق رشد بنگاه‌های کوچک و خرد شکل بگیرد افزود: با توجه به دست فرمان فعلی اقتصادی در کشور، ​ نمی‌توانیم خلاء‌های موجود را پر و به رشد اقتصادی هشت درصد برسیم در خصوص اشتغال روستایی هم پس از فعالیت‌های جهاد سازندگی، اقدامات چشم گیری نداشته ایم.

معاون توسعه روستایی و منطق محروم کشور گفت: دیر به فکر موضوع اشتغال روستایی افتاده ایم.

محمد امید همچنین افزود:​ در حال حاضر با طرح ایجاد اشتغال روستایی دو هدف اشتغال و واگذاری اختیارات اقتصادی به شهرستان‌های مطبوع را دنبال می‌کند.

او ادامه داد: در طرح اشتغال روستایی، بخشی به واگذاری اختیارات اقتصادی به شهرستان‌ها اشاره دارد که طبق آن، ادارات ذیربط در شهرستان‌ها می‌توانند پس از تصویب طرح مورد نظر آن طرح را از بودجه تحت اختیارشان بهرمند گردانند در حقیقت تخصیص‌های مالی هر طرح در شهرستان‌ها بر عهده کمیته تشخیص مستقر در هر شهرستان می‌باشد.

ورمزیاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سوی دیگر استودیو گفت: تا این لحظه طبق آمار ۸۲ درصد بودجه طرح‌های پرداختی به افراد حقیقی و ۱۸ درصد آن به اشخاص حقوق که می‌توانستند در راه اندازی حرفه و اشتغال موثر باشند پرداخت گردیده، مضاف به آن، ۷۹ درصد تسهیلات پرداختی تاکنون به افراد دیپلمه و زیر دیپلمه پرداخت شده و اشتغال دانش بنیان و دانش آموختگان نادیده گرفته شده است.
او ادامه داد: تا پایان مرحله چهارم تخصیص‌های ایجاد اشتغال که شامل حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌باشد، حدود ۲ هزار و چهارصد و هشتاد نفر به تنهایی ۴۴ درصد وام‌های پرداختی را از آن خود کرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت:​ این در حالی است که جمعیت فعال اقتصادی ما در سال ۹۷ حدود هفت میلیون نفر بوده است حال نکته جالب اینکه مبالغ وام‌های دریافتی این دو هزار و خرده‌ای نفر حدود نیم میلیارد تومان بوده است.

ورمزیاری در سوی دیگر برنامه گفت:​ با شناسایی قابلیت‌های شغلی و خوشه بندی اطلاعات جمعیت اشتغال پذیر روستا‌ها و آبادی‌ها و همچنین تخصیص درست و دقیق منابع به اشتغال پایدار روستایی در شهرستان‌های کشور دست می‌یابیم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید