لزوم حمایت روانی از بیماران خاص


لزوم حمایت روانی از بیماران خاص

مدیر مددسرای زنان منطقه 12 تهران با اشاره به مشکلات افراد درگیر بیماری های خاص، از حمایت روحی و روانی کودکان و افراد مبتلا به ایدز خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در تقویم بین‌المللی هفتم ماه می مصادف با روز جهانی یتیمان ایدز نامگذاری شده است. تا پیش از این، کودک متاثر از ایدز، معمولا در برنامه‌های جهانی چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما واقعیت این است که شرایط خاصی باعث می‌شود کودکان در بعضی خانواده‌ها به شدت از ایدز تاثیر بپذیرند.

سپیده علیزاده، مدیر مددسرای زنان منطقه 12 تهران، در این رابطه گفت: بیش از 10 سال است که از طریق موسسه سیمای سبز رهایی، باشگاه مثبت راه‌اندازی شده است که زیر نظر سازمان بهزیستی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در این باشگاه حمایت هایی از افراد مبتلا به ویروس ایدز در دستور کار قرار دارد و در وهله دوم از خانواده‌های این افراد نیز حمایت به عمل می‌آید.

او افزود: برخی از مبتلایان به ایدز فرزندانی دارند که آن‌ها نیز بواسطه ابتلای والدین به این ویروس دچار شدهاند. متاسفانه امروز شاهد هستیم که کودکانی به همراه ویروس ایدز به دنیا می‌آیند که هیچگونه شناختی در رابطه با این معضلات دنیا ندارند و این کودکان به مراتب زندگی سخت‌تری دارند.

علیزاده با اشاره به مشکلات روحی کودکان در این عرصه اظهار کرد: از سوی دیگر کودکانی که در بدو تولد به ایدز مبتلا نبوده‌اند، بواسطه بیماری والدین زودتر از حد معمول پدر و مادر خود را از دست می‌دهند و دچار بیماری‌های روحی و روانی زیادی می‌شوند و نسبت به همسن و سالان خود موقعیت‌های زیادی را از دست می‌دهند.

مدیر مددسرای زنان منطقه 12 تهران اذعان کرد: متاسفانه افرادی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با این بیماری مواجه هستند به علت عدم وجود آموزش و آگاهی روزگار بر این افراد سخت می‌شود و حتی برخی از آن‌ها از کار خود اخراج می‌شوند و نگاه جامعه به آن‌ها ناخوشایند است.

او گفت: در باشگاه مثبت به این افراد بها داده شده و از آن‌ها حمایت می‌شود. امری که جامعه نسبت به آن کوتاهی می‌کند و منجر به طرد آنان می‌شود.

علیزاده با تاکید بر رواج باورهای اشتباه در جامعه تاکید کرد: متاسفانه این نگاه در جامعه غالب شده که افراد مبتلا به ایدز مشکل اخلاقی دارند و باشگاه مثبت در این رابطه نیز به فعالیت‌هایی می‌پردازد و این نگاه ناخوشایند را که جامعه به اذهان بیماران منتقل کرده است را برطرف می‌کند.

این مددکار اجتماعی اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی، اردوهای تفریحی و اهدای بسته‌های حمایتی از دیگر فعالیت‌های مهم در این عرصه است. در این راستا در نوروز یک نوع بسته حمایتی و در مهرماه و شب یلدا نیز نوع دیگری از بسته‌های حمایتی به این افراد اهدا می‌شود.

علیزاده با اشاره به اهم برنامه های فرهنگی برای این قشر گفت: مشاوره‌های فردی و برگزاری امور دینی و فرهنگی برای این افراد از جمله اقدامات مهم در راستای بهبود حال روحی آن‌هاست.

او افزود: در این مجموعه مهم‌ترین اقدامی که انجام می‌شود این است که بر درمان بیماران تاکید می‌شود و آن‌ها را در این مسیر همراهی می‌کند. پایداری در مقوله درمان در این افراد بسیار حائز اهمیت است به این علت که عوارض داروهای مصرفی بسیار زیاد است تا جایی که مبتلایان مرگ را به درمان ترجیح می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی