خواص دمنوش بلوبری یا تمشک آبی


خواص دمنوش بلوبری یا تمشک آبی

بلوبری هنگام شکوفایی، جوانه های صورتی و نارنجی رنگ ظریفی دارد که علاوه بر جذابیت، عطر و بوی خوشی به همراه دارد. هنگامی که این میوه رشد می کند، از سبز و صورتی به آبی تغییر پیدا می کند و هنگام برداشت به رنگ آبی تیره می شود.

0
(0)

بلوبری هنگام شکوفایی، جوانه های صورتی و نارنجی رنگ ظریفی دارد که علاوه بر جذابیت، عطر و بوی خوشی به همراه دارد. هنگامی که این میوه رشد می کند، از سبز و صورتی به آبی تغییر پیدا می کند و هنگام برداشت به رنگ آبی تیره می شود. بلوبری، گرچه بومی آمریکای شمالی می باشد، اما امروز در سراسر استرالیا، نیوزیلند و آمریکای جنوبی رشد می کند. حضور آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن باعث می شود که هم میوه و هم برگ های آن به عنوان مواد تشکیل دهنده چای در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد. دمنوش بلوبری حاوی مقدار زیادی آنتوسیانین است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و با خنثی سازی رادیکال های آزاد از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. همچنین در برابر برخی از بیماری های عصبی مرتبط با سن مفید است.

یکی دیگر از مزایای آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش بلوبری این است که با جلوگیری از ایجاد رادیکال های آزاد تاثیر مثبتی در مبارزه با سرطان کولون، پروستات، پستان، دهانه رحم و سرطان ریه دارد. مطالعات نشان داده اند که اسید گالیک موجود در دمنوش بلوبری، سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین می برد. با این حال، این واقعیت نیاز به پژوهش بیشتری دارد.

نوشیدن هر روز یک فنجان دمنوش بلوبری به حفظ سلامت چشم کمک می کند، همچنین مشکلات عمومی مانند گلوکوم، شب کوری و آب مروارید را رفع می کند.

آنتوسیانین های موجود در دمنوش، انعطاف پذیری مویرگ ها را افزایش می دهد که به نوبه خود می تواند به کاهش گردش خون کمک کند. با توجه به مطالعات متعدد، یک فنجان دمنوش بلوبری می تواند باعث کاهش تری گلیسیرید ها به ۴۰٪ شود، در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

دمنوش بلوبری به علت داشتن مقدار زیادی فیبر، با تأخیر در نشانه های گرسنگی به کنترل وزن کمک می کند و در نتیجه برای کاهش وزن مفید است.

حضور اسید ellagic و هیپوریک موجود در بلوبری، اتصال باکتری ها به دیواره های دستگاه ادراری را محدود می کند و از عفونت ادراری جلوگیری می کند. اسید هیپوریک موجود در بلوبری اگزالات کلسیم را که مسئول تشکیل سنگ کلیه هستند برطرف می کند. علاوه بر این، خواص ضد سم زدایی آن به تخریب سموم بدن کمک می کند و در نتیجه باعث سلامتی بدن می شود.

ویتامین C موجود در دمنوش برای تولید و فعال سازی گلبول های سفید مفید است، به این ترتیب موجب کاهش میزان ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا می شود و به حفظ سلامتی بدن کمک می کند.

خواص دمنوش بلوبری یا تمشک آبیدمنوش بلوبری به علت داشتن مقدار زیادی فیبر، با تأخیر در نشانه های گرسنگی به کنترل وزن کمک می کند

طرز تهیه دمنوش بلوبری

یک فنجان بلوبری را به خوبی بشویید
در یک کتری آب نیمه گرم بریزید (از آنجا که آب جوش ممکن است آنتی اکسیدان ها را از بین ببرد)
تقریبا ۲۰ دقیقه صبر کنید
شکر یا عسل را اضافه کنید
بلوبری را با قاشق فشار دهید
سپس از یک صافی عبور دهید

نکته
برای اینکه سود بیشتری از آنتی اکسیدان ها بدست آورید می توانید برگ ها را همراه با بلوبری اضافه کنید، گرچه ممکن است برگ ها حاوی کافئین باشند.

به نظر نمی رسد که این دمنوش عوارض جانبی داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن باعث ناراحتی معده و اسهال می شود.

دمنوش بلوبری در طول حاملگی می تواند به عنوان یک نوشیدنی سالم مصرف شود، اما مادران باردار بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

منبع: benefits of drinking blueberry tea

این پست چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

ثبت امتیاز

امتیاز مطلب 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تاکنون کسی رأی نداده است! اولین کسی باشید که به این مطلب رای می‌دهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...