انس با قرآن برکات دنیوی و اخروی دارد


انس با قرآن برکات دنیوی و اخروی دارد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که قرآن کریم پاسخگوی نیاز دنیوی و اخروی انسان‌هاست، اظهار کرد: در قرآن کریم هیچ مسأله زاید، اشتباه، شیطانی و نفسانی ورود نکرده است.

انس با قرآن برکات دنیوی و اخروی داردبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی بامداد شنبه، 20 اردیبهشت در ویژه برنامه «شب‌های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، گفت: تمام فضائلی که درباره پنج تن آل عبا می‌شنویم، امام حسن(ع) یکی ارکان آن هستند، مثلاً آیه تطهیر که نازل می‌شود، برای یکی از افرادی که مصداق این آیه هستند، امام حسن مجتبی(ع) هستند.

وی افزود: آن حضرت تالی تلو حضرت امیر المؤمنین(ع) بودند و حدود 10 سال دوران امامت امام حسن(ع) به طول انجامید.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارتباطی که مقام امام(ع) با خدای متعال دارند، ارتباط بسیار جدی و وثیقی بود و علمشان علم لدنی و علم بی نهایت است و معصوم از هر خطا، نسیان و اشتباه و گناهی پاک هستند.

وی افزود: فردی در برابر امام حسن مجتبی(ع) ادعای شیعه بودن کرد و آن حضرت ناراحت شدند و فرمودند که این ادعای کمی نیست و مبادا دروغ بگویی که این گناه کبیره است و شیعه اوصافی دارد و اگر کسی متصف به آن اوصاف نباشد، نباید خود را شیعه معرفی کند.

آقاتهرانی با اشاره به اهمیت عمل به رضایت الهی در کارها اظهار کرد: به رفتار خودمان دقت کنیم و دقیقاً گفتارمان، کردارمان و اعمالمان بر مبنای خواست خدای تعالی باشد و بایستی تلاش کنیم که اعمال و رفتارمان مورد پسند درگاه الهی باشد.

وی با اشاره به توصیه‌ای از آیت‌الله بهجت(ره) گفت: چیزی که علم اخلاق به ما می‌آموزد، این است که به واجبات عمل کرده و محرمات را ترک کنیم. بارها از محضر آیت الله بهجت(ره) شنیده‌ام که فرمودند برای این که به جایی برسید، به آنچه که خدای متعال برای شما واجب کرده، عمل کرده و از محرمات پرهیز و به یقینیات عمل کنید و به آنچه شک دارید و احتمال می‌دهید، احتیاط کنید تا تکلیفتان را بدانید و وقتی که تکلیف روشن شد، به تکلیف عمل کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر انسان با قرآن کریم تصریح کرد: برخی از امورات هستند که ممکن است که مستحب باشند اما انجام آنها در پیشبرد امور اخلاقی کمک می‌کند که یکی از آنها، انس با قرآن است.

وی انس با قرآن را در تسهیل تزکیه مؤثر دانست افزود: هر اندازه که بتوانید با قرآن مأنوس شوید، چراکه در تزکیه کار برایتان تسهیل می‌شود و این کار بسیار جدی است که به لطف الهی معمولاً در ماه مبارک رمضان مردم بیشتر قرآن تلاوت می‌کنند و صدا و سیمای ما این افتخار را دارد که در برنامه‌های تصویری و صوتی هر روز جزئی از قرآن را پخش کنند.

آقاتهرانی به سیره عملی امام خمینی(ره) در انس با قرآن پرداخت و اظهار کرد: فراغت‌های خود را با قرآن پر کنید و باید انس با قرآن ملات زندگی انسان شود؛ در امام راحل دیده بودم که در هر فرصتی که به ایشان دست می‌داد، قرآن را بازکرده و تلاوت می‌کردند.

وی با بیان این که باید زمانی را مختص تدبر در قرآن قرار داد، گفت: قرآن که می‌خوانیم، به معانی آن نیز توجه کنیم چرا که این کلام نازل شده است، و اگر بتوانید از شأن نزول آیات مطلع شوید، بسیار خوب است و به این که خطاب فلان آیه چه کسانی هستند، توجه دلشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه به اهمیت گوش دادن به تلاوت قرآن اشاره و تصریح کرد: در قرآن کریم می خوانیم وقتی که قرآن خوانده می‌شود، به آن گوش دهید تا شاید مورد رحمت الهی قرار گیرید.

وی با اشاره به فرمایشی از امام زین العابدین(ع) افزود: تلاوت قرآن آثار زیادی را در بر دارد و اگر با قرآن انس داشته باشید، احساس تنهایی به انسان دست نمی‌دهد؛ امام سجاد(ع) اگر تمام کسانی که بین مشرق و مغرب عالم هستند، بمیرند و من تنهای تنها شوم، با داشتن قرآن احساس وحشت نمی‌کنم.

آقاتهرانی با بیان این که قرآن کریم پاسخگوی نیاز دنیوی و اخروی انسان‌هاست، اظهار کرد: در قرآن کریم هیچ مسأله زاید، اشتباه، شیطانی و نفسانی ورود نکرده است.

وی با اشاره به این که علت گمراهی ما بی توجهی نسبت به قرآن و عترت است، گفت: قرآن کریم، کتاب صامت است و ناطق آن، امام عصر(عج) است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن