وکیلی: موقعیت کنونی جریان اصلاحات بحرانی است/ نابسامانی، اصلاح‌طلبان را به «حاشیه قدرت» برده است


وکیلی: موقعیت کنونی جریان اصلاحات بحرانی است/ نابسامانی، اصلاح‌طلبان را به «حاشیه قدرت» برده است

جالب است که حالا اصلاح طلبان بیشتر از اینکه به قول خود به آسیب شناسی مشکلات این جریان بپردازند از اینکه به حاشیه قدرت سوق پیدا کرده اند، نگران هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جریان اصلاحات این روزها با چالش جدی اعتبار روبرو شده است. این جریان سیاسی 4 سال در مجلس وقت داشت که خودی نشان داده و مشکلات و دغدغه های مردمی را پیگیری کند اما بعد از چندی تنها حواشی جنجالی از نمایندگان اصلاح طلب در کارنامه کاری این جریان سیاسی در بهارستان به جای ماند. از سلفی حقارت گرفته تا رفتن به موزوه لوور پاریس و نطق های جنجالی زنان اصلاح طلب از جمله سید فاطمه حسینی و پروانه سلحشوری و طرح سربازی رفتن دختران و ... بخشی از وقایعی بود که به دست اصلاح طلبان در مجلس دهم رقم خورد.

وکیلی: موقعیت کنونی جریان اصلاحات بحرانی است/ نابسامانی، اصلاح‌طلبان را به «حاشیه قدرت» برده استحالا این جریان سیاسی خود را شکست خورده می داند. «محمد علی وکیلی» روزنامه نگار و از جمله نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم در این باره می نویسد: «شکست انتخابات اسفند ۹۸ کافی بود تا بهانه‏ای به دست بیاوریم و جریان مطلوب و متبوع خود را آسیب‏شناسی کنیم. البته حتماً همگان تصدیق خواهند کرد که معنای شکست اسفند ۹۸، شکست در راه نیافتن به مجلس نیست. اسفند۹۸ شکستی فراتر از ناکامی اصلاح‏طلبان در راه یافتن به مجلس بود. مهم‌تر از نتیجه رای‏گیری، انحلال کارکردیِ نهادِ اصلاح‏طلبی یک شکست بزرگ برای اصلاح‏طلبان بود و فراتر از آن، مشارکت پایین یک شکستی برای نهاد انتخابات و دموکراسی در ایران بود. لذا اسفند ۹۸، نشانه شکستی بزرگ‏تر از شکست در انتخابات بود‏ و طبیعتاً این شکست محصول اسفند ۹۸ هم نبود بلکه این انتخابات یک نشانه بزرگ از شکستی بزرگ‌تر بود. باید از این شکست پرده برداشت تا بتوانیم اصلاح‏طلبی را احیا کنیم.»

وی می افزاید: «پروژه اصلاح‌طلبی در هر دو رویکردِ خود (قدت محوری و جامعه محوری)، به بحران مبتلا شده است. این یعنی موقعیت کنونی جریان اصلاح‌طلب، بحرانی است‏ چراکه دو نسخه کلیِ اصلاح‌طلبان دچار بحران عملکرد و دستاورد است. شاید علت عدم توافق کلی بر هیچ کدام از رویکردها، به همین عدم توفیقِ هر دو رویکرد برمی‌گردد. این رفتار پاندولی و نوسانی میان جامعه‌محوری و قدرت‌محوری شاید ناشی از همین بحران باشد. رفتاری که انسجام راهبردی اصلاح‌طلبان را مخدوش کرده است.»

وکیلی در انتهای یادداشتی که در روزنامه ابتکار منتشر شد بیان می کند: «معتقدم این نابسامانی، اصلاح‌طلبان را به «حاشیه قدرت» برده است. حاشیه‌نشینی‏ در زبان اصلاح‌طلبان اعوجاج و اغتشاش انداخته است. این حاشیه‏نشینی‏ حتی باعث بروز برخی نشانه‌های لمپنی در برخی اصلاح‏طلبان هم شده است. این طبیعی است‏ زبان حاشیه‏نشینان، چارچوب مشخص و رسمی ندارد. درنتیجه‌‏ این زبانِ واگرا، روزبه‌روز نسبت اصلاح‌طلبان هم با قدرت و هم با جامعه، مغشوش‌تر می‌شود. این اغتشاش در موقعیت، اتخاذ تصمیمات بعدی را مشکل‌تر کرده است.»

بنابراین جریان اصلاحات به خوبی از عملکرد ضعیفی که باعث به وجود آمدن یک شکست سخت شد با خبر است. جالب است که این جریان سیاسی پیشتر در انتخابات مجلس یازدهم که شکست آنها در این حوزه شکل گرفت بیان می کردند که این جریان سیاسی با ردصلاحیت های نیروهای خود در شورای نگهبان دچار مشکل شده است اما به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی حتی اگر افرادی که مد نظر اصلاح طلبان بود رد صلاحیت نمی شدند این جریان دیگر اعتباری نزد افکارعمومی نداشت.

موضوعی که «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران به آن اعتراف می کند و بیان می کند موضوع جلسه ای خصوصی به اینجا ختم شده که شکست اصلاحات به علت ضعف عملکردی این جریان سیاسی بوده است.

جالب است که حالا اصلاح طلبان بیشتر از اینکه به قول خودشان به آسیب شناسی مشکلات این جریان بپردازند از اینکه به حاشیه قدرت سوق پیدا کرده اند نگران هستند. این سخنان وکیلی نشان می دهد که این جریان سیاسی بیشتر از اینکه بیان می کند دسته ای از آنها جامعه محور هستند، قدرت طلبی در این جریان حاکم است و قدرت محور بودن و در کنار آن اهمال کاری باعث از سکه افتادن این جناح سیاسی شده است.

اصلاح طلبان همین امروز شورای شهر تهران را در دست دارند اما با وجود شکست در انتخابات مجلس یازدهم هم بازهم کارنامه قابل قبولی از این جریان در شورای شهر تهران خصوصا در دوران بروز ویروس کرونا نمی بینم. به نظر می رسد تداوم این موضوع بیشتر به مشکلات اصلاح طلبان دامن خواهد زد اصلاح طلبان بیشتر از اینکه دچار بحران اعتبار شوند دچار بحران عملکرد هستند و از این رو باعث ریزش آرای آنها هستیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا