بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)


بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

CC9 Pro، میان‌رده‌ی دوربین‌محور شیائومی برای بازار چین که با نام می نوت 10 (پرو) در بازارهای جهانی نیز به‌فروش می‌رسد، در زمینه‌ی عملکرد زوم رقبای گران‌قیمت را به‌چالش می‌کشد.

گلکسی اس ۲۰ اولترا با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و توانایی بزرگنمایی فوق‌العاده‌اش، در کانون توجهات قرار دارد؛ اما احتمالا می‌دانید که می نوت ۱۰ نخستین گوشی هوشمندی بود که حسگر غول‌پیکر سامسونگ را به دنیای موبایل معرفی کرد. میان‌رده‌ی دوربین‌محور شیائومی در کنار دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی، قابلیت بزرگنمایی اپتیکال تا سقف ۳٫۷ برابر و ثبت عکس‌های ماکرو را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ویژگی‌های کلیدی می نوت ۱۰ تنها به دوربین توانمندش خلاصه نمی‌شود، بدنه‌ی خوش‌ساخت و شیشه‌ای، نمایشگر AMOLED خمیده و سازگار با استاندارد HDR10، پردازنده‌ی اسنپدراگون 730G و باتری غول‌آسای ۵۲۶۰ میلی‌آمپرساعتی از دیگر ویژگی‌های می نوت ۱۰ به‌شمار می‌آید. می نوت ۱۰ در بازارهای جهانی در دو مدل عادی و پرو به‌فروش می‌رسد که تفاوت آن‌ها در حافظه و رم بیشتر (۸ | ۲۵۶ در برابر ۶ | ۱۲۸ گیگابایت) و لنز ۸تکه‌ی دوربین اصلی در مدل پرو بازمی‌گردد.

می نوت ۱۰ در بازار چین با نام CC9 Pro به‌فروش می‌رسد و تفاوت‌های اندکی با نسخه‌ی بین‌المللی‌اش دارد که شامل حافظه‌ی سریع‌ترِ UFS 2.1 و رم ۶ یا ۸ گیگابایتی می‌شود. مدل ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی از لنز ۸تکه و مدل‌های دیگر از لنز ۶تکه بهره می‌برد. در هر صورت زومیت برای بررسی نسخه‌ی چینی و ۶ | ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی را در اختیار دارد؛ اما در ادامه برای راحتی شما کاربران عزیز، از آن با نام می نوت ۱۰ یاد خواهد کرد؛ بنابراین با بررسی می نوت ۱۰ همراه زومیت باشید.

طراحی

فریم فلزی، بدنه‌ی شیشه‌ای و انحناهای فراوان؛ از چند سال گذشته تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار را می‌توان با این واژه‌ها توصیف کرد، اما امروزه به‌لطف شرکت‌هایی نظیر شیائومی، محصولات میان‌رده و اقتصادی نیز کمابیش در قالب چنین توصیفی می‌گنجند. اگر از مجموعه‌ی دوربین پنج‌گانه و برآمدگی نسبتا زیاد آن گذر کنیم، ساختار کلی می نوت ۱۰ (CC9 Pro)، میان‌رده‌ی خوش‌ساخت و دوربین‌محور شیائومی در نگاه نخست کاربر را به‌ یاد پرچم‌داران سامسونگ و هواوی می‌اندازد؛ خمیدگی بدنه، لبه‌های مسطح، نمایشگر خمیده و ساختار متقارن از دلایل القای چنین حسی هستند.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

مجموعه‌ی دوربین پنج‌گانه‌ی می نوت ۱۰ بیش از هر المان دیگری در نمای پشتی خودنمایی می‌کند؛ مجموعه‌ای که با چینشی عمودی در گوشه‌ی سمت چپ تا میانه‌های دستگاه پیشروی کرده است. از بین ماژول‌های دوربین، سه ماژول ۵ مگاپیکسلی تله‌فوتو، ۱۲ مگاپیکسلی پرتره و ماژول ۱۰۸ مگاپیکسلی واید داخل برآمدگی نسبتا قطوری قرار دارند؛ درحالی‌که دو ماژول ۲۰ مگاپیکسلی اولتراواید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو جدا از ماژول‌های دیگر هستند. مانند اغلب محصولات دوربین‌‌محور، استفاده از می نوت ۱۰ روی سطوح صاف نظیر میزکار، امری چالش‌برانگیز به‌حساب می‌آید، از طرف دیگر شاید تماس مداوم انگشت اشاره با ماژول‌های پایینی دوربین، برای برخی از کاربران (به‌ویژه افراد چپ‌دست) آزاردهنده باشد.

گوریلا گلس ۵ به‌کاررفته در بدنه‌ی می نوت ۱۰ در هر ۴ لبه، انحنا دارد؛ اما شدت انحنا در لبه‌ی چپ و راست بیشتر است تا بدین‌ترتیب در ترکیب با خمیدگی لبه‌های کناری نمایشگر ساختار متقارنی را ایجاد کند و از همه‌مهم‌تر، گوشی به‌خوبی در دست جای گیرد. شیائومی می نوت ۱۰ را در رنگ‌های سبز، سفید و مشکی به‌فروش می‌رساند؛ البته مدل مشکی بیشتر به خاکستری می‌گراید و به‌دلیل پوشش براقش به‌سادگی لک یا آثار انگشت را به خود می‌گیرد.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)
بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)
بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)
بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

نمایشگر ۶٫۴۷ اینچی می نوت ۱۰ نزدیک به ۸۸ درصد از نمای مقابل دستگاه را در اختیار دارد؛ دستیابی به چنین نسبتی به‌مدد استفاده از راهکار بریدگی قطره‌ای برای جا‌دادن دوربین سلفی و پنلی با لبه‌های خمیده میسر شده است. انحنای کناره‌های نمایشگر به القای حس غوطه‌وری در تصویر کمک بسیاری می‌کند؛ اما بهای آن، تداخل گاه‎گدار در عملکرد لمسی براثر برخورد کف دست با خمیدگی نمایشگر خواهد بود.

وزن زیاد یکی از ضعف‌های می نوت ۱۰ به‌شمار می‌آید؛ میان‌رده‌ی ۶٫۴۷ اینچی شیائومی با وزن ۲۰۸ گرمی‌اش در دسته‌ی محصولات سنگین قرار می‎گیرد و از همین رو در استفاده‌های طولانی، مچ دست را خسته می‌کند. توجه داشته باشید که گلکسی اس ۲۰ پلاس با وجود بهره‌گیری از نمایشگر ۶٫۷ اینچی، تنها ۱۸۶ گرم وزن دارد.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

حسگر اثر انگشت می نوت 10 نه در پنل پشتی یا لبه‌ی فریم، بلکه در زیرِ یک‌سوم‌ پایینی نمایشگر قرار دارد. حین فعال‌سازی این حسگر نوری، شیائومی از کاربر می‌خواهد تا از محافظ استفاده نکند یا در صورت لزوم، نمونه‌‌ای تأیید‌شده را برگزیند. ثبت اثر انگشت در ابتدا چند ثانیه به‌طول می‌انجامد؛ اما در ادامه عملکرد آن در اغلب مواقع به کسری از زمان نیاز دارد، البته براساس بررسی‌های زومیت، خیس‌بودن دست یا نمایشگر به مختل‌شدن کارکرد حسگر منجر می‌شود.

اگر رنگ مات فریم می نوت ۱۰ را کنار بگذاریم، شکل کلی آن شباهت بسیار زیادی به فریم هواوی P30 Pro دارد؛ لبه‌های بالا و پایین، درست‌مانند پرچم‌دار پیشین هواوی، مسطح هستند و براثر پیشروی پنل‌های خمیده‌ی پشتی و جلویی از دو طرف، فریم دستگاه در لبه‌های کناری باریک‌تر از دو لبه‌ی دیگر است. می نوت ۱۰ جزو معدود محصولات شیائومی به‌حساب می‌آید که فاصله‌ی میان فریم و پوشش شیشه‌ای نمایشگر را نواری پلاستیکی نمی‌پوشاند و همین موضوع جذابیت میان‌رده‌ی خوش‌ساخت شرکت چینی را دوچندان می‌سازد.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)
بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)
بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)
بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

کلیدهای پاور و کنترل صدا کلیک‌پذیری و بازخورد بسیار لذت‌بخشی دارند و دسترسی به آن‌ها در لبه‌ی سمت راست دستگاه چندان چالش‌برانگیز نیست. درگاه سیم‌کارت می نوت ۱۰ به‌طرز عجیبی در پایین‌ترین قسمت از لبه‌ی سمت راست قرار دارد؛ درحالی‌که سمت چپ گوشی هیچ کلید یا درگاهی را میزبانی نمی‌کند. جک دوست‌داشتنی هدفون، پورت USB 2.0 Type-C به‌همراه دریچه‌ی اسپیکر و میکروفون روی لبه‌ی پایین قرار گرفته‌اند و در نهایت ماژول اینفرا‌رد درکنار روزنه‌ی میکروفون در لبه‌ی بالایی دیده می‌شوند. برای تقویت سیگنال‌های دریافتی و ارسالی، ۴ نوار آنتن به‌رنگ مشکی (در مدل خاکستری می‌نوت ۱۰) روی لبه‌های فریم کار گذاشته‌اند.

نمایشگر و اسپیکر

شیائومی استفاده از نمایشگر اولد را به موقع شروع کرد و امروز شاهد آن هستیم که همین نمایشگرها یکی از دلایل مقبولیت محصولات این شرکت شده است. اعضای خانواده‌ی می نوت ۱۰ همگی به نمایشگر ۶.۴۷ اینچی AMOLED با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده است؛ تراکم ۳۹۸ پیکسل در هر اینچ نمره‌ی قبولی را از نظر ارائه‌ی تصاویر شارپ می‌گیرد.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دو طرف این نمایشگر انحنادار طراحی شده است و بریدگی قطره‌ای در بالای آن به چشم می‌خورد؛ همانند دیگر محصولات شیائومی نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ برای نمایشگر در نظر گرفته شده است. پنل استفاده شده از فضای رنگی DCI-P3 که با توجه به بررسی‌های ما هر دو حالت Auto و Saturated بر مبنای همین فضا کالیبره شده‌اند. همچنین اگر از علاقه‌مندان تماشای ویدئو در گوشی‌ باشید قطعا پشتیبانی از HDR 10 خبر خوشحال‌کننده‌ای خواهد بود.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی
محصول / پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگی میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
می نوت ۱۰۲/۷۰۵۶۶۰۸۰۷۳/۵۱/۲ (Standard)
آنر ۲۰۰/۸۴/۲۴۰۰۴/۲۴۰۰۹۵/۲۷/۳۲/۶ (Normal)
آنر ۹ ایکس پرو۱/۳۵۴۳۷۲۴۳۷۲۹۳۹.۲۱/۴ (Natural)
وای ۹ اس۱/۲۲/۹۳۰۶۲/۹۳۰۶۱۰۵۵/۵۲/۹ (Natural)
گلکسی A51۲/۱۰۵۹۰۰۷۰۵۵۳/۳ (Natural)
نوای ۵ تی۰/۸۴/۷۴۰۰۴/۷۴۰۰۸۵۷/۵۳/۴ (Normal)
آنر ۹ ایکس۲/۲۴/۵۴۴۵۴.۵۴۴۵۹۹۶/۱۱/۹ (Normal)
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹۱/۳۴/۴۳۹۱۴/۴۳۹۰۸۹۶/۹۱/۸ (Normal)
موتورولا وان اکشن۳/۴۳/۷۳۴۲۳/۵۳۶۰۱۰۳۶۵/۹ (Natural)
می ۹ لایت۳۰۷۸۰۰۱۰۴۰۳/۹۰/۸ (Standard)
ردمی 8A۰/۶۱/۵۲۵۰۱/۵۳۱۰۲۰۷۴/۶۲/۴ (Standard)
شاهین ۲۳/۲۳۳۴۰۳۳۴۰۱۱۳۷/۵۷/۵
گلکسی A70۲/۳۰۵۸۰۰۶۷۰۵/۶ (Vivid)۳/۸ (Natural)
ردمی نوت ۸ پرو۰/۷۵۳/۸۳۸۵۵/۱۵۳۰۱۰۳۵/۹۴/۶ (Standard)
ردمی نوت ۸۱۴/۷۴۷۰۶۶۱۳۱۰۲۵/۹۱/۸ (Standard)
شیائومی می ای ۳۴/۳۷۰۵۳۰۰۵۳۰۴/۴۴/۴
شیائومی ردمی 7۱/۳۵۲/۵۵۲۶۵۲/۵۵۲۶۵۱۰۴۵/۵۴/۳ (Standard)
شیائومی ردمی 7A۰/۶۲/۹۷۲۶۰۲/۹۷۲۶۰۸۷/۵۵/۳۱/۹ (Standard)
شیائومی Mi 9T۲/۹۰۷۲۰۰۹۴۰۴/۹۱/۶ (Standard)
گلکسی A80۲/۶۵۰۶۶۰۰۹۷۰۵/۳۳/۱ (Natural Mode)
Mi 9 SE۲/۱۰۶۴۲۰۱۰۰۸۴/۸۱/۹ (Standard)
گلکسی A50۲/۳۰۶۶۰۰۸۲۰۵۲/۴ (AMOLED Cinema)
گلکسی M30۲/۴۰۶۳۰--۵/۷۲/۹ (Video)
گلکسی M20۲/۸۳/۶۵۳۲۸--۸۹/۹۵/۶۵/۶
پی اسمارت ۲۰۱۹۱/۲۳/۷۳۲۰۳/۷۳۲۰۸۶/۵۵/۸۱/۴ (Normal)
پی ۳۰ لایت۰/۶۴۳۰۵۴۳۰۵۷۶۵۲/۴ (Normal)
نوکیا X7۵/۸۳/۴۴۳۰۴/۴۶۵۳۰۱۲۵۱/۶۵/۴ (Dynamic)
نوا ۳۰/۷۵۲/۷۳۵۰۲/۹۵۳۲۵۱۳۰۸/۵۴/۸ (Normal Mode)
* تمامی نتایج جدول بالا را زومیت با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.
می نوت ۱۰ در آزمایش‌های روشنایی با ثبت ۵۶۶ نیت (نیمه‌ی پایینی نمایشگر) در حالت تنظیم دستی و ۸۰۷ نیت برای حالت خودکار عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد؛ در فضای باز مشکلی از بابت خوانایی نمایشگر نخواهید داشت و زاویه‌ی دید نیز به لطف روشنایی مناسب و استفاده از پنل اولد مناسب است. روشنایی حداکثر دستی و خودکار اندازه‌گیری شده شاید کمی از Mi 9T و نسخه پرو آن کمتر باشد اما در عمل کاملا از این نظر قابل رقابت هستند.

روشنایی در مناطق مختلف نمایشگر تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند که یک نکته‌ی مثبت به شمار می‌رود. می نوت ۱۰ در آزمایش‌های روشنایی حداقل عدد ۲.۷ نیت را ثبت کرد؛ ما در زومیت روشنایی حداقل زیر ۳ را مناسب و زیر ۱.۵ را بسیار عالی می‌دانیم.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

نمایشگر همیشه روشن (Always On Display)، امکان پنهان کردن بریدگی نمایشگر، قابلیت دارک مود، رنگ در تنظیمات نمایشگر به چشم می‌خورد. در تنظیمات رنگ در مجموع سه حالت زیر به چشم می‌خورد:

Auto: حالت پیش‌فرض با پوشش ۹۸.۸ درصدی DCI P3 و خطای نمایش رنگ (dE) نسبتا مناسب ۳.۵Saturated: پوشش ۹۹.۶ درصدی DCI P3 با خطای نمایش رنگ ۴.۵Standard: مبتنی بر فضای رنگی sRGB و دقیق‌ترین حالت با خطای نمایش رنگ میانگین بسیار مناسب ۱.۲

رنگ سفید همانند بسیاری از نمایشگرهای اولد دیگر در حالت پیش‌فرض به آبی گرایش دارد؛ خوشبختانه در حالت Auto امکان گرم‌تر کردن رنگ در تنظیمات قرار داده شده است. در مجموع می‌توان Mi Note 10 را یکی از بهترین‌ها در بخش نمایش‌رنگ‌ها و دقت در بین رقبای هم‌قیمت دانست.

می نوت ۱۰ برای تولید صدا به اسپیکر تک‌کاناله‌ای اتکا دارد که در زمینه‌ی بلندی و شفافیت صدا، تا حدودی رضایتمان را جلب می‌کند؛ اما فراتر نمی‌رود. میان‌رده‌ی شیائومی در کمال تعجب از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون نیز بهره می‌برد که از آن می‌توان برای اتصال هدفون شخصی‌ بهره‌مند شد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

می نوت ۱۰ / CC9 Pro یکی از نخستین‌ گوشی‌های هوشمند شیائومی به‌‌شمار می‌آید که به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۹ و رابط کاربری MIUI 11 فروخته می‌شود. بی‌شک باید شیائومی را به‌‌دلیل عملکرد درخشان این شرکت درزمینه‌ی انتشار بسته‌های به‌روزرسانی بسیار برای گوشی‌های هوشمندش تحسین کرد. چینی‌ها چندی پیش MIUI 12 را معرفی کردند و می نوت ۱۰ در جمع محصولاتی خواهد بود که در زمان انتشار MIUI 12 از آن بهره‌مند خواهد شد. در هر صورت، زومیت پیش‌تر در مقاله‌ای تحت‌عنوان «با رابط کاربری MIUI 11 و قابلیت‌های آن آشنا شوید» نگاهی عمیق به رابط کاربری کنونی دستگاه‌های شیائومی انداخت که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

دوربین

مهندسان شیائومی ترکیب منحصربه‌فردی را برای دوربین پشتی می نوت ۱۰ برگزیده‌اند؛ دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین ۲۰ مگاپیکسلی اولتراواید، دوربین دو مگاپیکسلی ماکرو به‌همراه دو دوربین تله‌فوتو با وضوح ۱۲ و ۸ مگاپیکسلی که به‌ترتیب بزرگنمایی اپتیکال ۲ و ۳٫۷ برابری را به‌ارمغان می‌آورند؛ هرچند که در مورد دوربین تله‌فوتوی دوم، تمرکز شرکت سازنده بیش از هرچیز به بزرگنمایی هیبریدی ۵ برابری معطوف است. توجه داشته باشید که تنها تفاوت دوربین پشتی می نوت ۱۰ با می ۱۰ پرو، به فقدان ماژول ماکرو در پرچم‌دار جدید شیائومی بازمی‌گردد.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

می نوت ۱۰ نخستین گوشی هوشمند دنیا با حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی سامسونگ به‌شمار می‌آید؛ حسگر غول‌پیکر 1/1.33 اینچی که به‌همراه لنز ۷ تکه‌ی f/1.7 با لرزش‌گیر اپتیکال نقش دوربین اصلی را در میان‌رده‌ی توانمند شیائومی برعهده دارد. این ماژول به‌لحاظ ابعاد و اندازه‌ی پیکسل‌ها تفاوتی با نمونه‌ی به‌کاررفته در گلکسی اس ۲۰ اولترا ندارد دارد، اما فیلتر رنگی آن به‌‌‌جای تجمیع ۹ در یک پیکسل‌ها و تولید عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی، مبتنی‌بر فناوری Quad Bayer است و با تجمیع داده‌های حاصل از هر ۴ پیکسل ۰٫۸ میکرومتری مجاور، به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با وضوح ۲۷ مگاپیکسل تولید می‌کند.

فوکوس خودکار دوربین اصلی به‌کمک فناوری تشخیص فاز و فوکوس لیزری صورت می‌گیرد؛ با این حال، یکی از ضعف‌های اصلی دوربین می نوت ۱۰ را می‌توان عملکرد ناپایدار و بسیار کند آن در فوکوس دانست که گاهی کاربر را به تغییر زاویه‌ی دوربین یا فوکوس دوباره و چدباره ناگزیر می‌کند. ابعاد غول‌پیکر دوربین اصلی به ایجاد بوکه‌ی طبیعی در عکاسی از فاصله‌ی نزدیک منجر می‌شود. یکی دیگر از تبعات استفاده از چنین حسگری، وسعت اندک ناحیه‌ی فوکوس دوربین است.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دوربین اولتراواید به یکی از بایدها در دنیای گوشی‌های هوشمند بدل شده است و می نوت ۱۰ نیز از آن بی‌بهره نیست. حسگر ۲۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های کوچک ۱٫۰ میکرومتری به‌همراه لنز f/2.2 با زاویه‌ی دید ۱۱۷ درجه‌ای، نقش دوربین اولتراواید می نوت ۱۰ را برعهده دارند. برخلاف اغلب محصولات موجود در بازار، دوربین اولتراواید می نوت ۱۰ از قابلیت فوکوس خودکار نیز بهره می‌برد؛ بنابراین از آن برای ثبت عکس‌های ماکرو نیز استفاده کرد؛ هرچند که مهندسان شیائومی دوربین ۲ مگاپیکسلی مجزایی را برای چنین عکس‌هایی تدارک دیده‌اند.

نمونه‌عکس‌های ماکرو با دوربین واید، اولتراواید و ماکرو

نمونه‌ی اول

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دوربین ماکرو

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دوربین اولتراواید

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دوربین واید

نمونه‌ی دوم

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دوربین ماکرو

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دوربین اولتراواید

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دوربین واید

براساس اعلام شیائومی، با انتخاب حالت Macro، عکس‌ها با دوربین ۲ مگاپیکسلی و ویدئوها با دوربین اولتراواید ثبت می‌شوند. دوربین ۲ مگاپیکسلی از فاصله‌ی ۲ تا ۱۰ سانتی‌متری با سوژه امکان فوکوس را فراهم می‌سازد؛ اما برای عکاسی از سوژه‌ در فاصله‌ی کمتر از ۲ سانتی‌متر از هر دو دوربین یادشده کمک می‌گیرد.

براساس تجربه‌ی نگارنده، به‌واسطه‌ی ابعاد کوچک‌ (1/5.0 اینچ) و فقدان لرزش‌گیر اپتیکال در دوربین ماکرو، عکاسی با این دوربین به‌ویژه در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف، بسیار چالش‌برانگیز است؛ از سوی دیگر دوربین اولتراواید می نوت ۱۰ تحت شرایط نوری ایده‌آل، عکس‌هایی روشن با جزئیات بیشتر می‌گیرد.

دوربین تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ از حسگری با ابعاد 1/2.55 اینچ، پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری به‌همراه فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel و لنزی با دیافراگم f/2.0 و فاصله‌ی کانونی معادل ۵۰ میلی‌متری بهره می‌گیرد و بزرگنمایی ۲ برابری را نسبت به دوربین اصلی به‌ارمغان می‌آورد؛ اما در آن خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست، بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که می نوت ۱۰ در محیط‌های تاریک برای انجام بزرگ‌نمایی آن را با دوربین اصلی جایگزین کند.

شیائومی در مورد دوربین تله‌فوتوی دیگر می نوت ۱۰ اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را در وب‌سایت خود ارائه می‌دهد؛ چینی‌ها این دوربین را ۵ مگاپیکسلی معرفی می‌کنند، در‌حالی‌که وضوح عکس‌های آن ۸ مگاپیکسل است! در حقیقت دوربین تله‌فوتوی دوم از حسگر ۸ مگاپیکسلی با بزرگنمایی اپتیکال ۳٫۷ برابری بهره می‌برد. دوربین برای بزرگنمایی هیبریدی ۵ برابری، کراپی ۵ مگاپیکسلی از تصویر ابتدایی ۸ مگاپیکسلی شکل می‌دهد؛ سپس طی رفتاری عجیب و نه‌چندان منطقی، تصویر را به وضوح ۸ مگاپیکسل آپ‌اسکیل می‌کند. دوربین تله‌فوتوی دوم می نوت ۱۰ لرزش‌گیر اپتیکال نیز در بطن خود دارد و درست‌مانند دوربین اصلی برای فوکوس خودکار از فناوری تشخیص فاز کمک می‌گیرد.

رابط کاربری دوربین میانبری را برای تغییر میدان دید بین حالت‌های پیش‌فرض ماکرو، اولتراواید ۰.۶ برابری، واید یک برابری، تله‌فوتو ۲ برابری و تله‌فوتو ۵ برابری را در اختیار کاربر می‌گذارد. فرم کلی رابط کاربری تفاوتی با گوشی‌های دیگر شیائومی ندارد. با سوایپ روی قسمت حالت‌ها می‌توان بین مواردی شامل فیلم‌برداری اسلوموشن، ویدئوی کوتاه، فیلم‌برداری، عکاسی خودکار، عکاسی با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسل، پرتره، حالت Night، میموجی، پانوراما و عکاسی حرفه‌ای جابه‌جا شد؛‌ در‌حالی‌که لبه‌ی بالایی رابط کاربری کلیدهای مربوط به فلش، HDR، عکس‌های متحرک، فیلترها و منوی همبرگری شامل سایر تنظیمات را دربردارد. حالت عکاسی حرفه‌ای می نوت ۱۰ امکان تغییر پارامترهای تراز سفیدی، فوکوس، سرعت شاتر و کنترل ISO را در اختیار می‌گذارد. در این حالت می‌توان به هر ۵ دوربین گوشی نیز دسترسی داشت.

عکس با زوایای دید متفاوت در طول روز

نمونه‌ی اول

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

5X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

10X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

30X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

50X

نمونه‌ی دوم

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

5X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

10X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

30X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

50X

نمونه‌ی سوم

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

5X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

10X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

30X

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

50X

در شرایط نوری ایده‌آل، بزرگ‌نمایی از یک تا ۲ برابری با دوربین اصلی، ۲ تا ۳.۷ برابری با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و از ۳.۷ برابر به‌بعد با دوربین ۸ مگاپیکسل (یا ۵ مگاپیکسل به‌قول شیائومی!) صورت می‌گیرد. می نوت ۱۰ زوم هیبریدی را تا سقف ۱۰ برابر نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما پس از آن تا سقف ۵۰ برابر، بزرگنمایی به‌صورت کاملا دیجیتال و کراپ از روی تصویر صورت می‌گیرد.

مطابق انتظار دوربین اصلی می نوت ۱۰ عکس‌های بسیار باکیفیتی را در شرایط نوری ایده‌آل ثبت می‌کند؛ سطح جزئیات، دقت رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها بسیار مطلوب و کم‌نظیر است. دو دوربین تله‌فوتوی می نوت ۱۰ نیز توانمند عمل می‌کنند. سطح جزئیات، دقت رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی عکس‌های 2X و 5X با اندکی اغماض پابه‌پای عکس‌های دوربین اصلی می‌آیند؛ اما در این بین وجود نویز در خروجی آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

در محیط‌های تاریک نیز وضعیت مشابهی با شرایط نوری ایده‌آل تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که حالت Photo می نوت ۱۰ ممکن است بسته به شدت نور پیرامون، بزرگنمایی ۲ برابری را با دوربین تله‌فوتو یا از طریق کراپی روی تصویر ۲۷ مگاپیکسلی دوربین اصلی انجام دهد؛ اما با فعال‌سازی حالت Night، بزرگنمایی صرفا تا سطح ۲ برابر در دسترس قرار می‌گیرد که به‌صورت کراپی از عکس‌های دوربین اصلی است.

عکس حالت Photo و Night با زوایای دید متفاوت در تاریکی

نمونه‌ی اول

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

0.6X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

5X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X Night

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X Night

نمونه‌ی دوم

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

0.6X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

5X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X Night

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X Night

نمونه‌ی سوم

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

0.6X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

5X Photo

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

1X Night

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

2X Night

دوربین اصلی در محیط‌های تاریک عملکرد بسیار خوبی را با حالت Photo به‌نمایش می‌گذارد؛ هرچند که گستره‌ی دینامیکی آن به‌قوت رقبا نیست. از سوی دیگر حالت Night شیائومی نوردهی طولانی‌مدتی ندارد و بیش‌تر در زمینه‌ی حفظ سایه‌ها و هایلایت‌های عکس مؤثر واقع می‌شود. نکته‌ی منفی درباره‌ی حالت Night به سرعت بسیار پایین آن بازمی‌گردد؛ حدود یک تا ۲ ثانیه برای ثبت و ۱۰ ثانیه برای ذخیره‌سازی عکس بسیار حوصله‌سربر خواهد بود.

عکس‌های 2X و 5X در حالت Photo تا حدود زیادی به شرایط محیطی و میزان نور مصنوعی موجود بستگی دارد؛ اما عموما نمی‌توان چندان روی گستره‌ی دنیامیکی و میزان نویز آن‌ها حساب باز کرد. با فعال‌سازی حالت Night بهبود اندکی در میزان روشنایی و گستره‌ی دینامیکی حاصل شده و از سطح جزئیات کاسته می‌شود.

نمونه‌عکس‌های دوربین اولتراواید می نوت ۱۰ در طول روز

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

دوربین اولتراواید می نوت ۱۰ در طول روز جزئیات مناسب و رنگ‌های نسبتا چشم‌نوازی را ثبت می‌کند؛ اما گستره‌ی دینامیکی آن در سطح سه دوربین دیگر نیست. حالت Night برای دوربین اولتراواید می نوت ۱۰ در دسترس قرار ندارد و در حالت Photo نیز از حیث گستره‌ی دنیامیکی و سطح جزئیات حرف چندانی برای گفتن ندارد.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

سلفی بدون افکت بوکه

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

سلفی با افکت بوکه

می نوت ۱۰ برای ثبت عکس‌های پرتره به دوربین 2X خود اتکا دارد و مادامی که شرایط نوری ایده‌آل باشد، چه از حیث کیفیت پیاده‌سازی افکت بوکه چه سطح جزئیات بسیار خوب عمل می‌کند. از سوی دیگر دوربین ۳۲ مگاپیکسلی سلفی نیز عکس‌های با گستره‌ی دینامیکی و رنگ‌های ایده‌آل را به‌تصویر می‌کشد.

گالری روز

گالری شب

کارایی و عملکرد

توان پردازشی می نوت ۱۰ را پردازنده‌ی اسنپدراگون 730G تأمین می‌کند، این پردازنده‌ در حقیقت نسخه‌ای بهبودیافته از اسنپدراگون ۷۳۰ به‌شمار می‌آید و ۱۵ درصد توان پردازش گرافیکی بهتری نسبت به برادر خود ارائه می‌دهد. اسنپدراگون 730G با فرایند تولید ۸ نانومتری LPP‌ سامسونگ ساخته می‌شود؛ بنابراین احتمالا در زمینه‌ی مصرف انرژی نیز عملکرد بهینه‌ای دارد. اسنپدراگون ۷۳۰ و اسنپدراگون ۷۳۰جی را می‌توان رقیبی برای کرین ۸۱۰ دانست که در میان‌رده‌های سطح‌بالای هواوی و آنر به‌کار می‌رود.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

۲ هسته‌ی قدرتمند Kryo 470 Gold مبتنی بر جدیدترین هسته‌های پردازشی پرچم‌دار آرم موسوم به Cortex-A76 با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتزی در کنار ۶ هسته‌ی‌کم‌مصرف Kryo 470 Silver‌ مبتنی بر هسته‌های Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی، پردازنده‌ی مرکزی اسنپدراگون ۷۳۰جی را شکل می‌دهند و ماژول آدرنو ۶۱۸ نقش واحد پردازش گرافیکی آن را برعهده دارد. در نهایت مودم اسنپدراگون X15 برقراری اتصال LTE را تضمین می‌کند. به‌لطف موتور هوش مصنوعی چندهسته‌ای و نسل چهارمی Qualcomm، اسنپدراگون ۷۳۰ در زمینه‌ی پردازش‌های هوش مصنوعی دو برابر بهتر عمل خواهد کرد.

در شرایطی که می نوت ۱۰ تنها در یک نسخه با رم ۶ از نوع LPDDR4X و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی UFS 2.0، بدون پشتیبانی از کارت حافظه در بازارهای جهانی به‌فروش می‌رسد، CC9 Pro، نسخه‌ی چینی این گوشی (دستگاه مورد بررسی ما)، در سه مدل ۱۲۸ | ۶، ۱۲۸ | ۸ و ۲۵۶ | ۸ گیگابایتی با حافظه‌های سریع‌ترِ UFS 2.1 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در هر صورت میان‌رده‌ی شیائومی چه از حیث چندوظیفگی چه میزان حافظه‌ی در دسترس، برای عموم کاربران مشکل‌ساز نخواهد بود.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
شیائومی می نوت ۱۰ (چین)۵۱۴٫۰۲۱۹۶٫۰۸۱۲۷٫۲۵۱۱۶٫۸۹
آنر ۲۰۸۰۷/۴۷۳۹۲/۶۹۲۱۷/۷۴۱۵۳/۹۲
گلکسی A80۴۹۷.۱۱۱۹۱.۹۲۱۱۴.۹۴۲۱.۸۷
آنر 9X Pro۱۰۱۲/۳۹۲۱۷/۰۱۷۵/۳۷۱۸۶/۹۱
هواوی Y9s۸۱۶/۹۴۱۹۳/۲۳۱۴۲/۸۳۱۵۳/۸۵
گلکسی A51۴۹۵/۸۳۱۸۱/۳۵۱۱۳/۸۸۱۱۳/۹۷
هواوی نوا 5T۸۰۰/۱۴۳۰۳/۳۴۲۱۰/۳۲۱۵۹/۴۷
آنر 9X۸۱۴/۳۹۱۹۵/۴۱۵۳/۰۹۱۵۶/۴۹
Y9 پرایم ۲۰۱۹۲۸۱/۰۱۱۹۹/۰۸۴۵/۵۴۷۶/۴۷
موتورولا وان اکشن۴۹۹/۲۴۱۹۰/۰۳۱۱۱/۱۲۱۲۹/۲۲
می ۹ لایت۴۳۰/۲۸۲۴۹/۳۷۱۱۳/۶۱۱۲۲/۲۷
ردمی 8A۲۷۹/۷۸۱۰۷/۲۷۵۵/۷۳۱۵/۲۱
شاهین ۲۲۹۶/۹۵۱۹۰/۳۷۸۹/۵۶۲۰/۷
گلکسی A70۵۰۳/۳۲۱۹۳/۰۲۱۳۱/۰۷۲۲/۱
ردمی نوت ۸ پرو۵۲۵/۲۱۱۹۵/۹۷۱۴۹/۳۵۱۷۲/۴۳
ردمی نوت ۸۳۰۲/۴۷۲۳۷/۸۱۵۹/۷۳۱۱۴/۲۳
شیائومی می ای ۳۵۰۶/۸۱۱۹۱/۰۴۱۲۶/۴۸۱۰۳/۲۴
شیائومی Mi 9T۴۸۷/۸۱۱۸۹/۹۴۱۲۷/۸۶۹۶/۳۱
شیائومی Mi 9 SE۴۸۵/۲۷۱۸۴/۶۴۱۱۸/۳۲۶/۹
سامسونگ گلکسی A50۴۹۴/۸۱۹۲/۵۵۱۰۳/۵۲۱۸/۹۶
سامسونگ گلکسی M30۲۸۰/۳۵۱۰۱/۴۶۶۴/۸۹۶۱/۲
سامسونگ گلکسی M20۳۰۹/۹۷۱۴۳/۶۶۷/۷۷۴۵/۴۷
هواوی پی اسمارت ۲۰۱۹۲۹۷/۵۱۵۹/۸۴۴/۱۵۷۸/۲۴
هواوی پی ۳۰ لایت۳۰۴/۵۱۲۱۶/۱۹۶۵/۷۳۴۹/۰۳
نوکیا X7۲۹۱/۰۲۰۸/۳۵۸۴/۲۱۱۷/۰۶
نوا ۳۸۷۹/۸۳۱۷۶/۵۳۱۵۰/۵۳۱۵۷/۷۶
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
حال که از ویژگی‌های سخت‌افزاری می نوت ۱۰ / CC9 Pro اطلاع پیدا کردیم، نوبت به ارزیابی عملکرد این دستگاه می‌رسد. طبق روال بررسی‌های زومیت، ابتدا بنچمارک‌های نرم‌افزاری را روی میان‌رده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ی آنر اجرا می‌کنیم. سپس، به‌سراغ تجربه‌ی کاربری روزمره‌ی خود از آن می‌رویم.
جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
محصول / بنچمارکAnTutu 83DMark

PCMark
Work 2.0

GeekBench 5GFXBench
IceStorm
Unlimited
Sling Shot Extreme Overall / Web Browsing Single / MultiAztec Ruins Vulkan
Normal Tier
Manhattan 3.1 Car ChaseT-Rex
Unlimited(Onscreen / Offscreen (FPS
شیائومی می نوت ۱۰۲۵۹۱۸۱۳۸۴۶۲۲۵۱۹۷۸۳۶
۸۶۶۶
۵۴۷
۱۷۶۰
۱۶
۱۸
۲۲
۳۰
۱۵
۱۷
۶۰
۸۳
گلکسی A80۲۵۱۶۷۳۳۷۷۶۲۲۳۹۳۷۰۹۹
--
۲۴۶۶
۶۸۱۳
۱۵
۱۸
۲۴
۲۵
۱۴
۱۷
۵۹
۸۴
آنر ۲۰
(Perf. mode)
۴۳۵۱۹۰۶۰۴۳۴۳۲۷۲۹۷۱۵
۹۸۰۷
۷۰۵
۲۴۷۴
۲۰
۳۲
۵۰
۵۵
۲۹
۳۲
۶۰
۱۳۷
آنر 9X Pro
(Perf. mode)
۳۱۷۵۳۵۳۶۶۳۷۲۵۵۳۸۷۷۰
۷۵۶۷
۵۹۸
۱۹۰۶
۱۱
۱۶
۳۰
۳۴
۱۸
۲۱
۵۹
۸۸
شیائومی Mi 9T۲۵۱۳۷۷۳۲۷۵۴۲۳۳۸۷۵۰۸
۷۲۰۴
۵۴۵
۱۷۲۰
۱۳
۱۶
۲۳
۲۷
۱۳
۱۶
۵۸
۷۷
آنر 9X
(Perf. mode)
۱۹۱۶۵۷۲۱۲۶۳۹۸۹۷۱۸۱
۷۹۵۴
۳۳۳
۱۳۶۶
۴.۷
۵.۶
۱۲
۱۴
۶.۵
۷.۷
۳۵
۳۹
هواوی Y9s
(Perf. mode)
۱۹۲۸۹۰۲۰۷۱۸۹۸۷۷۰۷۹
۷۰۸۲
۳۲۹
۱۳۰۱
۴/۷
۵/۶
۱۲
۱۴
۶/۵
۷/۷
۳۵
۳۹
گلکسی A51۱۸۹۰۶۳۲۳۴۹۰۱۶۳۵۵۳۶۸
۴۵۸۸
۳۴۶
۱۳۰۶
۸/۳
۱۱
۱۴
۱۶
۹/۰
۱۰
۴۲
۴۸
گلکسی A50۱۷۲۷۶۳۱۶۵۲۰۱۳۴۹۵۸۳۹
۵۲۶۹
--۷/۹
۹/۷
۱۳
۱۴
۸/۳
۹/۱
۳۷
۴۱
هواوی نوا 5T
(Perf. mode)
۳۴۳۲۵۶۵۴۵۴۷۴۴۱۰۹۱۳۵
۹۰۵۳
۶۹۳
۲۴۴۳
۲۰
۳۲
۵۰
۵۶
۳۰
۳۳
۶۰
۱۳۶
می ۹ لایت ۱۹۵۶۴۰۲۹۲۲۳۱۹۴۵۶۷۶۳
۶۴۱۱
۳۴۴
۱۴۰۷
۱۱
۱۲‍
۲۱
۲۳
۱۲
۱۳
۵۶
۶۵
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹
Perf. mode
۱۷۵۵۶۷۲۱۳۱۱۹۹۴۷۰۰۸
۷۳۹۴
۳۳۳
۱۴۱۵
۴.۵
۵.۶
۱۲
۱۴
۶.۲
۷.۷
۳۴
۳۹
موتورولا وان اکشن۱۸۵۸۲۶۲۳۴۸۲۱۳۵۴۶۶۵۱
۶۴۵۸
۳۴۱
۱۳۶۱
۷.۳
۹.۷
۱۳
۱۴
۷.۹
۹.۳
۳۶
۴۰
شیائومی Mi 9 SE۲۱۹۹۷۱۳۱۶۵۳۲۲۰۹۶۸۷۵
۶۴۷۰
۳۹۴
۱۵۱۵
۱۳
۱۴
۲۴
۲۶
۱۳
۱۵
۵۸
۷۴
ردمی 8AFailed۱۳۲۰۴Failed۴۶۱۱
۵۰۷۶
Not Installed۶/۱
۳/۳
۱۴
۶/۴
۷/۱
۳/۵
۳۴
۲۲
شاهین ۲۱۵۵۶۹۸۱۹۰۸۷۱۱۵۳۸۰۵۶
۸۷۱۹
۲۸۵
۱۴۳۲
۶/۹
۷/۵
۱۱
۱۲
۶/۷
۷/۴
۳۳
۳۹
گلکسی A70۱۹۹۶۸۲۲۴۵۲۰۱۱۱۸۷۳۳۷
۶۷۳۴
۵۰۷
۱۶۰۶
Failed۱۳
۱۵
۶/۹
۸/۱
۳۷
۴۱
ردمی نوت ۸ پرو۲۸۱۴۶۷۳۴۰۹۰۲۰۳۸۱۰۲۰۲
۹۵۵۷
۴۹۸
۱۶۴۰
۱۳
۱۳
۱۶
۱۹
۱۱
۱۱
۴۵
۵۲
ردمی نوت ۸ ۱۶۵۶۱۹۲۳۷۸۱۱۱۲۴۶۷۱۹
۶۵۸۳
۳۱۳
۱۳۸۹
Failed۱۲
۱۳
۶/۲
۷/۰
۳۳
۳۶
شیائومی می ای ۳۱۷۳۲۵۲۲۳۶۶۰۱۱۳۲۶۶۲۶
۶۱۶۲
--Failed۲۶
۱۳
۱۳
۷/۲
۵۲
۳۶
ردمی نوت ۷۱۷۲۹۷۴۲۶۲۵۷۱۴۱۰۶۳۴۱
۵۹۰۱
--۷
۸
۱۳
۱۵
۷/۷
۹/۱
۴۴
۵۰
گلکسی A80--۳۷۷۶۲۲۳۹۳۷۰۹۹
--
--۱۵
۱۸
۲۴
۲۵
۱۴
۱۷
۵۹
۸۴
گلکسی M30--۱۳۲۲۸۵۸۴۵۱۴۲
۵۳۳۵
--۴/۳
۴/۸
۴/۳
۴/۹
۷
۷/۹
۲۲
۲۵
گلکسی M20--۱۳۲۴۸۵۸۱۵۱۲۰
۵۳۴۰
--۲/۳
۲/۶
۲/۴
۲/۶
۳/۸
۴/۳
۱۲
۱۴
هواوی پی ۳۰ لایت
(Performance)
--۲۲۰۶۶۹۷۵۷۰۷۳
۷۶۶۹
--۵/۰
۵/۷
۱۳
۱۴
۶/۹
۷/۷
۳۷
۳۵
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
بنچمارک‌ها عملکرد هم‌تراز می نوت ۱۰ با گلکسی ای ۸۰، دیگر محصول کلیدی مبتنی‌بر اسنپدراگون 730G بازار را نشان می‌دهند. براساس نتایج بنچمارک‌ها آنر ۲۰ و نوا 5T به‌مدد پردازنده‌ی در سطح پرچم‌دارشان، با اختلافی فاحش از می نوت ۱۰ پیش هستند؛ اما برتری در آزمون‌های نرم‌افزاری با همان کیفیت خود را در دنیای واقعی نشان نمی‌دهد. می نوت ۱۰ سریع است، از پس اغلب بازی‌های گرافیکی با عملکردی فاحش برمی‌آید و هیچ کندی یا لگی را در کاربری روزمره نشان نمی‌دهد. در بخش باتری مشاهده خواهید کرد که در زمینه‌ی پایداری عملکرد نیز عملکرد درخشانی دارد.

باتری

باتری غول‌پیکر ۵۲۶۰ میلی‌آمپرساعتی، شارژدهی فوق‌العاده‌‌ی می نوت ۱۰ / CC9 Pro را نوید می‌دهد. شیائومی مدعی است که می نوت ۱۰ به‌لطف چنین باتری حجیمی در استفاده‌های سنگین تا دو روز نیز می‌تواند کاربر را همراهی کند؛ اما فراموش نکنیم که ما نسخه‌ی چینی می نوت ۱۰ را بررسی می‌کنیم و MIUI در نسخه‌ی چین برای مدیریت مصرف انرژی، راهکار سرسختانه‌تری را درپیش می‌گیرد. با این ذهنیت آزمون‌های متداول زومیت را برای ارزیابی عمر باتری می نوت ۱۰ / CC9 Pro اجرا می‌کنیم.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

آزمون پخش ویدئو در حالی اجرا می‌شود که روشنایی نمایشگر می نوت ۱۰ روی ۲۰۰ نیت قرار دارد و همه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه صدای اسپیکر دستگاه قطع شده‌اند. در این حالت، می نوت ۱۰ ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را به‌مدت خارق‌العاده و رکوردشکن ۲۲ ساعت و ۹ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کرد و تمام رقبا را با اختلافی فاحش از پیش‌رو برداشت. بدین ترتیب علاوه‌بر تماشای کامل فصل سوم سریال Westworld روی نمایشگر ۶٫۴۷ اینچی می نوت 10 می‌توان نقدهای آن را نیز در زومجی دنبال کرد!

محصول / آزمایشنمایشگرباتریویدئو GFXBenchManhattan 3.1PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتطول‌عمر باتری
(دقیقه)
عملکرد طولانی‌مدت
(فریم)
درصد افت عملکرددمای بیشینه
(درجه‌ی سلسیوس)
دقیقه:ساعت
می نوت ۱۰ (چین)۶٫۴۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۲۶۰۲۲:۰۹۴۱۳٫۲۱۶۷۲۰٫۳۶۴۱∼۱۱:۴۳
آنر ۲۰۶/۲۶ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰--۳۹۹/۲
Perf. mode
۱۳۴۷
Perf. mode
۵۷
Perf. mode
۴۵/۵
Perf. mode
--
۱۲:۵۸۶۲۹/۳۱۰۰۲۳۴/۹۴۳۸:۵۱
آنر 9X Pro۶/۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰--۲۶۶/۷
Perf. mode
۱۸۴۵
Perf. mode
۰/۷∼
Perf. mode
۴۲/۵
Perf. mode
--
۱۳:۴۹۳۶۸/۴۱۴۹۰۱۸/۹۴۲/۵۱۰:۱۵
آنر 9X۶/۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰--۳۰۲.۳
Perf. mode
۷۶۹.۷
Perf. mode
۰/۵∼
Perf. mode
۴۴
Perf. mode
--
۱۱:۳۱۴۶۶/۵۶۵۲/۵۱۶/۷۴۱۹:۱۱
هواوی Y9s۶/۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰--۲۹۵/۱
Perf. mode
۷۳۹/۳
Perf. mode
۰/۹∼
Perf. mode
۴۲
Perf. mode
--
۱۰:۴۷۴۳۵/۷۶۲۴/۱۱۷∼۴۰۸:۴۸
گلکسی A51۶/۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۴:۴۱۳۴۸/۵۵۵۱/۸۳۶/۷۳۶/۲۵۱۰:۰۷
نوا 5T۶/۲۶ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰--۲۴۴/۸
Perf. mode
۱۳۳۷
Perf. mode
۵۷∼
Perf. mode
۴۷/۵
Perf. mode
--
۱۳:۳۰۴۵۱/۰۱۰۷۵۶۳∼۴۰۹:۱۲
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹۶/۵۹ اینچ
۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰--۲۴۵/۲
Perf. mode
۷۳۸/۶
Perf. mode
۰/۷∼
Perf. mode
۴۲/۸
Perf. mode
--
۱۱:۳۰۳۰۹/۵۶۸۷/۳۸/۵∼۴۱۹:۴۲
موتورولا وان اکشن۶/۳ اینچ
۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۰۰۱۰:۴۴۲۷۹/۸۷۷۹/۵۰/۱۹∼۳۷/۶۸:۱۳
می ۹ لایت۶/۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۳۰۱۷:۵۳۳۶۳/۳۱۲۸۲‍‍‍‍۰∼۳۷/۵۰۱۲:۰۶
ردمی 8A۶/۲ اینچ
۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۴:۱۷۵۵۴/۶۸۱۰/۶۰/۹۱۳۲/۵۰۱۲:۰۷
شاهین ۲۶/۲۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۹۵۰۱۱:۴۵۵۰۶/۲۶۷۲/۳۰/۲۵۳۹۷:۱۶
گلکسی ای ۷۰۶/۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۱۶:۴۰۴۴۹/۱۶۳۴/۳۲۴/۶۳۵.۷۱۰:۵۷
ردمی نوت ۸ پرو۶/۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۱۴:۰۳۴۳۱۱۰۲۵۳۶/۹۴۱/۲۵۸:۱۱
ردمی نوت ۸۶/۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۶:۲۳۳۷۸۶۸۹/۵۲/۵۳۷/۵۱۱:۰۲
شیائومی می ای ۳۶/۰۱ اینچ
۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل
۴۰۳۰۱۵:۲۵۳۷۸/۶۱۵۵۶۵۳۹۱۲:۴۰
شیائومی Mi 9T۶/۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۸:۱۱۳۶۸/۹۱۲۴۹۱۱۴۰۱۲:۳۷
گلکسی A80۶/۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۰۰۱۶:۳۴۳۱۷/۵۱۲۸۹----۸:۲۵
شیائومی Mi 9 SE۵/۹۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۷۰۱۴:۰۵۳۰۳/۷۱۰۳۰۳۰۴۲۸:۳۶
گلکسی A50۶/۴ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۶:۲۰۵۳۳/۲۴۶۸/۹----۱۱:۲۳
گلکسی M30۶/۴ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۲۰۲۳۴۸۵۷/۶----۱۳:۵۳
گلکسی M20۶/۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۴:۲۰۲۳۸۸۴۳/۲----۱۱:۰۰
پی اسمارت ۲۰۱۹۶/۲۱ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۴۰۰۱۰:۰۶۳۴۱/۲۵۵۴/۸۱۸/۴۴۱۷:۵۲
هواوی پی ۳۰ لایت۶/۱۵ اینچ
۲۳۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۴۰۱۱:۰۶۳۱۰۵۵۸/۹۴۴۴۱۷:۳۷
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
در مرحله‌ی بعدی نوبت به دو آزمون نرم‌افزاری PCMark و GFXBench‌ می‌رسد تا به‌ترتیب شارژدهی می نوت ۱۰ را در کاربری‌های روزمره (Screen-on-Time) و پردازش مداوم محتوای گرافیکی سنگین ارزیابی کنند. نمایشگر می نوت ۱۰ با روشنایی ۲۰۰ نیتی و حین شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره توسط آزمون PCMark مدت ۱۱ ساعت و ۴۳ دقیقه روشن می‌ماند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که در عموم کاربری‌ها، می‌ نوت ۱۰ بیش از یک روز یا حتی نزدیک به دو روز همراه کاربر باشد.

می نوت ۱۰ در آزمون گرافیکی و ۳۰ مرحله‌ای GFXBench برتری خود در امر حفظ عملکرد تحت بارهای پردازشی شدید را به رقبا دیکته می‌کند؛ این دستگاه با وجود بهره‌گیری از پردازنده‌ی میان‌رده، در گذر زمان، عملکردی بالاتر از سطح آنر ۲۰ با پردازنده‌ی قدرتمند کرین ۹۸۰ ارائه می‌دهد و از سوی دیگر در زمینه‌ی شارژدهی نیز توانمند ظاهر می‌شود. عملکرد می نوت ۱۰ در طول آزمون باتری GFXBench تنها ۰٫۳۶ درصد افت می‌کند و دمای آن در بیشترین حالت به ۴۱ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد.

می نوت ۱۰ از فناوری شارژ سریع USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند و به‌لطف شارژر ۳۰ واتی‌ خود ظرف ۳۰ دقیقه به‌میزان ۶۰ درصد شارژ می‌شود؛ درحالی‌که شارژ کامل باتری نیز به حدود یک ساعت زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

می نوت ۱۰ تقریبا تمام معیارهای ما برای گوشی میان‌رده‌ی ایده‌آل نمره‌ی عالی می‌گیرد و در باقی آن‌ها رضایتمان را جلب می‌کند. دوربین پنج‌گانه‌‌‌ی می نوت ۱۰ در نوع خود منحصربه‌فرد است و در شرایط نوری ایده‌آل، عموما با هر پنج ماژولش عکس‌های چشم‌نوازی می‌گیرد، کیفیت ساخت و طراحی زیبای دستگاه با خمیدگی‌های متقارن و دقت مهندسی فراوان، می نوت ۱۰ را در ردیف محصولات پرچم‌دار قرار می‌دهد، نمایشگر AMOLED می نوت ۱۰ رنگ‌هایی دقیق و تصویری روشن را به‌نمایش می‌گذارد و باتری غول‌آسای آن نزدیک به دو روز شارژدهی را در کاربری‌های روزمره نوید می‌دهد. از سوی دیگر پردازنده‌ی اسنپدراگون 730G اگرچه دیگر بهترین ماژول میان‌رده‌ی کوالکام نیست، کماکان در اغلب مواقع عملکرد کم‌نقصی دارد.

بررسی شیائومی می نوت 10 (CC9 Pro)

با تمام ستایشی که از می نوت ۱۰ داشتیم، بی‌شک این دستگاه نیز بی‌نقص نیست و ضعف‌هایی را در بطن خود دارد. وزن زیاد می نوت ۱۰ نسبت به ابعاد فیزیکی‌اش، شاید در استفاده‌های طولانی‌مدت برای برخی خسته‌کننده باشد. عملکرد فوکوس خودکار دستگاه به‌میزان زیادی کند و ناپایدار است؛ به‌طوری که گاهی گوشی به چند ثانیه زمان برای فوکوس‌کردن، به ویژه روی سوژه‌های نزدیک نیاز داشته باشد. استراتژی شیائومی در آپ‌اسکیل کردن کراپ ۵ مگاپیکسلی عکس‌های 5X و رساندنشان به وضوح ۸ مگاپیکسل منطقی نیست و در نهایت عملکرد دوربین به‌ویژه ماژول‌های زوم و اولتراواید در تاریکی با حد مطلب فاصله دارد.

نکات مثبت

بدنه‌ی شیشه‌ای و طراحی بسیار زیبانمایشگر AMOLED با روشنایی و دقت رنگ مطلوبشارژدهی بسیار خوب باتری به‌همراه شارژ سریعدوربین توانمند در روشنایی روز

نکات منفی

فوکوس خودکار نه‌چندان سریع و ناپایداروزن نسبتا زیادعملکرد نه‌چندان مطلوب دوربین در تاریکی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید